رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاحسان عظیم پور 1 , محمدرضا سعدی 2 , سریه جلیلی 3
1 - آموزش و پرورش
2 - آموزش و پرورش
3 - آموزش و پرورش
کلید واژه: معلمان, رضایت شغلی, راهبردهای آموزشی و انضباطی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخهی همبستگی مبتنی بر تحلیل رگرسیون که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه این پژوهش شامل 419 نفر از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول متوسطه(راهنمایی) و دوره دوم متوسطه( دبیرستان) شهرستان چایپاره بود که از این تعداد 201 نفر (117نفر مرد و 84 نفر زن ) به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از رضایت شغلی مینه سوتا(MSQ)(1951)، پرسشنامههای راهبردهای آموزشی عظیمپور(1393) و راهبردهای انضباطی عظیمپور(1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطهی رابطه مثبت و تقریبا بالایی بین مولفهی رضایت شغلی درونی با متغیرهای راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان وجود دارد و رابطه مولفهی رضایت بیرونی با متغیر راهبردهای آموزشی غیرمعنادار و با متغیر راهبردهای انضباطی رابطهی کمی دارد. همچنین 35 درصد از واریانس راهبردهای آموزشی و 32 درصد از واریانس راهبردهای انضباطی معلمان به وسیلهی انواع رضایت شغلی معلمان، تبیین شد.
The purpose of this article is to Job Satisfaction using Teachers a variety of instructional and disciplinary strategies.The present study of the aim, applied, and the method of data collection, descriptive researchs and correlation-based branch regression analysis was conducted to surveys. The population of this project was involving 419 elementary, guidance and high school teachers of Chayparh city, in which 201 teachers (117 Men , 84 Women ) were selected with stratified sampling. Data from was used the Minnesota Job Satisfaction (MSQ) (1951), a Inventorys educational strategies Azimpoor (1393) and disciplinary strategies Azimpoor (1393). For analyzing data was used descriptive statistical methods and inferential including regression stepwise and correlation. The results showed a high correlation between the components of job satisfaction within the relationship and almost variables of educational strategies and disciplinary teachers and external satisfaction with the relationship between variable and changing strategies of disciplinary educational strategies insignificant little relationship. . %38 of educational strategies variance and %32 of disciplinary strategies variance were determined by variety of job satisfaction.
_||_