بررسی رابطه کمال گرایی با افسردگی و عملکرد تحصیلی و رابطه دو متغیر اخیر با وضعیت اجتماعی اقتصادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
کلید واژه: افسردگی, کمال گرایی, عملکرد تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین کمال گرایی با افسردگی و عملکرد تحصیلی و رابطه دو متغیر اخیر با وضعیت اجتماعی اقتصادی دانشجویان میباشد. به این منظور تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای، به نسبت مساوی از هر دو جنس انتخاب و پرسشنامههای کمالگرایی، افسردگی و عملکرد تحصیلی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیر کمال گرایی با متغیرهای افسردگی و عملکرد تحصیلی بترتیب همبستگی مثبت و منفی معنیدار وجود دارد. بین متغیرهای تحصیلات پدر و درآمد خانواده با افسردگی همبستگی منفی معنیدار و بین متغییر تعداد اعضاء خانواده با افسردگی همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد. بین متغییرهای تحصیلات پدر و درآمد خانواده با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت معنیدار و بین متغییر تعداد اعضاء خانواده و عملکرد تحصیلی همبستگی منفی معنیدار وجود دارد. ضرایب همبستگی بین متغییرهای پژوهش همگی در سطح (01/0 P<) معنیدار میباشند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد: متغیرهای کمال گرایی و تعداد اعضاء خانواده تاثیر مثبت معنیدار، و متغیرهای تحصیلات پدر و درآمد خانواده تاثیر منفی بر افسردگی دانشجویان داشته است اما ضریب متغیر درآمد خانواده از لحاظ آماری معنیدار نبود. همچنین متغیرهای کمالگرایی و تعداد اعضاء خانواده تاثیر مثبت معنیدار ( 001/0 P<) و متغیرهای تحصیلات پدر و درآمد خانواده نیز تاثیر منفی معنیدار (001/0 P<) بر افسردگی دانشجویان داشته است.
In this research we are trying to find right answers to the following questions. First, is there any meaningful relationship between perfectionism with depression and students’ academic achievement? Second, is there any meaningful relationship between depression and academic achievement with their socioeconomic status? The aim of this research is to show to college students how to adapt their expectations with their abilities, because unlimited expectations create irreparable problems to them. Correlation and regression are the type of the research and sampling of the research are 400 college students. The means of the research include perfectionism questionnaire and depression questionnaire. Results of the research show a meaningful relationship between perfectionism with depression and students’ academic achievement and in addition to that there is a meaningful relationship between socioeconomic status with their depression