بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استاد یار دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: دبیرستان, والدین, دانش آموز, مدیر, معلم, کارآیی, نظام ارزشیابی, شهرستانهای استان تهران, کارشناس آموزشی,
چکیده مقاله :
همگام با دخالت دوره در برنامه ریزی آموزشی و صرف هزینه های سنگین برای آموزش نونهالان کشور ارزشیابی تک تک برنامه و میزان تحقق اهداف مورد نظر ضروری می نماید. هدف این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی از کارآیی معلم در شهرستان های استان تهران بوده است. جامعه آماری پژوهش را فعالان آموزشی (معلمان، سرگروه ها، مدیران و کارشناسان، دانش آموزان و والدین آنها) دبیرستان های شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی 28-28 تشکیل می دادند و نمونه مورد پژوهش به تعداد 870 نفر از 6 منطقه آموزشی از 72 منطقه شهرستان های استان تهران به شکل تصادفی خوشه ای چند مرحله ای که انتخاب شده اندکه تعداد آنها به شرح زیر بوده است. 870 نفر=120 والدین +120 مدیر و کارشناس + 300 دانش آموز (دختروپسر) +300 سرگروه +300 معلم (زن و مرد). این پژوهش از نوع پژوهش پیمایشی است و برای جمع آوری داده ها از 4 پرسشنامه محقق ساخته پس از تأیید و ویژگی های روان سنجی استفاده شده است. آزمون های آماری به کار رفته در این پژوهش از نوع توصیفی (فراوانی و درصد) بوده است. در ا ین پژوهش 41 سوال مطرح شده بود و جمع بندی نظر پاسخگویان نشان داد که حدود 37 درصد به نقاط ضعف یا ناکارآمدی دستورالعمل ارزشیابی و حدود 72 درصد به کارآمدی ارزشیابی که معرف نقاط قوت است رأی داده اند. پیشنهادات زیادی برای دفع نقاط ضعف ارائه شده است که مهمترین آنها افزایش سطح مهارت، امکانات آموزشی، سپردن ارزشیابی به دست افراد متخصص و آگاه و تأمین حداقل نیازهای مادی و معنوی معلمان بوده است.
In accordance with governmental notice in educational programming and heavy costs for the education of children, it is important to evaluate each program and level of success of it . This research was done with the aim of finding out strength and weakness points of teacher's evaluation system in cities of Tehran province. Statistical society included all of persons who involve in education process (teachers, head teachers, head masters, exports , students and parents) form high schools of study area in 2003-2004 . sampling was done by randomly clustered taken in six region form 27 cities, size of sample was 870 consisted of 300 teachers + 30 head teachers + 300 students + 120 experts and head master + 120 parents. The type study was survey method four researcher constructed questionnaires were applied with 14 questions represented. Averaged results showed that 73% of answerers were agree with the low efficiency and 23% of answerers were agree with the strength efficiency of evaluation instruction. Suggestions for remove or decline the weakness point are: increasing skills level, educational facilities and space; precede the evaluation with experts and provide the least requirements of teachers.