تأثیر کاربرد مدل سایمونیک در برآورد چسبندگی حقالزحمههای حسابرسی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
1 - عضو هیات علمی گروه حسابداری ،دانشگاه کردستان،کردستان،ایران
2 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
کلید واژه: بازار خدمات حسابرسی, حقالزحمههای حسابرسی, چسبندگی حقالزحمه,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله بررسی آثار کاربرد مدل سایمونیک در برآورد چسبندگی حقالزحمههای حسابرسی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهرانمیباشد. دادههای پژوهش از صورتهای مالی شرکتهای مورد مطالعه استخراج و با استفاده از نرمافزارهای Excel و Eviews تجزیه و تحلیل گردید؛ جهت بررسی روابط بین متغیرها نیز از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که حقالزحمههای حسابرسی متناسب با پیشبینی مدل استاندارد حقالزحمه حسابرسی تغییر نمیکنند. در یک دوره کوتاهمدت (یکساله)، تغییر در عوامل مؤثر بر حقالزحمه حسابرسی به تغییرات سریع یا متقارن در حقالزحمهحسابرسیمنجرنمیگردد و تغییراتافزایشیدر حقالزحمه حسابرسی بیشترازتغییراتکاهشیاست و یک چسبندگی رو به بالا روی میدهد. در طی دوره میانمدت (دوساله و سهساله)، تغییرات افزایشی و کاهشی در حقالزحمههای حسابرسی از روند خاصی تبعیت نمیکنند، در طی دوره بلندمدت نیز چسبندگی حالت عکس مییابد و تمایل به کاهش افزوده میگردد (چسبندگی رو به پایین). همچنین تفاوت میان تغییرات افزایشی و کاهشی نیز در طی دوره بلندمدت کاهش مییابد و شدت اثر چسبندگی، کمتر میشود. با توجه به نتایج حاصل پژوهش، حسابرسان و صاحبکاران میتوانند چسبندگی حقالزحمههای حسابرسی را بهمنظور مدیریت رفتار حقالزحمههای حسابرسی در طول زمان، پیشبینی نمایند Abstract The object of the study is investigating the effects of applying Symonic Model in estimating Stickiness Behavior of Audit Fees in Companies in Tehran Stock Exchange during 2008 to 2015 years. The research data were extracted from financial statements of companies in Tehran Stock Exchange, and they have been analyzed by Excel and Eviews software. To study the relationship between variables multiple regressions is used. The results showed that audit fees don’t change according to for seeing Model of Standard Audit Fees. Changing factors affecting audit fees dose not lead to the quick or symmetrical changes in the short period of time (Annuals). The ascending change are more than the descending changes, and the stickiness is face up. The increasing and decreasing changes of audit fees do not follow the specific trend in the medium terms (two-year and three-year). The stickiness is reversing during the long term (four years) and ttendency to reduce is adding (a downward stickiness).The difference between the increase and decrease changes is declining during the long terms and stickiness is becoming lower. Consequently, auditors and clients can predict the stickiness of audit fees for managing the behavior of audit fees on over time. Keywords: Audit Services Market, Audit Fees, Fee Stickiness.
1) ایوبی، رضا، (1392)، "خدمات حسابرسی در ایران: یک بازار و رویاهایی بیشمار"، مجله حسابدار رسمی، شماره 24، صص 23-15.
2) بزرگ اصل، موسی، (1388)، "پیرامون حقالزحمه حسابرسی مستقل"، مجله حسابدار، شماره 210، صص 3-3.
3) بولو، قاسم، الهه معزز، داود خانحسینی و محمد نیکونسبتی، (1391)، "بررسی رابطه بین دیدگاه مدیریت و چسبندگی هزینهها در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه برنامهریزی و بودجه، سال هفدهم، شماره 3، صص 95-79.
4) تنانی، محسن و محمدرضا نیکبخت، (1389)، "آزمون عوامل مؤثر بر حقالزحمه حسابرسی صورتهای مالی"، پژوهشهای حسابداری مالی، سال دوَم، شماره دوَم، شماره پیاپی (4)، صص 132-111.
5) حجازی، رضوان، روح اله قیطاسی و طالب قیطاسی، (1391)، "اثر اقلام تعهدی و جریانهای نقدی بر قیمتگذاری خدمات حسابرسی"، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 13، صص 25-1.
6) جمشیدی اوانکی، کورش، (1389)، "بررسی عوامل مؤثر بر تعیین حقالزحمه حسابرسی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه حسابداری.
7) رجبی، روح الله و حمزه محمدی خشویی، (1387)، "هزینههای نمایندگی و قیمتگذاری خدمات حسابرسی مستقل"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15، شماره 53، صص 52-35.
8) سپاسی، سحر، زهرا فتحی و سکینه شیبه، (1393)، "آزمون تجربی چسبندگی هزینهها: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران"، پژوهشهای تجربی حسابداری، سال سوّم، شماره 12، صص 177-163.
