تأثیر سرمایه فکری بر نسبت کیوتوبین (Q) شرکتهای داروسازی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیرویا دارابی 1 * , صدیقه کامران راد 2 , حمید سید جراحی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
3 - کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه پیام نور
کلید واژه: سرمایه فکری, بورس اوراق بهادار تهران, نسبت کیوتوبین(Q), شرکتهای داروسازی,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر با رشد اقتصاد دانش محور، دارایی¬های نامشهود شرکت¬ها و سرمایه فکری آن-ها، کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار هستند. مروری بر ادبیات سرمایه فکری مؤید توجه قابل ملاحظه به سنجش، ارزش¬گذاری و گزارشگری آن است. با توجه به اهمیت روزافزون این مقوله از مدیریت دانش، در این مطالعه ابتدا سرمایه فکری شرکت¬های داروسازی با استفاده از مدل پولیک محاسبه شده و سپس به بررسی تأثیر سه متغیر تشکیل دهنده سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی/ مشتری و سرمایه ساختاری بر نسبت کیوتوبین(Q) شرکت¬ها بهعنوان معیار عملکردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-کیفی و از حیث هدف، کاربردی است. به¬منظور سنجش سرمایه فکری و نسبت کیوتوبین(Q) از صورتهای مالی شرکتها و نرم-افزارهای تدبیرپرداز و ره¬آورد نوین استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داده است که دو متغیر مستقل سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری تأثیر مثبتی بر نسبت کیوتوبین(Q) داشته¬اند، اما متغیر مستقل سرمایه انسانی بر نسبت کیوتوبین(Q) تأثیر منفی داشته است.
In the present era with growth of knowledge-based economy, companies intangible assets and intellectual capital are keys to achieving sustainable competitive advantage. Intellectual capital literature overview, demonstrate considerable attention to assessment, valuation and reporting it. Considering the growing importance of this category of knowledge management, in this study, first, intellectual capital of pharmaceutical companies calculated with using the Pulic model in five-year over the period 1383 to 1387 and then review the effects of three variables formed the intellectual capital including human capital, communication/customer capital and structural capital on the q-tobin ratio(Q) as a measure of corporate performance. Descriptive study methods- qualitative and as objective, is applied. For evaluating of intellectual capital and q-tobin ratio(Q), necessary data was gained out of the financial statement of the companies and Tadbirpardaz and Rah avard novin software. The results of the study show that independent variables of communication/customer capital and structural capital had positive effect on q-tobin ratio(Q) but the independent variable of human capital had negative effect on q-tobin ratio(Q) of the companies understudy.