ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده صنعت بانکداری با تاکید بر نقش فناوری مالی
محورهای موضوعی :
اقتصاد مالی
بهزاد مومیوند
1
,
رضا غلامی جمکرانی
2
,
محمد حسن ملکی
3
,
حسین جهانگیر نیا
4
1 - گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - ر گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم، قم، ایران
4 - گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
تاریخ دریافت : 1401/07/22
تاریخ پذیرش : 1401/09/25
تاریخ انتشار : 1401/10/01
کلید واژه:
پیشران,
فناوری مالی,
آینده بانکداری,
واژههای کلیدی: بانکداری,
چکیده مقاله :
چکیده
در عصر حاضر توسعه ارزهای مجازی، بانکداری باز و بانکداری دیجیتال، بازار خدمات بانکی را به طرز چشمگیری دگرگون کرده است. فناوری مالی یکی از مواردی است که با ورود به حوزه بانکداری، بانکداری و خدمات آن را با تغییرات اساسی مواجه خواهد ساخت. فینتکها با نوآوریهای مالی گسترده باعث ایجاد مدلهای کسبوکار جدید، کاربردها، فرایندها و محصولات جدیدی میشود که روی بازارهای مالی و صنعت خدمات مالی تاثیر قابل ملاحظهای دارد. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی پیشرانهای اثرگذار روی بانکداری با تاکید بر نقش فناوری مالی است. تحقیق حاضر از منظر جهتگیری، کاربردی و از حیث روششناسی، آمیخته است. در این پژوهش، دو روش کیفی (فراترکیب) و کمی (بهترین-بدترین فازی) برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت، به همین خاطرپژوهش دارای مبانی فلسفی پراگماتیستی است.پیشرانها عواملی هستند که آینده موضوع مورد نظر را شکل میدهند و روی آن اثر دارند.در مرحله اول، پیشرانهای موثر با استفاده از مرور سیستماتیک پیشینه استخراج شدند. 17 پیشران تحقیق در مرحله بعد با بکارگیری تکنیک BWM فازی و اخذ نظرات خبرگان، اولویتبندی شدند. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و کارشناسان بخش بانکی، فینتک ها و استارتاپهای فینتکی کشور هستند که 15 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. نهایتا پیشرانهای یکپارچگی و همگونی قوانین و استانداردهای توسعه فعالیت فناوری مالی، رشد استارتاپهای بانکی، تغییر سلایق نسلهای جدید در مورد خدمات بانکی و عملکرد پارکهای فناوری و مراکز رشد در تسریع ورود نوآوری به فضای کسبوکار دارای بیشترین اولویت بودند.در ادامه پیشنهادات کاربردی پژوهش بر مبنای مهمترین پیشرانها ارائه شد
چکیده انگلیسی:
Abstract
In the present era, the development of digital currencies, open banking and digital banking has remarkably transformed the banking services market. Financial technology is one of the areas that will fundamentally change banking and its services.Fintechs with new financial innovations create new business models, applications, processes and new products that have a significant impact on financial markets and the financial services industry. The present study seeks to identify the effective drivers on banking by emphasizing the role of financial technology. The present study is applied in terms of orientation and is a mixed research in terms of methodology. In this study, two methods of qualitative (meta-synthesis) and quantitative (best-worst fuzzy) were used to analyze the data. Therefore, the research has pragmatic philosophical foundations. The key driversis one of the factors that shape and influence the future of a given subject. In the first step, effective drivers were extracted using systematic literature review. The 17 research drivers were then prioritized using the fuzzy BWM technique and obtaining expert opinions. The statistical population of the present study is the managers and experts of the banking sector, fintechs and fintech startups in the country, 15 of whom were selected using judgmental sampling method. Finally, the drivers of integration and homogeneity of laws and standards for the development of financial technology activities, the growth of banking startups, changing the demands of new generations in banking services and the performance of technology parks and incubators in accelerating the entry of innovation into the business environmenthad the highest priority.Then the practical suggestions of the research based on the most important drivers were presented.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
بایرام زاده، سونا؛ رجبی نهوجی، میثم (1398). اکتشاف سناریوهای آینده بانکداری الکترونیک در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 5، شماره 2، صص 24-9.
پاینده، رضا؛ شهبازی، میثم؛ منطقی، منوچهر؛ کریمی، تورج (۱۳۹۸). همکاری بانک و فینتک: مروری نظاممند بر ادبیات علمی،پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 23، شماره 4، ۱۳۰-۱۷۲.
