بررسی تاثیر ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به ریاضی در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز
محورهای موضوعی : علوم تربیتیشایسته رضائی 1 * , ام البنین الماسی 2
1 - گروه ریاضی، واحد الیگودرز
2 - گروه مدیریت آموزشی واحد الیگودرز
کلید واژه: نگرش نسبت به ریاضی, خوش بینی آموزشی, خودکارآمدی ریاضی, دانشآموزان, الیگودرز.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به ریاضی در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400، انجام شد. پژوهش توصیفی- علی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز به تعداد 5718 نفر (2799 دانشآموز دختر و 2919 دانشآموز پسر) بود. حجم نمونه آزمودنیها با استفاده از برآورد نمونه از جامعه کرجسی و مورگان ، تعداد 360 مشخص شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای پرسشنامه در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش نسبت به ریاضی آیکن (1978)، پرسشنامه خوش بینی آموزشی معلمان (ولفولک هوی و همکاران، 2008) و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی (لئو و کویرالا، 2009) بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای فوق به ترتیب 76/0، 75/0 و 79/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار های Spss و SmartPls انجام شد. ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی با توجه به نقش واسطهای نگرش نسبت به ریاضی دانشآموزان تاثیر غیرمستقیم دارد. نتایج نشان داد که ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی دانشآموزان تاثیر مستقیم دارد. همچنین نگرش نسبت به ریاضی ببر خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز تاثیر مستقیم دارد.
The purpose of present study was investigating the mediating role of attitude towards mathematics in the relationship between the perception of the teacher's educational optimism and the mathematical self-efficacy of the students of the first secondary school in Aligudarz city in the academic year of 1400-1401. Descriptive-correlation research with structural equation modeling approach. The statistical population included all 5718 students of the first secondary school in Aligudarz city (2799 female students and 2919 male students). The sample size of the subjects was determined by using the sample estimate from Karjesi and Morgan (Naderi and Saif Naraghi, 2013), and the questionnaire was given to the respondents using the random cluster sampling method. Data collection tools included Aiken's Math Attitude Questionnaire (1978), Teachers' Educational Optimism Questionnaire (Wolfolk Hoy et al., 2008) and Math Self-Efficacy Questionnaire (Leo and Koirala, 2009). The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha coefficient for the above questionnaires, respectively 0.76, 0.75 and 0.79. In order to analyze the data, modeling of structural equations with partial squares was done through Spss and SmartPls software. There is an indirect relationship between the perception of teacher's educational optimism and math self-efficacy due to the mediating role of students' attitude towards math. There is a direct relationship between the perception of teacher's educational optimism with math self-efficacy and students' attitude towards math. Also, there is a direct relationship between the attitude towards math and the math self-efficacy of the students of the first secondary school in Aligudarz city.