ارائه الگوی سرمایه سازمانی اثربخش در سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشپریسا قیاسی 1 , محمدجواد کرم افروز 2 , فرامرز ملکیان 3 , الهام کاویانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: سرمایه سازمانی, اثربخشی سازمان, آموزشوپرورش,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی سرمایه سازمانی اثربخش در سازمان آموزشوپرورش استان کرمانشاه بود. روش پژوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل 20 نفر از خبرگان که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند و تجارب ارزشمندی در حوزه مدیریت آموزشی داشتند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای اعتبار و پایایی نیز از روایی صوری و ضریب توافق بین کدگذاران استفاده شد. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظامدار اشتراوس و کوربین با کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل علّی شامل عوامل فردی و عوامل سازمانی بودند. همچنین عوامل مداخلهگر(عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی اجتماعی)؛ زمینهای(رهبری و بینش سازمانی، تأمین بودجه و امکانات، نوآوری و خلاقیت، توانمندسازی نیروی انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری سازمانی)؛ راهبردها(تحقیق و توسعه مدیریت دانش، تفاهم فرد و سازمان ) و پیامدها نیز شامل (منشأ اثر بودن مدیران، اثربخشی سازمانی و ارتباطات حرفهای) بودند. بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که الگوی سرمایه سازمانی اثربخش در سازمان آموزشوپرورش از عوامل و شاخصهای زیادی اثرگذار است که با توجه به شناسایی برخی از آنها در این پژوهش میتوان نسبت به اثربخشی بیشتر در نظام آموزشوپرورش اقدام کرد.
The main goal of the current research was to provide an effective organizational capital model in the education organization of Kermanshah province. The present research method was qualitative and practical in terms of purpose. The statistical population included experts familiar with the subject of 20 experts who were purposefully selected and have valuable experiences in the field of educational management, and data were extracted from semi-structured interviews. The research tool was semi-structured interviews. For validity and reliability, face validity and agreement coefficient between coders were used. Also, to analyze the data, the systematic method of Strauss and Corbin with open coding, axial coding and selective coding was done. The findings showed that the causal factors included individual factors and organizational factors. The findings showed that the causal factors included individual factors and organizational factors. Also, intervening factors (political factors, economic factors and socio-cultural factors); Contextual (leadership and organizational vision, funding and facilities, innovation and creativity, human resource empowerment, information and communication technology and organizational learning); Strategies (research and development of knowledge management, understanding of individual and organization) and consequences were also included (origin of effectiveness of managers, organizational effectiveness and professional communication). Based on the results, it can be concluded that the model of effective organizational capital in the education and training organization is one of many factors and indicators, and considering the identification of some of them in this research, it is possible to act more effectively in the education and training system.
اولیاء، محمد صالح. سلیمی، نورالدین و بهنام، الهام. (1398). ارائه مدلی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در سازمان ها، پژوهش نامه حمل و نقل، 16(1): 56-70.
آقازاده، آزیتا. (1396). شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارآ و اثر بخش، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی، 3(1): 26-30.
بنی جمالی، سعیده سادات. سرلک، احمد. سرمدی، محمدرضا. (1401). تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 5(2): 97-109.
تقی پور، حسینعلی. (1400). ارائه مدل مناسب سرمایه انسانی با توجه به مولفه های مدیریت دانش در بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه امام خمینی نوشهر، آموزش علوم دریایی، 8(2): 42-54.
خلیلی مریم. (1391). تعیین و اولویت بندی عوامل سرمایه ساختاری در شرکتهای صنایع غذایی، پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده مدیریت و حسابداری.
دیده گاه، سیدامیرعلی. (1400). ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 4(4): 289-300.
سپهوند، رضا، نظرپوری، امیرهوشنگ، سپه وند، مسعود و فتحی چگنی، فریبرز. ( 1400 ). اثر سرمایه ساختاری بر شناسایی فرصت های کسب و کار با نقش میانجی چابکی راهبردی (نمونه پژوهی: صنایع موادغذایی ایران)، مدیریت بازرگانی، 13 (2): 571-546.
ستاری، صدر الدین، حیدری داوود. (1398). تبیین رابطه رهبری دانش با سرمایه فکری از دیدگاه معلمان مدارس مقطع ابتدایی، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 3(1): 213- 223.
