شناسایی چالشهای آموزشی نسلآلفااز نگاه معلمان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینسرین ناظم 1 , مصطفی عطار آبکنار 2 * , مژگان عبدالهی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایران
2 - استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده فرهنگ و زندگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایران(نویسنده مسئول).
3 - استادیار گروه علوم تربیتی،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج،ایران.
کلید واژه: نسلآلفا , چالشهای آموزشی نسلآلفا, معلمان دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای آموزشی نسلآلفا که ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، کیفی با روش داده بنیاد بوده است.جامعهآماری پژوهش معلمین مدارس ابتدایی شهرکرج بوده که نمونه آماری با استفاده از روش گلولهبرفی تا رسیدن به حد کفایت(15 نفر ) انتخاب شدهاست. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته از نمونه آماری بوده که پس از انجام مصاحبهها وآمادهسازی در سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی ) کدگذاری شدهاست. نتایج پژوهش نشان داداین نسل آلفا با سه چالش اصلی روبهرو میباشد که به ترتیب عبارتند از، آموزشی ، شخصیتی و اجتماعی که هر کدام در بردارنده بخشهایی از ویژگیها و ابعادی وجودی این نسل است. لذا توصیه میشود معلمین و نظام آموزشی و همچنین والدین با شناسایی و مطالعه ویژگیها و چالشهای این نسل، به آنها کمک کرده تا بتوانند از ظرفیتهای بالقوه خود استفادهنموده و به جایگاه والای علمی انسانی دست یابند.
The present study aimed to identify the educational challenges of the Alpha generation, which was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection method with a data-based method. The research population was elementary school teachers in Karaj city, and the statistical sample was selected using the snowball method until reaching the sufficiency level (15 people). The research tool included a semi-structured interview of the statistical sample, which was coded after conducting interviews and preparation in three stages (open coding, axial coding, and selective coding). The results of the study showed that this Alpha generation faces three main challenges, namely, educational, personality, and social, each of which contains parts of the characteristics and existential dimensions of this generation. Therefore, it is recommended that teachers, the educational system, and parents, by identifying and studying the characteristics and challenges of this generation, help them to use their potential capacities and achieve a high scientific and human status.
رجبی، عاطفه؛ حسین نژاد، زهرا (1402) بازآرایی الزامات مهارت آموزی در ساختار آموزش عالی با رویکرد آینده پژوهی: دورنمایی به نسل آلفا پدیدآورنده (ها) : میان رشته ای :: همایش آیندهپژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار :: مجموعه مقالات دومین همایش مّلی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعۀ پایدار صفحات : از 397 تا 414
طاهری دمنه، محسن؛ و یوسفی همدانی، الهام (1402). تحلیل ادراک کودکان »نسل آ لفا « از مشاغل آینده و دلالت های آن . فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران ، 16) 2(، .39-66 .
قدیری حاجی آبادی، اکبر؛ طاهری دمنه، محسن؛ ذاکری، علی (1401) تحلیلی آینده پژوهانه از نقش محوری رسانه در شکلگیری سبک زندگی نسل آلفا ،مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه :: تابستان 1401 - شماره 16 (ب) 103-140
محمدی، حدیث (1403)مطالعه ای بر تغیرات محیط کار با ورود نسل آلفا ،نشریه تدبیر :: بهار 1403 ، شماره335 صفحات : از 60 تا 67
محمدی، سليمان(1386). ارزشیابی سايت آموزشي شبكه رشد بر اساس ملا كهاي طراحي سايت هاي آموزشي، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
یوسفی همدانی، الهام؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ عابدینی، یاسمین؛ طاهری دمنه، محسن (1400)شکاف نسلی و راهبردهای یاددهی و یادگیری در دوره ابتدایی: رویکردی آینده پژوهانه ، نشریه نوآوری های آموزشی :: زمستان 1400 شماره 80 (ب/ ( صفحات : از 155 تا 178 .
Jukić;R T. Škojo(2021)The Educational Needs of the Alpha Generation, : 2021 44th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), DOI: 10.23919/MIPRO52101.2021.9597106.
Khanif, Ahmad (2023) Islamic Religious Education Learning Strategy for Alpha Generation: A Case Study at Darul Qur'an School Elementary School Semarang City, ASCARYA Vol. 3 No. 1 (2023): Islamic , Culture, and Social Studies, DOI: https://doi.org/10.53754/iscs.v1i1.461
Carruba, Andréa Goulart Mendes, Azevedo, Antonia Cristina Peluso de , Barreto, Maria AuxiliadoraMotta (2022)Learning in the 21st century: The development of critical thinking of the alpha generation (2022), Título do periódico: International Journal of Human Sciences Research, Volume/Número/Paginação/Ano: v.2, n.38, p.2-12, 2022, DOI: 10.22533/at.ed.5582382207127
McCrindle, M. (2020). What comes after Generation Z? Introducing Generation Alpha. https://mccrindle.com.au/ insights/blogarchive/what-comes-after-generation-z-introducing-generation-alpha/.
Jha, A. K. (2020). Understanding Generation Alpha. https://doi.org/10.31219/osf.io/d2e8g
Katz, S. (2017). Generation X: A Critical Sociological Perspective. Generations- Journal of the American Society on Aging. 41 (3), 12-19.
Davidson, C. N., & Goldberg, D. T. (2009). The future of learning institutions in a digital age. MIT Press.
Gardner, H., & Davis, K. (2013). The app generation: How Today's Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World. Yale University Press.
Felicia, P. (2009). Digital games in schools: A handbook for teachers. European Schoolnet, EUN Partnership AISBL.
Berk, R. (2009). Teaching strategies for the Net generation. Transformative Dialogues: Teaching & Learning Journal, 3(2), 1-24.
Nagy, Á. and Kölcsey, A. (2017). Generation alpha: marketing or science? Acta Technologica Dubnicae. 7(1), 107-115.
OECD Future of Education and Skills 2030. (2019). OECD Learning Compass 2030. https://www.oecd. org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_ Compass_2030_concept_note.pdf.
Reis, T. A. (2018). Study on the alpha generation and the reflections of its behavior in the organizational environment. Journal of Research in Humanities and Social Science, 6(1), 9 19
Tootell, H., Freeman, M., & Freeman, A. (2014, January). Generation alpha at the intersection of technology, play and motivation. In 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 82-90). IEEE.
Qingqing Liu and Jin-fang Shi (2007)An Analysis of Language Teaching Approaches and Methods-Effectiveness and Weakness},US-China education review},volume={4}, pages={69-71},