حمزه، اسماء؛ عطاطلب، فاطمه (1397). بررسی اثر تحریم بر صنعت بیمه با تأکید بر تورم و مشکلات نقلوانتقالات پولی. فصلنامه اقتصاد مالی. دوره 12، شماره 45، صص 165-147.
رشیدارده، حبیبالله؛ خزایی، سعید؛ مقدم زنجانی، محمدولی (1396). آینده پیش روی صنعت بانکداری ایران با رویکرد سناریوپردازی. مطالعات مدیریت راهبردی. دوره 8، شماره 30، صص 89-65.
رشیدارده،حبیبالله؛ خزایی، سعید؛ مقدم زنجانی، محمدولی (1396). آینده پیشروی صنعت بانکداری ایران با رویکرد سناریوپردازی، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 30، شماره 8، ص 65.
صنایعی، علی؛ شاهین، آرش؛ سلیمیان، حمیده (1392). تحلیل عوامل موثر بر پذیرش بانک مجازی- نسل جدید بانکداری الکترونیک، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 3، شماره 3، صص 20-1.
مغنی، حیدر؛ ناصحیفر، وحید؛ ناطق، تهمینه (1398). چگونگی تاثیر گسترش فناوریهای مالی بر بهبود عملکرد خدمات مالی. فصلنامه اقتصاد مالی. دوره 13، شماره 49، صص 212-183.
نجفی، فریبا؛ ایراندوست، منصور؛ سلطانپناه، هیرش؛ شیخ احمدی، امیر (1398). طراحی الگوی مدیریت ارتباط صنعت بانکداری ایران با فینتکها و استارتاپهای فینتکی با رویکرد نظریه دادهبنیاد، دوفصلنامه راهبردهای بازرگانی، دوره 26، شماره 1، صص 18-1.
هادینژاد، منیژه؛ نظریان، رافیک؛ پیری، فریدون (1392). بررسی کارایی بانکهای دولتی و خصوصی بر اساس شاخصهای بانکداری الکترونیک با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA). فصلنامه اقتصاد مالی. دوره 7، شماره 23، صص 202-1777.
_||_
Ali, O., Ally, M., & Dwivedi, Y. (2020). The state of play of blockchain technology in the financial services sector: A systematic literature review. International Journal of Information Management, 54, 102199.
Arner, D. W., &Barberis, J. (2015). FinTech in China: from the shadows? Journal of Financial Perspectives, 3(3), 78-91.
Boot, A., Hoffmann, P., Laeven, L., &Ratnovski, L. (2021). The old and the new of fintech. Europe.
Châlons, C., &Dufft, N. (2017). The role of IT as an enabler of digital transformation. In The drivers of digital transformation (pp. 13-22). Springer, Cham.
Chammassian, R. G., & Sabatier, V. (2020). The role of costs in business model design for early-stage technology startups. Technological Forecasting and Social Change, 157, 120090.
Chang, V., Baudier, P., Zhang, H., Xu, Q., Zhang, J., &Arami, M. (2020). How Blockchain can impact financial services–The overview, challenges and recommendations from expert interviewees. Technological Forecasting and Social Change, 158, 120166.
Chen, X., You, X., & Chang, V. (2021). FinTech and commercial banks' performance in China: A leap forward or survival of the fittest? Technological Forecasting and Social Change, 166, 120645.
Chishti, S., &Barberis, J. (2016). The Fintech book: The financial technology handbook for investors, entrepreneurs and visionaries. John Wiley & Sons.
Coetzee, J. (2018). Strategic implications of Fintech on South African retail banks. South African Journal of Economic and Management Sciences, 21(1), 1-11.
Constâncio, V. (2015). Banking Union: meaning and implications for the future of banking. The Spanish Review of Financial Economics, 1(13), 1-6.
Cui, A. S., & Wu, F. (2016). Utilizing customer knowledge in innovation: antecedents and impact of customer involvement on new product performance. Journal of the academy of marketing science, 44(4), 516-538.
Dauda, S. Y., & Lee, J. (2015). Technology adoption: A conjoint analysis of consumers׳ preference on future online banking services. Information Systems, 53, 1-15.
Gomber, P., Kauffman, R. J., Parker, C., & Weber, B. W. (2018). On the fintech revolution: Interpreting the forces of innovation, disruption, and transformation in financial services. Journal of Management Information Systems, 35(1), 220-265.
