(Examination of deontological ethical theory in the novel "shabcheragh" by Jamal Mirsadeghi from the intellectual perspective of Immanuel Kant)
ameneh yousefi
1
(
Department of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj. Iran
)
iraj mehraki
2
(
Retired from Karaj Azad University
)
Azar Daneshgar
3
(
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran
)
Keywords: deontological, idealism, Kantian ethics, Jamal Mirsadeghi ,
Abstract :
Reading literary texts with the approach of moral criticism is one of the ways to better understand the text and the characters of the story for the audience and to enhance his knowledge. The Duty-oriented Moral theory proposed by the famous German philosopher Immanuel Kant created a tremendous revolution in the field of ethics. For the first time, Kant spoke about the intention and goal of a person in defining a good work without the result of the action being influential in determining its value. The development of the theory in society has always been associated with various challenges, especially if we want to analyze such a complex moral issue in a fictional work. The novel "Shabcheragh" by Jamal Mirsadeghi paints an accurate picture of the disillusionment of a generation after the August 28 coup in Iran. The main character of this story (Ali) is an idealistic and ethical human being who can be a very good example for such research. The upcoming article is analytical-descriptive. Ali, has been examined in terms of Kantian ethics, and the results indicate that although Ali, in this story, is a man who believes in good behavior and virtue in some moral situations, according to Kant's teachings, the moral action is in conflict with his duty to protect the family. According to Kant, the distinction between the consequences of an action and the intention behind it is an important theme that challenges the main character of this story.
منابع کتاب: اترک، حسین (1392) وظیفهگرایی اخلاقی کانت،تهران:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
اتکینسون، آر.اف (1394) درآمدی بر فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ سهراب علوینیا،تهران:انتشارات هرمس.
کانت، امانوئل (1367) تمهیدات،ترجمۀ غلاملی حداد عادل، مرکز نشر دانشگاهی تهران.
کانت، ایمانوئل (1369) بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران: انتشارات خوارزمی.
کورنر، اشتفان (1380)، فلسفۀ کانت، ترجمۀعزت الله فولادوند،تهران:انتشارات خوارزمی.
میرصادقی، جمال (1384) شبچراغ،تهران:نشر اشاره.
منابع مقالات: اترک، حسین.(1389). وظیفهگراییاخلاقی، اخلاق در علوم و فنآوری، سال پنجم (شمارههای1و2) ص35-27.
افضلی، فهیمه.(1392). وظیفهگرایی در فلسفۀ اخلاقکانت، دانشگاه امام خمینی قزوین، ص15-1.
امیدپور،مهرداد، و فداییمهربانی، مهدی.(1397). ایدئالیسم وروانیدن روشنگری ، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی،دورۀ48 (شمارۀیک) ص96-77.
چوپانی، یدالله.(1388). آراءفلسفی و اخلاقی امانوئل کانت و تحلیل اجمالی آن، پیک نور، سال هشتم (شمارۀسوم) ص13-3.
حاجتیشورکی، محمد، و عارفی،عباس.(1393). وظیفهگرایی اخلاقی کانت در بوتۀ نقد و بررسی، معرفت اخلاقی، سال پنجم (شمارۀاول) ص36-17.
رهنما،تورج.(1393). میرصادقیازپیشگامان داستاننویسی جدید در ایران،بخارا،شمارۀ99،تهران.
شعوری، تلی، و فرشید، سیما.(1391). بررسی رمان هاواردزاند اثر ای.ام.فاستر از دیدگاه اخلاقی مارتا سی.نازبام، علمی تفسیر متون(دهخدا)، دورۀ4 (شمارۀ11) ص196-177.
فردید،قاسم، اکبری،احمد، و غفورینژاد،محمود.(1402). بسط نظریه وظیفه گرایی کانت در تحلیل تعارضات وظایف در گزارههای اخلاقی(مورد مطالعه اتانازی)، اخلاق در علوم و فناوری. سال هجدهم (شمارۀ یک) ص27-23.
کریمی،فرزاد، و واردی،زرینتاج.(1395).ایدهآلیسم در مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند،انجمن ترویج زبان و ادب فارسی.1151-1135.