9) سرائی، انور، (1392)، "چسبندگی رفتار هزینههای اداری، عمومی و فروش با توجّه به تصمیمات مدیران و حباب قیمت"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، گروه حسابداری.
10) فخر حسینی، سید فخرالدین، اصغر شاهمرادی و محمدعلی احسانی، (1391)، "چسبندگی قیمت و دستمزد و سیاست پولی در اقتصاد ایران"، مجله پژوهشهای رشد و توسعه پایدار، سال دوازدهم، شماره اوَل، صص 30-1.
11) کردستانی، غلامرضا وسید مرتضی مرتضوی، (1391)، "بررسی تأثیر تصمیمات سنجیده مدیران بر چسبندگی هزینهها"، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 19، شماره 67، صص 90-73.
12) کردستانی، غلامرضا و سید مرتضی مرتضوی، (1391)، "شناسایی عوامل تعیینکننده چسبندگی هزینههای شرکتها"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، دوره 4، شماره 3 (13)، صص 32-13.
13) لوایی، حامد، (1389)، "بررسی رابطه میان اطلاعات حسابداری شرکت و حقالزحمه حسابرسی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، گروه حسابداری.
14) مختار، نصرالله، (1366)، "اخلاقیات و میزان خدمات حرفهای"، مجله حسابدار، شماره 31، صص 11-3.
15) مهرانی، ساسان و کوروش جمشیدی اوانکی، (1390)، "عوامل مؤثر بر تعیین حقالزحمه حسابرسی"، مجله حسابدار رسمی، شماره 13، صص 77-60.
16) نمازی، محمد، محمد جواد غفاری و مرضیه فریدونی، (1391)، "تحلیل بنیادی رفتار چسبنده هزینهها و بهای تمام شده با تأکید بر دامنه تغییرات در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، پیاپی 3/63، صص 177-151.
17) همتی، مریم و سعید بیات، (1391)، "بررسی درجه چسبندگی قیمتها"، فصلنامه تازههای اقتصاد، شماره 138، صص 65-64.
18) Carson, E, (2009), ″Industry Specialization by Global Audit Firm Networks″, The Accounting Review, 84 (2), PP. 355-382.
19) Causholli, M., Martinis, M., Hay, D. & Knechel, W. R, (2010), ″Audit Markets, Fees and Production: Towards an Integrated View of Empirical Audit Research”, Journal of Accounting Literature, 29٫ PP. 167-215.
20) Choi, J. H., Kim, J. B., Liu, X. & Simunic, D. A, (2009), ″Cross-Listing Audit Fee Premiums: Theory and Evidence″, The Accounting Review, 84 (5), PP. 1429-1463.
21) Craswell, A., Francis, J. & Taylor, S, (1995), ″Auditor Brand Name Reputation and Industry Specialization″, Journal of Accounting and Economics, Vol. 20, PP. 297-322.
22) Ferguson, A., Francis, J. & Stokes, D, (2003), ″The Effects of Firm-Wide and Office-Level Industry Expertise on Audit Pricing″, The Accounting Review, 78 (2), PP. 429-448.
23) Ferguson, A., Lennox, C. & Taylor, S, (2005), ″Audit Fee Rigidities in the Presence of Market Frictions: Evidence and Explanations″, Working paper, University of New South Wales.
24) Francis, J. R., Reichelt, K. & Wang, D, (2005), ″The Pricing of National and City-Specific Reputations for Industry Expertise in the US Audit Market″, The Accounting Review,80(1), PP. 113-136.
25) Ghosh, A. & Lustgarten, S, (2006), ″Pricing of Initial Audit Engagements by Large and Small Audit Firms″, Contemporary Accounting Research, 23(2), PP. 333-368.
26) Huang, H. W., Raghunandan, K. & Rama, D, (2009), ″Audit Fees for Initial Audit Engagements before and after SOX″, Auditing: A Journal of Practice & Theory, 28 (1), PP. 171-190.
27) Martin, C, (1993), ″Price Adjustment and Market Structure″, Economics Letters,41, PP. 43-139.
28) Nicola, D. & Pado, P, (2013), ″Evidence from Small and Medium Sized Companies Sticky Cost Behavior″, Accounting & Finance Journal, PP. 2-89.
29) Palmrose, Z. V, (1989), ″The Relation of Audit Contract Type to Fees and Hours″, Accounting Review, 64 (3), PP. 488-499.
30) Simunic, D, (1980), ″The Pricing of Audit Services: Theory and Evidence″, Journal of Accounting Research, 18 (1), PP. 90-161.
31) Villiers, C., Hay, D. & Zhang, Z, (2014), ″Audit Fee Stickiness″, Managerial Auditing Journal, 29(1), PP. 2-26
یادداشتها