اعتبار بخشی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفروغ هاشمی 1 , سیداحمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد، لامرد، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: مهارت اجتماعی, دانش آموزان, اعتباریابی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از تحقیق حاضر، اعتباربخشی الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش: تحقیق حاضر، با توجه به ماهیت آن از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. حجم افراد نمونه با توجه به فرمول نمونه گیری کوکران معادل 300 نفر برآورد شد. پس از دستیابی به الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی، پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس شاخصها و مولفههای اصلی تحقیق تدوین و پس از تعیین روایی و پایایی آن، جهت گردآوری دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل در بین نمونه آماری توزیع گردید. به منظور تجزيه و تحليل دادههاي در مرحله آزمون برازش مدل نيز از روشهاي کمي همانند مدل معادلات ساختاري، تحليل عاملي تائيدي و آزمونt و آزمون کولموگرف اسمیرنف و آزمون اولویتبندی فریدمن استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد روابط علي بين متغيرها معنيدار بوده و با توجه به شاخص های برازندگی مدل تأیید شده است. روابط مفروض بین عناصر برنامه درسی آموزش مهارت های اجتماعی با متغیر اصلی و روابط هر یک از این عناصر با مولفه های مربوطه محاسبه شده است که برای تمامی ابعاد معنی دار به دست آمده است. بررسی ضریب رابطه آموزش مهارت های اجتماعی با عنصر هدف 69/0، با عنصر محتوا 53/0 با عنصر آموزش 54/0 و با عنصر ارزشیابی 48/0 می باشد. همچنین مقادیر بتا برای متغیرهای مکنون (ابعاد شاخص های اصلی) نشان میدهد که تمامی این ابعاد توانسته اند تبیین معنی داری از شاخص های اصلی پژوهش داشته باشند. نتیجه گیری: الگوی آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان بعد از تایید اعتبار آن می تواند به عنوان یک الگوی پایه در مدارس ابتدایی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.
Purpose: The purpose of this research was to validate the social skills training model for primary school students. Method: Considering its nature, the present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey type. The statistical population included all primary school teachers in Fars province. The sampling method was cluster random sampling. According to Cochran's sampling formula, the sample size was estimated to be 300 people. After obtaining the model of teaching social skills of primary school students, a researcher-made questionnaire was developed based on the main indicators and components of the research, and after determining its validity and reliability, it was distributed among the statistical sample to collect the data required for analysis. In order to analyze the data in the model fit test stage, quantitative methods such as structural equation model, t-test, Kolmograf-Smirnov test and Friedman's prioritization test were used. Findings: The results showed that the causal relationships between the variables were significant and were confirmed according to the fit indices of the model. The assumed relationships between the elements of the social skills training curriculum with the main variable and the relationships of each of these elements with the corresponding components have been calculated, which have been obtained for all significant dimensions. Examining the relationship coefficient of social skills training with the goal element is 0.69, with the content element 0.53, with the education element 0.54 and with the evaluation element 0.48. Also, the beta values for the underlying variables (dimensions of the main indicators) show that all these dimensions have been able to have a meaningful explanation of the main indicators of the research. Conclusion: The model of teaching social skills of students after confirming its validity can be used as a basic model in elementary schools of the country.
حبیبی¬کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل؛ مصرآبادی، جواد؛ بهادری خسروشاهی، جعفر. 1389. اثربخشی آموزش مهارت¬های اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین فردی دانش¬آموزان، نشریه راهبردهای آموزش، دوره12، شماره 1، صص 15-8.
حضرتی، عباس؛ موسوی¬فر، پروین. ۱۳۹۷. بررسی الزامات آموزش مهارت¬های اجتماعی به دانش آموزان دوره ابتدایی، سومین کنفرانس بین¬المللی پژوهش¬های نوین در حوزه علوم¬تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
رحیمی¬پردنجانی، یعقوب؛ جوانمرد، علی؛ جهانی، جعفر. ۱۳۹۶. تاثیر آموزش فلسفه به نوآموزان پیش¬دبستانی عشایر برای محرومیت¬زدایی، هشتمین کنفرانس بین¬المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
سبزواری، مریم؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ عابدی، احمد. 1394. مقایسه ابعاد مهارت¬های اجتماعی دانشآموزان ابتدایی مدارس غیرانتفاعی بدونکیف و مدارس دولتی شهر اصفهان، فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، دوره 10، شماره 1، صص 120-105.
محمودی، منصور. 1396. رشد مهارت¬های اجتماعی در پیش دبستانی، مجله آموزش خلاق از راه دور، شماره 5، صص 10-1.
هاشمی¬کوچکسرایی، سهیلا؛ خبازی¬کناری، مهدی؛ کاظمی، سیده¬فاطمه. 1395. بررسی وضعیت آموزش مهارت¬های اجتماعی در کتاب¬های درسی علوم اجتماعی دوره دبستان، طرح پژوهشی دانشگاه مازندران.
Anne Sorlie, M., Amlund Hagen, K., Nordahl, K.B. 2020. Development of social skills during middle childhood: Growth trajectories and school-related predictors International Journal of School & Educational Psychology, 9 (1).
Ayu, C.I., Ariesta, F. 2020. Effectiveness of the NHT Model in Improving Social Skills and Social Studies Learning Outcomes in Primary Schools Effectiveness of the NHT Model in Improving Social Skills and Social Studies Learning Outcomes in Primary Schools. Journal of Physics: Conference Series.
Dávila, R. 2018. Programa De Actividades Lúdicas Para Desarrollar Habilidades Sociales Program of Leisure Activities To Develop Social Skills. Hacedor - AIAPÆC, 2(1), 77-87.
Esangar, H., Kian, M., Izanloo, B. 2021. The Effect of Hidden Curriculum on Creativity and Social Sills: The Perspective of Elementary Schools .
Mareta, P.R., Arif, M.M. 2021The Social Skills of Students in the Pandemic Period (The Case Study in SMAN 1 Kedunggalar, Ngawi District, East Java, Indonesia), Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal 4(1): 369-376.
Paz, U., Teresa, R., Aquino, M., María, A., Méndez, U., Marisol, G. 2021. Systematic review of strategies for developing social skills in education, Sinergias educativas, 5(3), Octubre-Diciembre, ISSN: 2661-6661
Rashid, T. 2010. Development of Social Skills among Children at Elementary Level, Bulletin of Education and Research, 32 (1), 69-78.