اعتبارسنجی الگوی دانش محتوایی، پداگوژی و فناوری معلمان علوم متوسطه اول استان کردستان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشپروین آفتابی 1 , مجید علی عسگری 2 , مصطفی قادری 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه مطالعات برنامه ی درسی ، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران
3 - دانشیار گروه مطالعات برنامه ی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران
کلید واژه: پداگوژی و فناوری, معلمان علوم, الگوی دانش محتوایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار الگوی دانش محتوایی، پداگوژی و فناوری معلمان علوم متوسطه اول در استان کردستان بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی با طرح همبستگی و اعتباریابی مدل بود. نمونه آماری شامل 120 نفر از معلمان علوم متوسطه اول در استان کردستان بوده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه بدست آمد. مدل نهایی تحقیق با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی. آل. اس مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل تدوین شده در این تحقیق از اعتبار بالایی برخوردار است. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که دانش معلمان بر دانش محتوایی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ دانش فناوری بر عوامل سازمانی و مدیریتی آموزش و پرورش تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ دانش معلمان بر دانش پداگوژی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ دانش معلمان بر عوامل مدیریتی و سازمانی آموزش و پرورش تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ دانش محتوایی بر عوامل سازمانی و مدیریتی آموزش و پرورش تأثیر مثبت و معناداری دارد و دانش پداگوژی بر عوامل سازمانی و مدیریتی آموزش و پرورش تأثیر مثبت و معناداری دارد. این پژوهش به معلمان علوم کمک می کند که الگوی مناسبی را جهت فعالیت های آموزشی خود در کلاس درس انتخاب نمایند تا به پرکردن خلاء و شکاف دانش معلمان علوم کمک کند و به یادگیرنده اجازه داده شود دانش را بسازد؛ نه این که دانش را صرفاً از راه آموزش بیاموزد.
The aim of the present study was to investigate the validity of the model of content knowledge, pedagogy and technology of first secondary science teachers in Kurdistan province. This research was a descriptive study with correlation design and model validation. The statistical sample included 120 first secondary science teachers in Kurdistan province. The data was obtained using a questionnaire. The final model of the research using partial least squares technique and Smart software. L. S was validated. The results showed that the model developed in this research has high reliability. The results of the hypothesis test showed that teachers' knowledge has a positive and significant effect on content knowledge; Technological knowledge has a positive and significant effect on the organizational and managerial factors of education; The knowledge of teachers has a positive and significant effect on the knowledge of pedagogy; Teachers' knowledge has a positive and significant effect on the managerial and organizational factors of education; Content knowledge has a positive and significant effect on the organizational and management factors of education; Pedagogical knowledge has a positive and significant effect on the organizational and managerial factors of education. This research helps science teachers to choose a suitable model for their educational activities in the classroom to help fill the gap in science teachers' knowledge and allow the learner to create knowledge; Not that he learns knowledge only through education.
پایا، جهانگیر. (1391). بررسی رابطه صلاحیتهای شناختی پداگوژیکی معلمان علوم تجربی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی 1390-91، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
حسینی، زهرا. (1394). مقایسه تأثیر الگوهای آموزش مستقیم و ساختارگرایی بر افزایش دانش تلفیق تکنولوژی دانشجو معلمان، فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 10(2): 22.
علی آبادی، خدیجه. (1393). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
کریمی، راضیه و خادمی، محسن. (1396). تحلیل محتوای تمرینهای کتاب علوم تجربی پایه هفتم دوره اول متوسطه بر مبنای الگوی کاوشگری ساچمن، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12 (4): 87-75.
فاضلی، احمدرضا و مهرمحمدی، محمود. (1394). ماهیت دانش تدریس و دانش معلمان: مقایسه دیدگاه شولمن و فنسترماخر، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 5(1): 46-30.
خاکباز، عظیمه السادات. (1394). چگونگی توسعه دانش محتوایی- تربیتی برای تدریس ریاضی دانشگاهی، مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 6(12): 88-65.
عبدالهی، بیژن. دادجوی توکلی، عطیه و یوسلیانی، غلامعلی. (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش، نوآوریهای آموزشی، 13(1): 48-25.
Azizi, A., Sepahvandi, M. A., Peyda, N., & Mohamadi, J. (2016). Effective Approach to the Study of Aging: Grounded Theory Study, Iranian Journal of Ageing, 10(4):88-101.
Kadkhodaii, M. (2017), A decrees look at the teacher’s knowledge, Journal of reflective teacher education, 2 (2): 33-50.
Owens, R. (2008). An analysis of women educators in higher education and their perceptions of the use of technology in improving teacher effectiveness: A study in instructional technology, Contemporary Issues in Education Research, 1(3): 19-30.
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15 (2): 4-14.
Spector, Mike, (2014). Handbook of Research on Educational Communications and Technology, New York, London: Lawrence Erlbaum Associates.
Van Dijk, E M & Kattmann, U (2014). A research model for the study of science teachers’ PCK and improving teacher education, Journal of Teaching and Teacher Education, 23: 885-897.
Watkins, C. Slocum, T. A. (2004). The component of direct instruction, Journal of Direct Instruction, 3(2): 75-110.
Williams, A. (2012). Using CoRes to Develop the Pedagogical Content Knowledge (PCK) of Early Career Science and Technology Teachers, Journal of Technology Education, 24(1): 110-123.
Sutawidjaja, A., & Irawati, S. (2017). Implementation of Pedagogical Content Knowledge (PCK) of Mathematics Teachers in Teaching Practice: A Case Study, International Education Studies, 10(3): 11-25.
Guerriero, S. (2014). Teachers’ pedagogical knowledge and the teaching profession, Teaching and Teacher Education, 2(1): 7.
Kind, V. (2009). Pedagogical content knowledge in science education: perspectives and potential for progress. Studies in science education, 45(2):169-204.
Zeidler, D. L. (2002). Dancing with maggots and saints: Visions for subject matter knowledge, pedagogical knowledge, and pedagogical content knowledge in science teacher education reform. Journal of science teacher education, 13(1): 27-42.
_||_