تبیین مبانی زیباشناسانه اندیشه های خواجه نصیر و روسو در تربیت هنری کودکان
محورهای موضوعی : علوم تربیتینهضت صفایی 1 , سید احمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3 , علی اصغر ماشینچی 4
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد،لامرد،ایرانsafaeinehzat@gmail.com
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی لامرد، لامرد، ایران،(نویسنده مسئول)،seyedahmadhashemi4520@gmail.com
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی ،لامرد،لامرد،ایران
کلید واژه: زیبایی شناسی, تربیت هنری, خواجه نصیرالدین طوسی, اندیشه ها, روسو,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از انجام این پژوهش، تبیین مفهوم زیباشناسانه اندیشه های خواجه نصیر و روسو در تربیت هنری کودکان است. روش مورد استفاده به منظور گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتیجه به دست آمده از مطالعه حاضر مبنی بر آن است که تربیت هنری از عناصر مهم در رشد و نمو کودکان به عنوان یکی از قشر های مهم جامعه می باشد. بر این اساس پوشش تربیت هنری با اندیشه های زیباشناسانه اندیشمندان جهان اسلام و غرب مانند روسو و خواجه نصیرالدین طوسی سبب می گردد تا مجموعه آداب، تهذیب و اخلاقیات هنری از دو قطب جهانی در تربیت کودکان مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک الگوی مستحکم در فضای آموزش و نظام آموزش و پرورش تقویت و مورد استفاده قرار بگیرد. لذا لازم است تا متولیان امور آموزشی بر نوع تربیت کودکان واقف بوده و تلاش نمایند با محور هنر و زیبایی (و نه مجموعه الگو های تربیتی سنتی و از پیش تعیین شده) کودکان را مورد تعلیم و تربیت قرار دهند تا از این طریق جامعه ای پایدار بر محور اخلاق و انسانیت ایجاد و مورد توجه هر چه بیشتر قرار بگیرد.
The main purpose of this study is to explain the aesthetic concept of the thoughts of Khajeh kasiredin tousi and Rousseau in the education of children. the method used in order to collect information is a library. the result obtained from the present study suggests that artistic training is one of the important elements in the development of child as one of the most important classes of society. Accordingly, the cover - up of artistic training with Western and Western thinkers like Rousseau and Khajeh kasiredin tousi Tusi led to the collection of manners, edification, and artistic morals of the two world poles in education of children, and is used as a strong pattern in the education of education and education. It is therefore necessary to educate the children of education on the type of education and try to educate and train children with the axis of art and beauty (and not the set of traditional and pre - determined educational patterns) to make a sustainable society based on the ethics and humanity of the children.
_||_