رابطه رهبری تحول آفرین و یادگیری حرفه ای معلم، نقش های میانجی اعتماد به مدیر و خودکارآمدی معلم (مورد مطالعه: مدارس ابتدایی منطقه 12 تهران)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
طیبه ارجمندی
1
*
,
آصفه فضائلی
2
1 - استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران جنوب، تهران، ایران.
کلید واژه: رهبری تحول آفرین, یادگیری حرفه ای , اعتماد به مدیر, خودکارآمدی. ,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و یادگیری حرفه ای معلم با نقش های میانجی اعتماد به مدیر و خودکارآمدی انجام شده است.
روش: روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی منطقه 12 تهران بود که جمیتی بالغ بر 1055 نفر را در بر می گیرد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 326 نفر برآوردگردید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد رهبری تحول آفرین باس و آولیو، یادگیری حرفه ای لی و همکاران، اعتماد به مدیر شانن-موران و خودکارآمدی لیو و همکاران بوده است. فرضیات پژوهش بوسیله آزمون های مدل معادلات ساختاری و سوبل با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS بررسی شدند.
یافته ها: تحلیل فرضیات نشان داد بین مولفه های رهبری تحول آفرین و مولفه های یادگیری حرفه ای معلم ،مولفه های رهبری تحول آفرین و اعتماد به مدیر و همچنین مولفه های رهبری تحول آفرین و خودکارآمدی معلم رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، بین اعتماد به مدیر و خودکارآمدی معلم و مولفه های یادگیری حرفه ای معلم رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، اعتماد به مدیر در رابطه بین رهبری تحول آفرین و یادگیری حرفه ای معلم نقش میانجی دارد اما خودکارآمدی معلم در این رابطه این نقش میانجی را ایفا نمی کند.
نتیجه گیری: رهبری تحولآفرین، با الهامبخشی و توانمندسازی معلمان، میتواند انگیزه آنها را برای توسعه مهارتهای حرفهای تقویت کند، خودکارآمدی آنهارا افزایش دهد. همچنین به شکلگیری فضایی سرشار از اعتماد و احترام در محیط آموزشی کمک شایانی میکند
Purpose:The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between transformational leadership and professional learning with the emphasise on the mediating roles of trust in manager and self-efficacy.
Method: The statistical population includes teachers’ elementary schools in the region 12 of Tehran consisting of 1055 teachers, based on Morgan's table, 326 teachers were selected by stratified sampling. The data collection tool is a standard questionnaire consisting of transformational leadership Bass and Avolio, professional learning Li &et al., Trust in managers Hoy and Tschannen-Moran and self-efficacy questions Liu & et al. Research hypotheses were investigated by Structural Equation Modeling and Sobel test.
Findings: Based on the results of inferential statistics, there are positive and direct relationships between components of transformational leadership and the components of professional learning, between components of transformational leadership and trust in the manager, as well as the components of transformational leadership and self-efficacy; There is a positive and direct relationship between trust in the manager, as well as self-efficacy and components of professional learning; Trust in the managers has a mediating role in the relationship between transformational leadership and professional learning, but self-efficacy does not play this mediating role in this relationship.
Conclusion: Transformational leadership can create a foundation for teachers' interest in improving their professional skills and self-efficacy, and create an atmosphere of trust and respect in the educational environment.
ارجمندی، طیبه، سمیه سادات، قمری.(1402) رابطه رهبری توزیعی و خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی فرهنگ حمایت مدار،فصلنامه مدیریت و رهبری آموزشی ، 17 (3 ): 20-52 .
ابراهیمی، الهام، مطهری نژاد، حسین، آذری ،همایون .(1402). تبیین نقش اعتماد در رابطه رهبری یادگیری محور با یادگیری حرفه ای معلمان، مدیریت بر آموزش سازمانها،12(1):99-121.
احمدیوسفی، مریم، مطهری نژاد، حسین، آذری، همایون. (1397). مشارکت معلمان در فعالیت های یادگیری حرفه ای: نقش عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی، فصلنامه تعلیم و تربیت، ۳۴(۲): ۷۲-۵۳.
اسماعیلی، الهام، سامری، مریم، حسنی محمد. (1399). رابطۀ مؤلفه های خودکارآمدی و اعتماد سازمانی با توسعۀ حرفه ای معلمان مدارس دورۀ ابتدائی: نقش میانجی ادراک رهبری، مجله مدیریت مدرسه،8(1) :446 -416.
پوررحیم، مریم، حسین پور، رضا (1399). رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعه ی حرفه ای معلمان دوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر اردبیل، مجله رهبری آموزشی کاربردی،1 (3): 75-65.
داوری، علی، رضازاده، آرش.(1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: جهاد دانشگاهي.
صابری، زینب ، باقری مجد ، روح الله. (1402) اجتماع یادگیری حرفه ای حلقه میانجی ارتباط رهبری تحولی بر یادگیری حرفه ای معلمان . مجله مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 12 (4) : 325-342.