شیربگی، ناصر. محمدی، فردین. محمدی، جمال. (1393). تبیین رابطه شناخت معلّمان از اهداف مقطع متوسطه و اثربخشی آموزشی:(مطالعه موردی دبیران دبیرستانهای شهر سنندج)، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 2(3): 139-170.
شهریاری، کژال. داداش کریمی، یحیی. تیمورنژاد، کاوه. غلامزاده، داریوش. (1401). تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران، تعالی منابع انسانی، 3(2): 36-21.
عسگریان، مصطفی. (1379). مدیریت بر روی انسانی، انتشارات جهاد دانشگاه تربیت ملم.
قزل، علیرضا، رمضان، مجید و زاهدی، محمدرضا. (1392 ). ارائه چارچوب مفهومی برای اندازهگیری سرمایه ساختاری در دانشگاه، رشد فناوری، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، 10(37): 63-53.
قهفرخی، مهدی. (1389). تاثیر مولفه های سرمایه فکری در پیش بینی هوش سازمانی در دانشگاه پیام نور مازندران، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی مدیریت سرمایه فکری.
قنبری، سیروس، اسکندری، اصغر. (1391). بررسی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری، مدیریت دولتی، 12(4): 89-112.
ناظم، فتاح و مطلبی، آزاده،. (1390). ارایه الگوی ساختاری سرمایه فکری بر اساس یادگیری سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(1): 29-50.
میرکمالی، محمد، ظهور پرونده، وجیهه. (1389). تدوین الگویی برای اندازه گیری سرمایه فکری در دانشگاههای ایران(مطالعه موردی دانشگاه فردوسی)، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین ا لمللی مدیریت سرمایه فکری.
Bollen,L.(2005). Lingking intellectual capital and intellectual property to company performance” management decision. Journal of Intellectual Capital, 6(2): 222-236.
Bollen ,L. (2005). Lingking intellectual capital and intellectual property to company performance” management decision. Journal of Intellectual Capital, 6(2): 222-236.
Chen,j., zhu, z., andxie, H. Y.(2004). Measuring intellectual capital. Anew model and empirical study. Journal of intellectual capital, 5 (1 ): 195-212.
Chen,j., zhu, z., andxie, H. Y.(2004). Measuring intellectual capital. Anew model and empirical study, Journal of intellectual capital, 5 (1): 195-212.
Kim, T., Kim, W. G., Park, S. S. S., Lee, G., & Jee, B. (2012). Intellectual capital and business performance: what structural relationships do they have in upper‐upscale hotels?. International Journal of Tourism Research, 14(4): 391-408.
Kianto, A., Sáenz, J., & Aramburu, N. (2017). Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation. Journal of Business Research, 81, 11–20
Longo-M. (2007). Amultidimensional measuve of employes, intangibles a managerial implementation of the tool Management, Research News, 3(8): 548-569.
Miles, S.J., & Van Clieaf, M. (2017). Strategic fit: Key to growing nterprise value through organizational capital. Business Horizons, 60(1): 55–65.
Norman, A., J. (2005). The reiationship between intellectual Capital and new wventure performance: an empirical investigation of the moderating role of the environment unpubished, doctoral dissertation, texas state university.
Ogbeibu, S., Senadjki, A., & Gaskin, J. (2018). The moderating effect of benevolence on the impact of organisational culture on employee creativity. Journal of Business Research, 90, 334–346.
Peppard, J,.(2001). Leveraging intellectual capital at Apion, Journal of intellectual capital, 2( 3): 225-235.
Phusavat, K, Comepa, Narongsak, Sitko-Lutek, A., and Keng-Boon, Ooi. (2011). Interrelationships between intellectual capital and performance. Industrial Management & Data Systems, 111(6): 810 – 829
Ruiz-Jiménez, J.M., & Fuentes-Fuentes, M., Del, M. (2016). Management capabilities,innovation, and gender diversity in the top management team: An empirical analysis in technology-based SMEs. BRQ Business Research Quarterly, 19(2): 107–121.
Sopelana, A., Kunc, M., & Hernaez, O.R. (2014). Towards a Dynamic Model of Organisational Flexibility. Systemic Practice and Action Research, 27(2), 165-183.
Verguwen, P., ran Alem, F. (2005). Annual report IC disclosuresin the Netherlands, franceand Germany, Journal of intellectual capital, 6(1): 89-104.
_||_