تاثیر آموزش مهارت های آگاهی واج شناختی بر سرعت خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاصغر لطیفی 1 , ابوالقاسم یعقوبی 2
1 - کارشناسی ارشد گروه روان شناسی تربیتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کلید واژه: نارساخوانی, آگاهی واج شناختی, سرعت خواندن و درک مطلب,
چکیده مقاله :
خواندن درست و درک آنچه خوانده میشود همیشه یک دغدغه است که در صورت ناتوانی در این حوزه، فرد دچار نارسایی در خواندن میشود پس خواندن یک مشکل پیش رونده است که بر سایر حوزهها ی آموزشی آسیب میزند. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای آگاهی واجشناختی بر سرعت خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری شهرستان همدان در سال تحصیلی 93-92 بودند. که از بین آنها 20 نفر دانشآموز نارساخوان انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. سپس آموزش آگاهی واجشناختی به مدت 10 جلسهی 45 دقیقهای برای گروه آزمایش برگزار شد. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تشخیص خواندن، چکلیست نارساخوانی، تکالیف آگاهی واجشناختی و آزمون ریون استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش واجشناختی، مهارتهای آگاهی واجشناختی دانشآموزان را افزایش داد و باعث افزایش سرعت خواندن و درک مطلب دانش-آموزان نارساخوان شد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش آگاهی واجشناختی باعث بهبود سرعت خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان میشود.
Reading properly and understanding what is read, is always a concern which in the case of failure in this area, the person will face a failure in reading. So, dyslexia is a progressive problem that hurts other educational fields. There for this research was carried out aiming to determine the effect of teaching the skills of phonological knowledge on the deficient reading student speed of reading and understanding the texts. The design of the study was half experimental consisting pre –test and post- test with a control group. The statistical society of the study included the entire deficient reading students at the second grade of elementary school in learning Disorder centers of Hamedan city in 1392-1393.from among of them Twenty students were chosen and they were randomly divided into two groups; an experimental group and a control group. Then , in ten forty – five – minute sessions, the phonological knowledge was taught to the experimental groups. To gather data these experiments were used : reading recognition test , deficient reading check list , phonological knowledge assignments , and Raven test. The consequences of this study showed that teaching phonology can improve the students' skill of phonological knowledge and in crease their reading speed and their power of understanding the texts.
_||_