بررسی تاثیر فناوریهای نوین بر عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده
محورهای موضوعی : علوم تربیتییوسف نامور 1 * , برات سلیمی 2 , اعظم راستگو 3 , توران سلیمانی 4
1 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی
کلید واژه: عناصر برنامه درسی, برنامه درسی ملی, فناوریهای نوظهور, مولفههای مطلوب,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مولفههای عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده متاثر از فناوریهای نوین بود. در اجرای پژوهش، از رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. تعداد 20 نفر از صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت در استان اردبیل با روش نمونهگیری هدفمند، به شیوه قضاوتی و براساس اصل اشباع نظری انتخاب گردید. در مرحله اول، برای جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل دادهها، با روش کدگذاری سیستماتیک سه مرحلهای (گراند تئوری) صورت گرفت ویژگیها و مولفههای عناصر برنامه درسی مطلوب مدارس آینده متاثر از فناوریهای نوین و محدودیتهای فعلی، از نگاه مصاحبه شوندهها، در شش طبقه ساختاری نظریه مذکور (شرایط علی، مداخلهگر، پدیده اصلی، زمینه، راهبردها و پیامدها) مقوله بندی شده است. در مرحله دوم با جامعه آماری کلیه مدیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل، دادههای کمی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته از روی دادههای کیفی، گردآوری شده که در این مرحلهی فرآیند اجرا و تجزیه و تحلیل از روش تحقیق توصیفی پیمایشی و همبستگی تبعیت میکند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد انجام اصلاحات مستمر درباره عناصر برنامه درسی (اهداف، محتوا، فعالیت، گروه بندی، زمان بندی و...) همراه با تغییر و تحول، در فناوریهای نوظهور، از نظر صاحب نظران برای آینده نظام آموزشی ضرورت داشته و نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار عناصر برنامه درسی بر مدارس آینده است و تفاوت معناداری بین وضع موجود و وضع مطلوب وجود دارد.
The main purpose of this study was to investigate the components of the desired curriculum elements of future schools affected by new technologies. In conducting the research, a mixed approach (qualitative and quantitative) was used. A number of 20 experts in the field of education in Ardabil province were selected by purposive sampling, judgmental method based on the principle of theoretical saturation. In the first stage, to collect data Semi-structured interviews were used and data analysis was performed using a three-stage systematic coding method (grand theory). The structure of the theory (causal, intervening, main phenomenon, context, strategies and consequences) is categorized into six structural categories. In the second stage, with the statistical population of all secondary school principals in the second year of Ardabil, quantitative data were collected by a researcher-made questionnaire based on qualitative data. Slowly The results of data analysis showed that continuous improvement of curriculum elements (objectives, content, activities, grouping, scheduling, etc., along with change, in emerging technologies, is necessary for the future of the educational system from the experts' point of view and the research results show It gives a significant effect of curriculum elements on future schools and there is a significant difference between the current situation and the desired situation.
_||_