تحلیل ساختاری خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی بر اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی با میانجیگری مهارتهای آمادگی فرصتیابی حرفهای
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسیدسجاد طباطبائی 1 * , حمیده جهانگرد 2
1 - دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 - دانشگاه شهید باهنر کرمان
کلید واژه: خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی, فرصتیابی حرفهای, اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تحلیل ساختاری تأثیرگذاری مهارتهای آمادگی فرصتیابی حرفهای دانشجویان پزشکی بر روابط بین خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی و اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی بود. جامعه آماری دانشجویان پزشکی کرمان بود که 185 نفر به روش طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی، اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی، آمادگی فرصتیابی حرفهای استفاده شد. تحلیل معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی انجام پذیرفت مدل اندازه گیری شامل پایایی شاخصها (ترکیبی و آلفا)، روایی همگرا و واگرا مورد بررسی قرار گرفتند و اصلاحات لازم انجام شد. مدل ساختاری شامل بارهای عاملی، آزمون معناداری و شاخص ضریب تعیین بود که برای بررسی فرضیهها مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها نشان داد خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی با مهارتهای آمادگی فرصتیابی حرفهای ارتباط مثبت و معنی داری (0.001P<) دارد و مهارتهای ریسک پذیری و خوش بینی با اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی ارتباط منفی و معنی داری (0.01P<) دارد اما پشتکار با اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی ارتباط معکوس و معنی داری (0.001P<) دارد و ریسک پذیری نقش میانجی معکوس و پشتکار نقش میانجی مثبت بین خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی با اطمینان تصمیمگیری مسیرشغلی دارند (0.001P<). نتایج نشان میدهد که خودکارآمدی تصمیمگیری مسیرشغلی باعث توسعه مهارتهای فرصتیابی حرفهای شده و انتخابهای مسیرشغلی را سرگشاده میکند و منجر به آفریدن، بازشناختن و بهرهور شدن فرصت جدید و در نهایت پرورش پیشرفت توسعه مسیرشغلی خواهد شد. لذا تجهیز شدن به مهارتهای فرصتیابی حرفهای منجر به سازگاری بیشتر با تغییرات امروزی مسیرشغلی، بهبود شایستگی تصمیمگیری مسیرشغلی و در نهایت توسعه حرفه در زندگی میشود.
This study examined structural analysis how college students’ levels of planned happenstance skills dimensions influenced the relationships among career decision self-efficacy, and career decision certainty. Stratified random sampling method, 185 students were selected of Kerman medical college. The evaluation, including scales career decision self-efficacy (CDSES – SF), Career decision certainty (CDS), the openness to vocational opportunity (OVOS). Data analysis with Smart PLS 2 (Partial least square), which include the measurement model (Cronbachs Alpha, Composite Reliability, Convergent and Discriminant Validity), structural model (significant factor "T - values", "R Square", Stone – Geisser criterion "Q^2", Redundancy, Goodness of fit criterion "GOF"). Results showed a significant positive correlation among career decision self-efficacy, and planned happenstance skills dimensions, Optimism and Risk-taking dimensions the career decision certainty significant negative relationship, But Flexibility to make a significant inverse relationship, Risk - taking the role of mediator reverse between self - efficacy and Persistence role of mediator positive the certainty. Results suggest that self-efficacy is increased planned happenstance skills, and the individuals who have planned happenstance skills keep career options always open, which allows them to create, recognize, and seize new opportunities. And ultimately foster career development will progress equipping for vocational opportunity skills results to more compatibility with career today's changes; improving career path decision-making competence and ultimately more meaningful life in 21th century.
_||_