تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر هویت دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیهمایون مؤتمنی 1 , رضا یوسفی 2 , سیده خدیجه معافی 3 , ابوالقاسم بریمانی 4
1 - استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی
4 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا
کلید واژه: هویت ایرانی, هویت قومی, فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT), هویت اسلامی, هویت جنسی,
چکیده مقاله :
واژهی هویت در دنیای امروز ذاتاً در بحران است. از یک طرف به لحاظ گسترش ارتباطات، فراوانی ایدهها و از سوی دیگر به لحاظ جابجایی های جمعیتی، التقاط فرهنگها و تمدنها. عصر جدید را عصر انقلاب در ارتباطات نامیدهاند و روشن ترین نشانه این قرن، انفجار اطلاعات است. اما آیا این انفجار، لزوماً دربردارنده ی انرژی مثبت و بالنده برای رشد و تعالی انسان است و یا حاوی سموم خطرناک و تخریبگر؟ اکثر استفادهکنندگان از اینترنت و فناوری های نوین در ایران را، جوانان تشکیل مىدهند و حجم بالایى از مشترکان تلفن همراه نیز جوانان هستند. به این دلیل مطالعه تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هویت دانشجویان میتواند، بخشی از پیامدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را آشکار سازد. بنابراین، مسأله اساسی که در این پژوهش مطرح میشود این است که: آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) میتواند تأثیری بر هویت دانشجویان داشته باشد؟ این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده است. جمعیت آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای تنکابن، چالوس، آمل، بابل و ساری تشکیل میدهند و از بین آنها تعداد 381 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب بر اساس جدول آماری کرجسی ـ مورگان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با ابزار پرسشنامه جمعآوری شد و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر هویت تأثیر مثبت دارد.
Identity in modern world is innately in crisis. On the one hand, because of vast communications and the proliferation of ideas and on the other hand because of dense population, different cultures and civilization, the modern age is called the age of communications. Information explosion is one of the signs of this age. But the question is whether this information explosion has a positive or negative effect on man’s life. As the young are the main users of Internet and modern technology and cell phones in Iran, the study of the ICT effect on student identity can reveal some aspects of ICT. This study intends to investigate the influence of ICT on students’ identity. The method used in this study is survey. The statistical population of this research is students at Islamic Azad University, Tonkabon, chaloos, Amol, Babol and Sari branches. From among these students, 381 were chosen according to stratified sampling using KREJCIE-Morgan table. The data were collected through questionnaire and were analyzed by SPSS. The findings of the research delineate that ICT has a positive effect on identity.