اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر خودکارامدی، تاب آوری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ،ایران.
2 - استادیار گروه مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: تاب آوری, عملکرد تحصیلی, خودکارامدی, آموزش مثبت اندیشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر خودکارآمدی، تاب آوری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه بود. به منظور انتخاب آزمودنی ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای نمونه ای به حجم 40 نفر(20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. گروه آزمایش در طول هشت جلسه و هرجلسه به مدت دو ساعت تحت آموزش مثبت اندیشی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده گردید که عبارتند از: الف: خودکارآمدی شرر و ب: تاب آوری کانر و دیویدسون. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی(کوواریانس چند متغیره و یک متغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی بر افزایش خودکارآمدی، تاب آوری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. در مجموع مثبت اندیشی موجب خودکارآمدی، تاب آوری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شده است.
The purpose of this study was to determine the effect of positive thinking on self-efficacy, resilience and academic performance of second-grade high school students in Kermanshah. The research is a pre-test and post-test semi experimental with control group. The statistical population of the study included all female secondary school students in Kermanshah city. In order to select subjects, a sample of 40 people was selected using cluster sampling. Twenty in the experimental group and 20 in the control group were randomly assigned. For both groups, a pretest was performed. The experimental group received positive training during eight sessions and each session for two hours. At the end of the training period, a post-test was used. To collect data, two questionnaires were used: A: Scherer's self-efficacy: Conner and Davidson's resilience. Descriptive statistics (frequency and mean) and inferential statistics (variance and variance of variance) were used to analyze the data. The results of the research showed that positive thinking has a positive effect on students' self-efficacy. Positive thinking has a positive effect on increasing the resilience and academic performance of students. Positive thinking has a positive effect on students' academic performance. In sum, positive thinking has caused self-efficacy, resilience and academic performance of students.
_||_