تبیین عوامل علی قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیرهای
محورهای موضوعی : مدیریتمهدی بره مقدم 1 , حسین حکیم پور 2 , مهدی محمودزاده 3 , محمد محمدی 4
1 - دانشکده علومانسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2 - گروه مدیریت - دانشکده علومانسانی - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد بیرجند، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، ایران
4 - گروه مدیریت - دانشکده علومانسانی - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد بیرجند، ایران
کلید واژه: قصد خرید مجدد آنلاین, فروشگاههای زنجیرهای, روش داده بنیان,
چکیده مقاله :
با توجه به نقش فروشگاههای زنجیرهای در تامین نیازهای روزمره مردم و افزایش گرایش جامعه به سمت خریدهای آنلاین، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل علی قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیرهای به روش کیفی انجام شده است. تجزیه تحلیل داده ها به روش داده بنیان و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر از مدیران فروشگاههای زنجیرهای، و اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام شده است. روش نمونه گیری به شیوه غیر تصادفی و به صورت گلوله برفی می باشد. همچنین تحلیل دادههای کیفی مصاحبهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شده است. فرایند کد گذاری به سه شیوه کد گذاری باز، محوری و انتخابی و بر اساس تشابهات دادهها در یک فرایند استقرایی صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که اولا" عوامل علی مؤثر در قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیرهای شامل طبقه فناوری و اطلاعات، ویژگی محصول، طبقه برند و طبقه خدمت است که بهعنوان ابعاد اصلی برای درک بهتر مفهوم قصد خرید مجدد آنلاین در فروشگاههای زنجیره شناسایی شدهاند. ثانیا" با توسعه و یکپارچه کردن دانش در این حوزه به پژوهشگران آتی در ارتقاء مدلهای قصد خرید مجدد آنلاین یاری میرساند. ثالثا" به مدیران فروشگاههای زنجیره در درک بهتر ابعاد اصلی بهمنظور افزایش فروش آنلاین و ایجاد مزیت رقابتی کمک میکند.
Considering the role of chain stores in supplying people's daily needs and the increasing trend of society towards online shopping, this research was conducted with the aim of identifying the key factors influencing consumers' intention to repurchase online in chain stores using a qualitative method. Data analysis was carried out using a data-based approach and semi-structured interviews with 10 managers of chain stores and university faculty members. The sampling method was non-random and based on snowball sampling. Qualitative data analysis was performed using MAXQDA software. The coding process was conducted using three coding methods, including open, axial, and selective coding, based on data similarities in an inductive process. The results of the study showed that firstly, the key factors influencing consumers' intention to repurchase online in chain stores included the technology and information category, product characteristics, brand category, and service category, which were identified as the main dimensions for better understanding the concept of repurchasing intention online in chain stores. Secondly, by developing and integrating knowledge in this area, it can help future researchers in improving models of online repurchase intention. Thirdly, it can assist chain store managers in better understanding the main dimensions to increase online sales and create a competitive advantage.