Ahmad Zaky El Islami, R., et al. (2022) “Trends of Teacher Professional Development Strategies: A Systematic Review.” International Journal of Education, 10)2: (1–8.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84(2): 191–215.
Bakti, R., and Hartono, S. (2022). The influence of transformational leadership and work discipline on the work performance of education service employees. Journal of Multicultural Education. 8(1): 109–125.
Bass, B. M. & Avolio, B. J. (2000). MLQ Multifactor Leadership Questionnaire, Redwood City: Mind Garden.
Bellibaş MŞ, Kılınç AÇ, & Polatcan M. (2021). The Moderation Role of Transformational Leadership in the Effect of Instructional Leadership on Teacher Professional Learning and Instructional Practice: An Integrated Leadership Perspective, Educational Administration Quarterly, 57(5): 776-814.
Bellibas, M. S., Polatcan, M., & Kilinc, A. C. (2022). Linking instructional leadership to teacher practices: The mediating effect of shared practice and agency in learning effectiveness, Educational Management Administration & Leadership, 55(5): 812-831.
Bryk, A. S., & Schneider, B. (2002). Trust in Schools: A Core Resource for Improvement, New York: Russell Sage Foundation.
Bruce, C. D., Esmonde, I., Ross, J., Dookie, L., & Beatty, R. (2010). The effects of sustained classroom-embedded teacher professional learning on teacher efficacy and related student achievement. Journal of Teaching and teacher education, 26(8): 1598- 1608.
Cabayag.S. L, Guhao Jr.E.S. (2024) Self-efficacy, jobperformance, and, transformational leadership: A structional equation model on organizational commitment among public school teachers. European Journal of Education Studies. 11)1(:209-247.
De. Vries, S., Jansen, E. P., & van de Grift, W. J. (2013). Profiling teachers' continuing professional development and the relation with their beliefs about learning and teaching. Journal of Teaching and teacher education, 33:78-89.
Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Flores G, Fowler DJ, Posthuma RA (2020) Educational leadership, leader-member exchange and teacher self-efficacy. Journal of Global Educating Research.4 (2): 140–153.
Hallinger, P., & Liu, S. (2016). Leadership and teacher learning in urban and rural schools in China: Meeting the dual challenges of equity and effectiveness, International Journal of Educational Development, 51(C): 163–173.
Han, Y., & Wang, Y. (2021). Investigating the correlation among Chinese EFL teachers’ self-efficacy, work engagement, and reflection, Frontiers in Psychology, 12(763234): 1-11.
Hong, J., Francis, D. C., Wang, Q., Lewis, L., Parsons, A., Neill, C., & Meek, D. (2020). The Role of Trust: Teacher Capacity during School Leadership Transition, Frontiers in Education, 5(108):1-9.
Jensen, U.T., Andersen, L.B., Bro, L.L., Bøllingtoft, A., Mundbjerg Eriksen, T.L., Holten, A-L., Jacobsen, C.B., Ladenburg, J., Nielsen, P.A., Salomonsen, H.H., Westergård-Nielsen, N., & Würtz, A. (2019). Conceptualizing and Measuring Transformational and Transactional Leadership, Administration & Society, 51(1): 1-31.
Klassen RM, Chiu MM (2010) Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology. 102(3):741–756.
Kulophas, D., Hallinger, P. (2020). Leadership that matters: creating cultures of academic optimism that support teacher learning in Thailand. Journal of Educational Administration, 58(6): 605-627.
Kareem J, Patrick HA, Prabakaran N, B V, Tantia V, M. P. M. PK and Mukherjee U. (2023). Transformational educational leaders inspire school educators’ commitment. Journal Frontiers in Education. 35(4):1-10.
LauerMann F, Johannes K.(2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction. 45(2): 9–19.
Liu, S., & Hallinger, P. (2020). Unpacking the effects of culture on school leadership and teacher learning in China, Educational Management Administration & Leadership, 49(2): 214–223.
Lyubykh, Z., Gulseren, D., Turner, N., Barling, J., and Seifert, M. (2022). Shared transformational leadership and safety behaviours of employees, leaders, and teams: a multilevel investigation. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 95(2):431–458.
Luyten, H., & Bazo, M. (2019). Transformational leadership, professional teach communities, teacher learning and learner centered teaching practices; Evidence on their interrelations in Mozambican primary education. Journal of Studies in educational evaluation, 60 (1); 14-31.
Ma, X., & Marion, R. (2021). Exploring how instructional leadership affects teacher efficacy: A multilevel analysis, Journal of Educational Management Administration & Leadership, 49(1): 188–207.
Ma, Y. (2022). The Effect of Teachers’ Self-Efficacy and Creativity on English as a Foreign Language Learners’ Academic Achievement, Journal of Frontiers in Psychology, 13:(1)1-4.
Skaalvik EM, Skaalvik S (2014) Teacher self-efficacy and perceived autonomy: relations with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological Reports, 114(1): 68–77.
Zheng, X., Yin, H., & Li, Z. (2019). Exploring the relationships among instructional leadership, professional learning communities and teacher self-efficacy in China, Educational Management Administration & Leadership, 47(6): 843-859.