بررسی میزان فایده دروس اصلی و تخصصی رشته مددکاری اجتماعی از دیدگاه دانش آموختگان شاغل در مؤسسات رفاهی، حمایتی، درمانی و قضایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمدرضا ایروانی 1 , کاظم قجاوند 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
کلید واژه: مددکاری اجتماعی, دروس اصلی و تخصصی, دانش آموختگان مددکاری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور تعیین میـزان فایـده دروس اصـلی و تخصصـی ارائـهشده در دانشگاه ها به دانـ شآموختگـان رشـته مـددکاری اجتمـاعی و علـوم اجتمـاعی بـاگرایش خدمات اجتماعی شاغل در شغل مددکاری در مؤسسات مختلف رفـاهی، حمـایتی،درمانی و قضایی انجام شده است. جامع ه آم اری عبارتن د از کلی ه م ددکاران ف ارغالتحص یل و ش اغل در مراک ز سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، تشکلهای داوطلب مردمی و مؤسسـات خیریـه و نیـزمراکز بهداشتی و درمانی شهر اصفهان میباشد. تعداد 138 نفر مددکار دراین پژوهش مشارکت نمودند برای تعیین میـزان فایـدهدر وی ارائه شده ،کلیه دروس اصلی و تخصصی رشته مـددکاری اجتمـاعی در01 طبقـهتقسیم شدند و پاسخگویان در یک مقیاس 5 گزینه ای (طیف لیکرت) میزان فایده هر یـک ازدرسها را تعیین نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشـنامه بـوده (کـه بـرای بررسـی روایـی از روشروایی محتوا و برای سـنجش پایـایی از روش آلفـای کرونبـاخ اسـتفاده گردیـد) و بـرایتجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمـاری توصـیفی (فراوانـی، د رصـد، میـانگین، انحـرافمعیار ) و روش آمار استنباطی (آزمون) نمونه های مستطیل و تحلیل واریـانس یـک طرفـه استفاده شد. یافته های تحقیق نشـان مـی دهـد کـه بیشـترین میـزان فایـده در مقولـه دانـش ومهارتهای مربوط به مددکاری فردی بوده و دانـش و مهارتهـای روان شـناختی، دانـش ومهارتهای توانبخشی و دانش و مهارتهـای مـددکاری گروهـی در رتبـه هـای بعـدی قـرارگرفته اند . مقایسه نگرش فارغ التحصیلان مرد و زن در مورد فایـده درسـهای ارائـه شـده،مشخص نمود که در مقوله های دانش و مهارتهای مددکاری فـردی و دانـش و مهارتهـایمددکاری جامعه ای و دانش و مهارتهای مـ دیریتی بـین مـردان و زنـان تفـاوت معنـاداریوجود دارد. همچنین در مورد تأثیر نوع سازمان محل اشتغال دانش آموختگان بر نگـارشآنان نسبت به میزان فایده دروس ارائه شده، نتایج نشان می دهـد کـه در میـانگین نمـراتمددکاران شـاغل در سـازمانها، زنـدانها در مقولـه دانـش و مهارتهـای حقـوقی بـه طـورمعنی داری بیش از سایر گروههاست.
This research has been conducted to quality the advamtages of specialty courses for the graduates in social work and social science with a tenteney to social service who are working as organization. This group includes all the social works who are graduated and are working in welfare organization. Prisons organization, public volumteer societies, charities and also the medical centers of Islamic 138 social works has participated in this research the advantage if the given courses, all the specialty courses of the firld of social service were divided in to 10 levels and the examinees with a 5 item scale (lilrit spectrum) guantofied the advantage of each course. The means of collecting data was a questionnatrie that used the currency way of content for examining the currency, alpha kerdenbach way for final measurement, descriptive statistils (percentage, meam standard of deviation) for analyzing the data and inferencial statistics (experiment) of in depenedent sample and analysis the unilaterd variance. The research fingings show that the science and the skills related to social work have the most advantage and psychometric science and skills, sciences and skills of rehabilitation and science and skills of collaborative social work were placed in the next places respectively. The comparison between the male graduates , view and the female ones about the given courses showed that there is a meaningful different in the science and skills of individual service , science and skills of social service and science and skills of managing between males and females. Also, the findings about the effect of the type of organization in which the graduates work on their view about the advantage of the given courses showed that the mean scores of the working social workers in prisons organization in low are meaningfully more tham others.