بررسی عملکرد آموزش فنی و حرفهای استان خراسان شمالی بر جذب جوانان به مسابقات ملی مهارت
محورهای موضوعی : علوم تربیتیملیحه اختری 1 , سمیه بشیریان 2 , مهدی عارف خانی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، استان خراسان شمالی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، استان خراسان شمالی
3 - رئیس مرکز بجنورد، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی، ایران
کلید واژه: آموزش فنی و حرفه ای, مسابقات ملی مهارت, راهکار جذب جوانان,
چکیده مقاله :
وظیفه اصلی نظام آموزش فنی و حرفهای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است که هم نیاز جامعه به افراد ماهر را تأمین کند وهم با آموزش افراد، آنها را برای ورود به بازار کار ویافتن شغلی مناسب آماده میسازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عملکرد آموزش فنی و حرفهای ارائه شده در استان خراسان شمالی بر استقبال و جذب جوانان به مسابقات ملی مهارت انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل مربیان، کارآموزان آموزش دیده در مراکز آموزش فنی و حرفهای و برگزیدگان استانی مسابقات ملی مهارت که به مرحله کشوری راه یافته اند میباشد. تعداد کل نمونه 267 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان برآورد گردید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بوده است که شامل بر 25 سوال و براساس طیف پنج درجهای لیکرت تهیه شده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه تنظیمی با توجه به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 862/0 برای مربیان، کارآموزان و برگزیدگان استانی بوده است. پس از جمع آوری اطلاعات نهایتا با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده و نتایج نشان داد که کلیه فرضیههای روند اجرای آموزش در مراکز فنی و حرفه ای، وجود مربیان ماهر و کیفیت برنامهها و استانداردهای آموزشی ارائه شده در مراکز فنی و حرفهای برجذب حداکثری جوانان به مسابفات ملی مهارت در استان خراسان شمالی تاثیر مثبت داشته است. بر اساس آزمون فریدمن بر روی فرضیات نتایج نشان داد که وجود مربیان ماهر با ضریب 4.18، کیفیت برنامهها و استانداردهای آموزشی با ضریب 3.55 و تاثیر روند اجرای آموزشهای فنی و حرفهای با ضریب 1.95 به ترتیب دارای بیشترین تاثیر از نظر پاسخ دهندگان بر جذب جوانان به مسابقات ملی مهارت را دارد. و کلیه فرضیات مورد بررسی تاثیر مثبت و معنی داری بر جذب داشتهاند.
The main task of technical and vocational training system is manner of human resources needed by the community that prepare the community needs to provide both training skilled people to enter business and find suitable job position. This study aimed to investigate the action of North Khorasan Province technical and vocational training to welcomed and attract young people to national skills matches conducted. Research methodology in the research is as a descriptive, by type of survey method and statistical population includes trainers, trainees and people who took part in national skill matches. Total of samples were estimated on the basis of Krejcie & Morgan table was 267 people. Measuring instrument was the questionnaire produced by researcher included 25 questions and base on five degree scale of Likert has been performed. Reliability of regulatory questionnaire with respect to the calculation of the Cronbach's alpha coefficient (0.862) was estimated for trainers, trainees and candidates who took part in annual skill matches national level. Finally، after collecting data، statistical analysis was done using descriptive and inferential statistics and software SPSS. The results showed that all the hypotheses of the process of education in vocational and technical centers, there skilled trainer and quality of programs and standards in vocational training centers provide maximum adsorption in national skill matches in North Khorasan Province has had a positive effect. According to Friedman test’s coefficient, the results indicate that skilled trainers with a coefficient of 4.18, the quality of programs and educational standards by a factor of 3.55 and effect of education posses by a factor of 1.95 to the respondents on the uptake young people in the national skills matches and all researched hypotheses have been positive influence and meaningful