بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر وب (وبلاگ) با رویکرد حل مساله بر رشد تفکر منطقی در دانشجویان رشته زبان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
محورهای موضوعی : علوم تربیتییوسف نامور 1 , دکتر عزت الله نادری 2 , علی شریعتمداری 3 , مریم سیف نراقی 4
1 - دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران
2 - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
3 - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
4 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر وب (وبلاگ) با رویکرد حل مساله بر رشد تفکر منطقی دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است. دادههای لازم در این مطالعه از طریق پرسشنامه تفکر منطقی که توسط کمبر و همکاران براساس نظریه مزیرو طراحی شده است بصورت پیش آزمون و پس آزمون از دو گروه آزمایش و کنترل که هر کدام 15 نفر بودند جمعآوری شد. تحلیل دادههای بدست آمده نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری از نظر سطح تفکر در سه مقوله درک و فهم، تامل و تفکر و تفکر انتقادی وجود دارد و در آزمون t در سطح 05/0 معنیدار است و این نشان میدهد که یادگیری مبتنی بر وبلاگ بر رشد تفکر منطقی دانشجویان تأثیر دارد.
The main purpose of this study was to survey the impact of web-based learning (weblog) with a problem _ solving approach on the development of reflective thinking in English language students of Islamic Azad University of Ardabil branch. The data was collected by questionnaire. Reflective thinking questionnaire that designed by Kember et al. (1999) on the basis of Mezirow theory (1991), conducted as a pre-test and post-test for both experimental and control groups. 30 students were selected using the cluster sampling method and then assigned to two experimental and control group no randomly or deliberately. The results showed that there was a significant difference between the two groups concerning understanding, reflection and critical thinking. Finally, this paper confirmed that web-based learning has an effect on student’s reflective thinking development.