اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی و شادکامی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابوطالب سعادتی شامیر 1 , زینب زحمتکش 2 , شهلا خجسته 3
1 - دکتری روان شناسی تربیتی
2 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی و شادکامی در دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه آزاد بجنورد انجام شد. 40نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه های بلوغ عاطفی ( EMS )را جهت سنجش بلوغ عاطفی و پرسشنامه شادکامی اکسفورد را جهت سنجش شادکامی را به عنوان ابزار تحقیق کامل کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات بلوغ عاطفی و نمرات شادکامی دانشجویان در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت؛ به این معنا که آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر افزایش بلوغ عاطفی و شادکامی در دانشجویان رشته روان شناسیموثر بوده است. استفاده از بازسازی شناختی و پردازش اطلاعلات به شکل موثر می تواند تفکرات معیوب و غیر منطقی را بازسازی کند و موجب شود فرد شادکامی خود را بازیابد و به بلوغ عاطفی برسد. سایر تلویحات در این ارتباط بحث شده است.
The aim of the current study was examine the effectiveness of cognitive behavioral therapy on affective maturity and happiness in psychology student of Azad university of bojnoutd.40 person were selecting by employing simple random sampling . They completed effective maturity scale (EMS) for assessment of effective maturity and oxford happiness questionnaire for the assessment of happiness. Analyses of covariance were employed for data analysis. Finding revealed that there is a significant difference between students mean in affective maturity and happiness in posttest level. Restructuring and information processing based root of cognitive behavioral therapy model, makes it an effective approach for affecting students affective maturity and happiness. More implications are discussed.