بررسی اثرات اعمال مالیات سبز بر مصرف انرژی در ایران Evaluating of Green Tax Effects on Consumption of Energy in IRAN
محورهای موضوعی :
اقتصاد مالی
فرناز فروتن
1
,
جمشید پژویان
2
,
فرهاد غفاری
3
,
فرهاد خداداد کاشی
4
1 - گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه اقتصاد،، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
تاریخ دریافت : 1400/01/07
تاریخ پذیرش : 1400/03/09
تاریخ انتشار : 1400/06/01
کلید واژه:
مالیات سبز,
H23,
: سیستم تقاضا,
کشش قیمتی. طبقه بندی JEL : D12,
چکیده مقاله :
حمل و نقل و سایر کالاهای بی دوام را به تفکیک سه طبقه فقیر، متوسط و ثروتمند جامعه طی سال های 1396-1383 بررسی می کند. برای این منظور کشش های قیمتی جبرانی و غیر جبرانی تقاضا و نیز کشش های درآمدی گروه کالاهای مذکور از طریق سیستم تقاضای تقریباً ایده آل غیر خطی برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که، علامت کشش های قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید می باشند. ضمن این که دو گروه انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل از نظر قیمتی برای هر سه سطح درآمدی تقریباً باکشش ظاهر شده اند. در واقع افزایش قیمت یک درصدی انرژی خانگی در صورتی که با جبران مصرفکننده همراه نباشد، منجر به کاهش حدود یک درصد مصرف انرژی در همه خانوارها و نیز کاهش 002/0 درصد مصرف سوخت خانوارهای متوسط خواهد شد. این نتیجه در مورد گروه سوخت حمل و نقل نیز صدق می کند. افزایش قیمت یک درصدی در گروه سوخت، بدون جبران مصرف کننده، منجر به کاهش 1 تا 005/1 درصد مصرف سوخت در همه خانوارها و همچنین کاهش درصد جزئی در مصرف انرژی در خانوارهای متوسط و ثروتمند خواهد شد. گروه کالایی سوخت های حمل و نقل برای گروه فقیر و متوسط جامعه به صورت کالای لوکس و برای گروه ثروتمند به صورت کالای ضروری و گروه انرژی خانگی برای تمام خانوارها به صورت کالای ضروری ظاهر شده است.Evaluating of Green Tax Effects on Consumption of Energy in IRAN Farnaz FrotanJamshid PajoyanFarhad GhafariFarhad Khodad KashiThis dissertation evaluates the effects of taxing on three groups of goods, i.e. housing energy, transport fuels, and other non-durable goods in rich, moderate and poor households during the period of 2004-2017. To this end, we compute the income and price elasticities respect to each categories of goods by the estimates obtained for the parameters of a Quadratic Almost Ideal Demand System. According to the results, while the sign of the own price elasticities is theoretically expected, the groups of housing energy and transport fuels appear to be elastic in every three type of households. One percent Increasing in the price of housing energy, if the consumer isn’t compensated, results in about 1 percent decrease in energy consumption in all households and also 0.002 percent reduction in fuel consumption in moderate households. There are the same results for the group of transport fuel. One percent increasing in the price of transport fuel, without compensation of consumer, results in about 1 percent decrease in energy consumption in all households and also a partial reduction in energy consumption of rich and moderate households. As well as housing energy category has appeared as a necessity in all three types of households and transport fuel category has appeared as luxury for poor and moderate, and a necessity for the rich households.
چکیده انگلیسی:
This dissertation evaluates the effects of taxing on three groups of goods, i.e. housing energy, transport fuels, and other non-durable goods in rich, moderate and poor households during the period of 2004-2017. To this end, we compute the income and price elasticities respect to each categories of goods by the estimates obtained for the parameters of a Quadratic Almost Ideal Demand System. According to the results, while the sign of the own price elasticities is theoretically expected, the groups of housing energy and transport fuels appear to be elastic in every three type of households. One percent Increasing in the price of housing energy, if the consumer isn’t compensated, results in about 1 percent decrease in energy consumption in all households and also 0.002 percent reduction in fuel consumption in moderate households. There are the same results for the group of transport fuel. One percent increasing in the price of transport fuel, without compensation of consumer, results in about 1 percent decrease in energy consumption in all households and also a partial reduction in energy consumption of rich and moderate households. As well as housing energy category has appeared as a necessity in all three types of households and transport fuel category has appeared as luxury for poor and moderate, and a necessity for the rich households.
منابع و مأخذ:
ژویان، جمشید. (1386). اقتصاد بخش عمومی (مالیاتها). تهران: انتشارات جنگل، جاودانه، چاپ دهم.
پپژویان، جمشید و امین رشتی، نارسیس (1386)، مالیاتهای سبز، با تأکید بر مصرف بنزین، ویژهنامه اقتصادی, دوره 7 , شماره 1 (ویژه نامه مالیات) ، صص. 15-44.
پپژویان، جمشید و احمدی، سید محمد مهدی (1393). برآورد کششهای قیمتی و درآمدی گروههای مصرفی خانوارهای شهری با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل مبتنی بر داده های تابلویی، فصلنامه اقتصاد مالی، سال 8، شماره 26، صص. 32-13.
پژویان، جمشید و دامن کشیده، مرجان (1387)، بررسی آلودگی ناشی از سوختهای مصرفی خـانگی و سیـاستهای زیست محیطی برای مقابلـه با آن (مطالعه موردی ایران)، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 2، شماره 5، صص. 35-18.
