نقش پیوند با طبیعت و همدلی محیطی در سازگاری با مدرسه
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران ( نویسنده مسئول) ) K_Sevari@pnu.ac.ir
کلید واژه: پیوند با طبیعت, همدلی محیطی, سازگاری با مدرسه,
چکیده مقاله :
اطلاعات، ارزش ها و نگرش های مربوط به اساس زندگی از طریق مدرسه منتقل می شود و برای رسیدن به این اهداف سازگاری با مدرسه ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین نقش پیوند با طبیعت و همدلی محیطی در سازگاری با مدرسه بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر دهم شهر بندر امام بودند که 198 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسش نامه پیوند با طبیعت (پایایی آن 81/0 و تایید روایی آن بوسیله تحلیل عاملی تاییدی) و همدلی محیطی ماسیتو- فرر، استبان- ایبانز، لئون– مارنئو و گارسیا (2019 ) (پایایی آن 80/0 و تایید روایی آن بوسیله تحلیل عاملی تاییدی) و سازگاری با مدرسه کاوا و همکاران (2015) استفاده شد (پایایی آن 83/0 و تایید روایی آن بوسیله تحلیل عاملی تاییدی). طرح تحقیق همبستگی است. تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 24 و با کمک همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری انجام شد. نتایج نشان داد بین پیوند با طبیعت و همدلی محیطی با سازگاری با مدرسه رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد پیوند با طبیعت و همدلی محیطی توانستند 22 درصد سازگاری با مدرسه را تبیین کنند. تحقیق حاضر پیشنهاد می دهد در تبیین سازگاری با مدرسه، به نقش پیوند با طبیعت و همدلی محیطی توجه نمود.
Information, values and attitudes related to the basis of life are conveyed through the school and to achieve these goals, adaptation to the school is essential. The aim of this study was to determine the role of connection with nature and environmental empathy in adjustment to school. The statistical population was the tenth female students of Bandar-e-Imam city, of which 198 were selected voluntarily. To collect data, the Masito-Ferrer et al. (2019) nature connection and environmental empathy questionnaire (Its reliability is .88 and its validity is confirmed by confirmatory factor analysis) and the Kawa et al. (2015) adjustment to school questionnaire (Its reliability is 0.83 and its validity is confirmed by confirmatory factor analysis) were used. The research design is correlational. Data analysis was performed using SPSS software version 24 with the help of Pearson correlation and multivariate regression. The results showed that there is a significant positive relationship between connection with nature and environmental empathy with adjustment to school. Regression analysis showed that connection with nature and environmental empathy were able to explain 22% of adjustment to school. The present study suggests that in explaining adjustment to school, attention should be paid to the role of connection with nature and environmental empathy.
_||_