شناسایی ابعاد و مولفه های تدوین نظام توسعه ی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر رویکرد نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در سازمان های آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی عبدالملکی 1 , علی یزدخواستی 2 * , لیلا طبقدهی حسینی 3 , تورج فلاح 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه کاشان
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی ، رامسر، ایران.
4 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
کلید واژه: نظام توسعه, مدیریت, منابع انسانی, آموزش الکترونیکی, آموزش و پرورش ,
چکیده مقاله :
ااین پژوهش با هدف، شناسایی ابعاد و مولفه های تدوین نظام توسعهی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر رویکرد نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در سازمان آموزش و پرورش مازندران انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی بوده که از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده نموده است که جامعه آماری متخصصان حوزه توسعه مدیریت منابه انسانی بوده و نمونه آماری شامل 12نفر از اساتید و خبرگانی که حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک و فضای مجازی ، بوده اند به روش هدفمند انتخاب شده اند. پس از جمع آوری داده ها به شیوه کد گذاری سه مرحله ای(باز، محوری و انتخابی) کدگذاری و تحلیل شدند تحلیل شدند. نتایج نشان داد مولفه های اعتبار مدیران، سیستم آموزشی، زیرساخت های آموزشی، توسعه آموزش الکترونیکی و سودآوری آموزش الکترونیکی به عنوان ابعاد و مؤلفههای نظام توسعهی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر رویکرد نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در سازمان آموزشوپرورش شناسایی شدند. همچنین نتایج نشان داد که، مولفه سودآوری آموزش الکترونیکی بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داد، در حالی که مولفه سیستم آموزشی کمترین میانگین را داشت. لذا استفاده از رویکرد آموزش الکترونیکی می تواند به بهبود کارایی و بهره وری در سازمان های آموزشی کمک می کند بهبود زیرساخت های فنی و ارائه آموزش های تخصصی برای مدیران و کارکنان از اقدامات ضروری برای اجرای موفق این رویکرد است
The present research aims to identify the dimensions and components for developing a human resource management development system based on a modern approach to E- learning in educational organizations. This study is applied in terms of purpose and qualitative data-driven in nature. The research tool includes semi-structured interviews, the validity and reliability of which have been examined and confirmed. The statistical population consists of specialists in the field of human resource management development and education, with a sample of 12 professors and experts in this field selected through purposeful sampling. After collecting the interviews, the data were analyzed using Atlas.ti software through a three-stage coding process (open, axial, and selective). The results of the analysis revealed that the components of manager credibility, educational system, educational infrastructure, development of electronic education, and profitability of electronic education were identified as the dimensions and components of the human resource management development system based on a modern approach to electronic and virtual education in educational organizations. Additionally, the results indicated that the component of cost effectiveness of E-learning received the highest score, while the educational system component had the lowest average. Therefore, the use of an electronic education approach can help improve efficiency and productivity in educational organizations. Enhancing technical infrastructure and providing specialized training for managers and staff are essential actions for the successful implementation of this approach.
جنوی، المیرا و حریری، نجلا .(1393). طراحی و تبیین مدل توسعه ی منابع انسانی کتابخانه های دانشگاهی (مطالعه ی موردی: کتابخانه ی مرکزی دانشگاه تهران) ، نشریه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 6(3)، 456-437.
حسنی صدر عبادی، جلال .(1395). مدل های توسعه منابع انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 2(4)، 232-228.
انتظاری، منیرالسادات .(1394). نقش آموزش بر مدیریت کیفیت و بهرهوری نیروی انسانی در آموزش و پرورش و مدل تعالی سازمانی، دومین کنفرانس بینالمللی تحقیقهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
زاهدی، علیرضا؛ ملک اخلاق، اسماعیل؛ محتشمی، علی و دوستار، محمد .(1400). طراحی مدل مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش متناسب با سند تحول بنیادین، 13(2)، 212-171.
هوشمندی، سارا و هاشم ورزی، سیدابراهیم .(1400). اثربخشی آموزش ارائه شده فناوری در آموزش مدیریت منابع انسانی، نشریه منابع و سرمایه انسانی، 2، 66-50.
شکوری شالدهی، عباس؛ تورانی، حیدر؛ کردستانی، فرشته و دلگشایی، یلدا .(1400). ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی در نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 14(1)، 60-29.
نوروزی فرد، محمد و زمانی، علی . (1395). مدیریت اثربخش از طریق شناخت چالشها و ظرفیتهای منابع انسانی سازمان، کنفرانس بینالمللی نوآوری در علوم و تکنولوژی.
Al Shobaki, M. J., Naser, S. S. A., Amuna, Y. M. A., & El Talla, S. A. (2017). Impact of Electronic Human Resources Management on the Development of Electronic Educational Services in the Universities. International Journal of Engineering and Information Systems, 1(1), 1-19.
Golipour, Maryam, Oladian, Masoumeh, Safari, Mahmoud (2020). Analysis of the process of human resource development and the development of an appropriate model in the higher education system, Seventh Quarterly Journal of Education and Development of Human Resources,. 2, 2, 1-4
Hoseini, A., Hadizadeh Moghaddam, A. and Javadi, H. (2019). Review the effectiveness of e-HRM. Sixth Conference on Human Resource Development.
Imam Fauzi (2016). The Application of Multimedia-Based Presentation in Improving Students Speaking Skill, Journal of ELT Research 1(1):103-112.
Aldakeel, T.M., & Almannie, M.A. (2015). Achieving Competitive Advantage in Human Resource Management in General School District of Riyadh in Saudi Arabia. Journal of Education and Practice, 6(23): 1-9.