جلالیان، کتایون، پژویان، جمشید (1388)، بررسی اثر مالیاتهای سبز و حکمرانی خوب بر محیط زیست، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 3، شماره 7، صص. 55-37.
حسینی، سید صفدر. و قربانی، محمد. (1384). اقتصاد فرسایش خاک، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 439.
خداداد کاشی، فرهاد. و شهیکی تاش، محمدنبی. 1388. ارزیابی اقتصاد سنجی تقاضا در ایران (رویکرد سیستم معادلات دیفرانسیلی تقاضای )، اقتصاد مقداری (بررسی های اقتصادی), دوره 6 , شماره 2 ، صص. 141-127.
گلدانی، مهدی. آماده، حمید. 1393. فرضیه مزیت دوسویه در مالیاتهای سبز (راهکاری نوین جهت مدیریت مصرف انرژی و کاهش آلایندگی صنعت(، دهمین همایش بین المللی انرژی، تهران.
Arrow, K. J. (1969). The Organization of Economic Activity: Issues Pertinent to the Choice of Market versus Non-Market Allocation, in The Analysis and Evaluation of Public Expenditures: The PBB-System, Joint Economic Committee, 91st Cong., 1st
Arrow, K. J. (1979). The Property Rights Doctrine and Demand Revelation under Incomplete Information, in Economics and Human Welfare, edited by Boskin, M., Academic Press (New York), 23-39.
Banks, J., Blundell, R. & Lewbel, A. (1997). Quadratic engel curves and consumer demand, The Review of Economics and Statistics, 79(4), pp.527-539.
Brannlund, R., Ghalwash, T., Nordstrom, J. )2007). Increased Energy Efficiency and the Rebound Effect: Effects on Consumption and Emissions, Energy Economics, 29, 1-17.
Brannlund, R., Nordström, J. )2004) .Carbon Tax Simulations Using a Household Demand Model, European Economic Review, 48, pp. 211- 233.
Bush, W. C. & Mayer, L. S. (1974). Some Implications of Anarchy for the Distribution of Property, Journal of Economic Theory, 8, 12-401.
Coase, R. H. (1960). The Problem of Social Cost, Journal of Law and Economics, 3, 1-44.
Cornes, R. & Sandler, T. (1982). The Theory of Externalities, Public Goods and Club Goods, second edition, the press syndicate of the university of Cambridge.
Deaton, A., Muellbauer, J. (1980). An Almost Ideal Demand System, The American Economic Review, 70, 312-326.
Fodha, & CHIROLEU-ASSOULINE, M. (2012). From Regressive Pollution Taxes to Progressive Environmental Tax Reforms, CES working papers.
Freire, J. & González (2018). Environmental taxation and the double dividendhypothesis in CGE modelling literature: A critical reviewJaume, Journal of Policy Modeling 40, pp.194–223.
Fullerton, D., & Metcalf, G. (1997). Environmental Taxes and the Double-Dividend Hypothesis: Did You Really Expect Something for Nothing? Symposium on Second-Best Theory. Chicago.
Heller, P., Starrett, A. (1976). On the Nature of Externality, In Theory and Measurement of Economic Externalities, S.A.Y. Lin, Academic Press, pp.9-22.
https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIR_GHG
https://www.amar.org.ir/
Koskela, E., Sin, H.W. & Schob, R. (1995). Green Tax Reform and Competitiveness, German Economic Review, 2(1), pp. 19-30.
Lewbel, A. (1989). Identification and estimation of equivalence scales under weak separability, Review of Economic Studies, 56, pp. 311–16.
Malinvaud, E. (1971). A Planning Approach to the Public Goods Problem, Swedish Journal of Economics, 73, 96—112.
Malinvaud, E. (1972). Lectures on Microeconomic Theory, Elsevier (New York).
Meade, J. E. (1973). The Theory of Economic Externalities, The Control of Environmental Pollution and Similar Social Costs, Sijthoff-Leiden (Geneva).
Nikodinoska, D. , Schroder, C. (2015). On the Emissions-Inequality Trade-off in Energy Taxation Evidence on the German Car Fuel Tax, School of Business & Economics, Discussion Paper Economics.
Parry, I.W.H. (1995). Pollution Taxes and Revenue Recycling, Journal of Environmental Economics and Management, 29(3), pp 64-77.
Pizer, w., Kopp, R.,(2003). Calculating the Costs of Environmental Regulation, Discussion Paper 03–06.
Sandmo, A. (2006). The Public Economics of the Environment, Oxford University Press.
Stone, R. (1954). Linear expenditure systems and demand analysis: An application to the pattern of British demand, The Economic Journal, 64(255), 511–527 .
Tiezzi, S. (2005). The Welfare Effects and the Distributive Impact of Carbon Taxation on Italian Households, Energy Policy, 33, pp. 1597–1612.
West, S. & Williams III, R. (2004)b. Empirical Estimates for Environmental Policy Making in a Second-Best Setting, NBER working paper no. 10330.
West, S., Williams III, R. (2004)a. Estimates from a Consumer Demand System: Implications for the Incidence of Environmental Taxes, Journal of Environmental Economics and Management, 47, 535-558.
Williams, R. (2005). An Estimate of the Optimal Second-Best Gasoline Tax Considering Both Efficiency and Equity, University of Texas at Austin and NBER, working paper.
30- ZERBE, R. (1976). The Problem of Social Cost: Fifteen Years Later, In Theory and Measurement of Economic
Externalities, S.A.Y. Lin, Academic Press, pp.29-36.
یادداشتها
_||_