ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد ساخت وسازگرایی راهبردی نوین در ارزشیابی برنامه درسی دردوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسین مومنی مهموئی 1 , مرتضی کرمی 2
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، عضو هیات علمی دانشگا ه آزاد اسلامی تربت حیدریه
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، عضو هیات علمی دانشگا ه مازندران
کلید واژه: آموزش ابتدایی, ارزشیابی برنامه درسی, الگوهای ارزشیابی, ساخت وسازگرایی,
چکیده مقاله :
ارزشیابی برنامه درسی بعنوان یک قلمرو مطالعاتی اصلی و مهم در زیر مجموعهحوزه برنامه درسی مطرح می باشد.علیرغم ایجاد رسمی قلمـرو برنامـه درسـی در دهـه1920 اما ظهور ارزیابی برنامه درسی مربوط به چند دهه بعد می شود. اگـر چـه قبـل ازاین زمان بصورت اولیه ارزشیابی ازبرنامه ها صورت می گرفت اما از نیمه قـرن بیـستمبه بعد بود که این حوزه مطالعاتی بصورت خاص مورد توجه قرار گرفـت.اکنـون پـس از گذشت چند دهه از ظهور این قلمرو مطالعاتی این حوزه دستخوش تغییراتی شده است.از سوی دیگر دوره ابتدایی با عنایت به ویژگـ ی هـ ایی کـه دارد رویکـرد ارزشـیابی برنامـهدرسی خاص خود را می طلبد.در این مقاله ضمن اشاره به مفهوم و تاریخچه ارزشـیابیبرنامه درسی سعی می گردد تغییر پارادایمی که در این قلمرو رخ داده است و ضـرورتبکارگیری ر ویکرد سازنده گرا در ارزشیابی برنامه درسـی دوره ابتـدایی مـورد بحـث وبررسی قرار گیرد .
Evaluation of lesson plan as an important research field is presented in sub-division of the lesson plan department. Unlike,establishing a formal lesson plan department in 1920s , evaluation of the lesson plan is related to some decades after it.However,befor that time the evaluation was done in a basic form.It was from the second part of the 20th century that lesson plan evaluation was particularly the center of attention. Now,some decades after establishing this department,it has received some changes.On the other hand, the preliminary education with its particulars demands its special lesson plan evaluation.In this research,considering the concept and history of the lesson plan evaluation,the paradigmatic changes and the necessity of the constructive idea in lesson plan evaluation has been studied and discussed.