بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمهناز نیستانی 1 , دکتر براتعلی منفردی راز 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: مدیریت تعارض, عزت نفس, خویشتن شناسی, آگاهی از خود, شناخت خود,
چکیده مقاله :
وظیفه اساسی مدیران در تمام سطوح حفظ محیطی است که افراد بتوانند با یکدیگر کار کرده و به هدفهای از پیش تعیین شده دست یابند. در این راستا، مدیران باید اثرات گرایشات و عادات خود را روی دیگران تحلیل نمایند تا بتوانندآنهایی را که موجب دریافت عکسالعمل منفی میشوند حذف نمایند بنابراین باید خودشناسی را آموخته و بر خویشتن مسلط باشند. (کونتز و دیگران، ترجمه چمران، 1384) تلاش و کوشش پیگیر آدمی برای شناخت خویشتن به عنوان یک نیاز اساسی امری مستمر بوده که در این میان شناسایی نیازها، ارزشها، اهداف انسانی و از همه مهم تر عزت نفس از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد، و برای رسیدن به خودشکوفایی که بالاترین انگیزه انسان است، ارضاء نیازهای سطح پایین از جمله عزت نفس ضروری بوده و از سوی دیگر عزت نفس یکی ازمؤلفههای مهم خودآگاهی محسوب میشود. (علی پور، 1375) از سوی دیگریکی از مسائلی که در ارتباطات انسانی بین افراد و سازمانها پیش میآید تعارض بوده و مدیریت تعارض یکی از مهم ترین وظایف هر مدیر است. تعارض، اگر به نحو مطلوب مورد کنترل قرار گیرد، میتواند مسائل نهفته سازمانی را آشکار کند، کیفیت تصمیم گیری را بهبود بخشد و موجب نوآوری در سازمان شود. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبکهای مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس متوسطه شهر بجنورد میپردازد. جامعه آماری، مدیران مدارس متوسطه شهر بجنورد و روش نمونه گیری تصادفی ساده است. تحقیق حاضر از نوع پژوهش پیمایشی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خویشتن شناسی راج کمارسارسوات وشیوه های برخورد با تعارض رحیم استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی جدول و درصد فراوانی، استنباطی آزمون خی دو و برای تعیین پایایی پرسشنامهها از فرمول آلفای کرانباخ استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبکهای مدیریت تعارض توسط آنان در سطح اطمینان %99 رابطه معناداری وجود دارد و بین خویشتن شناسی مدیران و هر یک از سبکها (همکاری، مصالحه، رقابت، سازش و اجتناب) در سطح اطمینان %95 رابطه وجود دارد. همچنین مشخص گردید، مدیرانی که از سبک همکاری، مصالحه و سازش استفاده نمودهاند از خویشتن شناسی بالایی برخوردارند.
The main responsibility of managers is to maintain an environment in which people can work together and achieve the predetermined goals. To do this, managers should study the effect of their habits and tendencies on other so that they can omit the ones that may have a negative effect on people. Therefore, they should learn self-knowledge and have control over themselves(Knatez et. al , 1384). Knowing oneself has always been sought by human beings. The identification of needs, values, humane objectives and most important of all self-respect is important. To get to self-realization, which is our ultimate goal, the satisfaction of basic needs such as self-respect is necessary. At the same time, self-respect is one of the components of self-knowledge(Alipour, 1375) On the other hand, one of the issues arising out of human relationships is that of conflict. A manager’s responsibility is conflict management. Conflict, if effectively controlled, can reveal hidden organizational issues, improve the quality of decision making and leads to innovation within the organization. The present study investigates the relationship between managers’ self-knowledge and their applying conflict management styles in high schools in Bojnord. The statistical population are the high school managers and the sampling technique is randomized. The study is of survey type. It is a descriptive, correlational study. To gather data, Raj Kumar Sarsovat self-knowledge questionnaire and Rahim’s methods of dealing with conflict were employed. To analyze the data, descriptive statistics(frequency and percentive) and inferential statistics(chi-square) were employed. Cronbach alpha formula was used to determine the reliability of the questionnaire. The results showed that there is a significant relationship between managers’ self-knowledge and their applying conflict management styles at 99% confidence. There was also a relationship between self-knowledge and each of conflict management styles(cooperation, solution, competition, avoidance) at 95% percent of certainty. We found that those managers who use cooperation, solution styles have more self-awareness