تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسهیلا حاجیلو 1 , عبدالله شفیع آبادی 2
1 - کارشناسی ارشد گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2 - استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: خشم, درمان گروهی شناختی- رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های منطقه 19 شهر تهران بودند. نمونه باتوجه به نمونه گیری هدفمند انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنی های گروه آزمایش، در 8 جلسه 90 دقیقه ای (به صورت یک جلسه در هفته) تحت مداخله شناختی-رفتاری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه خشم اسپیلبرگر بود که برای دو گروه، به صورت پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردید. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که کنترل خشم در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافت.
The present study was conducted aiming at investigating the efficacy Group counseling based on cognitive-behavioral therapy, in increasing Anger management in female high school student. This study is experimental with pretest-posttest design. The studied population was all the high school of first Region 19 of Tehran. The sample was selected through purposeful sampling and then they were randomly divided into two experimental and control groups (15 persons, each). The anger management Based on cognitive-behavioral therapy program including 8 sessions of 90 minutes ((one session in a week)) basis was delivered to the experimental group. The control group did notreceive any intervention. State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) (Silberberg, 1999) was administered at the pretest and post-test stage to all participations. The obtained data we reanalyzed by covariance method (MNCOVA). Results showed Anger managementin subjects of experimental group significantly increased comparing with control group.