González, F. (2020). Bank development, competition, and entrepreneurship: International evidence. Journal of Multinational Financial Management, 56, 100642.
Guo, S., & Zhao, H. (2017). Fuzzy best-worst multi-criteria decision-making method and its applications. Knowledge-Based Systems, 121, 23-31.
Hayashi, F., Li, B. G., & Wang, Z. (2017). Innovation, deregulation, and the life cycle of a financial service industry. Review of Economic Dynamics, 26, 180-203.
Kang, J. (2018). Mobile payment in Fintech environment: trends, security challenges, and services. Human-centric Computing and Information sciences, 8(1), 1-16.
Königstorfer, F., &Thalmann, S. (2020). Applications of Artificial Intelligence in commercial banks–A research agenda for behavioral finance. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 27, 100352.
Lee, C. C., Li, X., Yu, C. H., & Zhao, J. (2021). Does fintech innovation improve bank efficiency? Evidence from China's banking industry. International Review of Economics & Finance.
Lee, C. C., Li, X., Yu, C. H., & Zhao, J. (2021). Does fintech innovation improve bank efficiency? Evidence from China's banking industry. International Review of Economics & Finance.
Lee, I., & Shin, Y. J. (2018). Fintech: Ecosystem, business models, investment decisions, and challenges. Business Horizons, 61(1), 35-46.
Li, Y., Spigt, R., & Swinkels, L. (2017). The impact of FinTech start-ups on incumbent retail banks’ share prices. Financial Innovation, 3(1), 1-16.
Mao, X. B., Wu, M., Dong, J. Y., Wan, S. P., &Jin, Z. (2019). A new method for probabilistic linguistic multi-attribute group decision making: Application to the selection of financial technologies. Applied Soft Computing, 77, 155-175.
Milian, E. Z., Spinola, M. D. M., & de Carvalho, M. M. (2019). Fintechs: A literature review and research agenda. Electronic Commerce Research and Applications, 34, 100833.
Narayan, P. K., & Phan, D. H. B. (2019). A survey of Islamic banking and finance literature: Issues, challenges and future directions. Pacific-Basin Finance Journal, 53, 484-496.
Palmié, M., Wincent, J., Parida, V., &Caglar, U. (2020). The evolution of the financial technology ecosystem: An introduction and agenda for future research on disruptive innovations in ecosystems. Technological Forecasting and Social Change, 151, 119779.
Phan, D. H. B., Narayan, P. K., Rahman, R. E., &Hutabarat, A. R. (2020). Do financial technology firms influence bank performance? Pacific-Basin Finance Journal, 62, 101210.
Pyon, C. U., Woo, J. Y., & Park, S. C. (2011). Service improvement by business process management using customer complaints in financial service industry. Expert Systems with Applications, 38(4), 3267-3279.
Ross, A. (2014). Banking for the future: Prospects for integrated cyclical water management. Journal of Hydrology, 519, 2493-2500.
Schlechtendahl, J., Keinert, M., Kretschmer, F., Lechler, A., &Verl, A. (2015). Making existing production systems Industry 4.0-ready. Production Engineering, 9(1), 143-148.
Schwab, F., &Guibaud, S. (2016). The rise of BankTech–the beauty of a hybrid model for banks. The Fintech book: The financial technology handbook for investors, entrepreneurs and visionaries, 245-247.
Singh, J. (2013). Critical appraisal skills programme. Journal of pharmacology and Pharmacotherapeutics, 4(1), 76.
Tang, L., Thomas, L., Fletcher, M., Pan, J., & Marshall, A. (2014). Assessing the impact of derived behavior information on customer attrition in the financial service industry. European Journal of Operational Research, 236(2), 624-633.
Thakor, A. V. (2020). Fintech and banking: What do we know? Journal of Financial Intermediation, 41, 100833.
Wang, Y., Xiuping, S., & Zhang, Q. (2021). Can fintech improve the efficiency of commercial banks? —An analysis based on big data. Research in International Business and Finance, 55, 101338.
Zalan, T., &Toufaily, E. (2017). The promise of fintech in emerging markets: Not as disruptive. Contemporary Economics, 11(4), 415-431.
Zalan, T., &Toufaily, E. (2017). The promise of fintech in emerging markets: Not as disruptive. Contemporary Economics, 11(4), 415-431.
Zerucha, T. (2016). The history of fintech. Bankless Times