طراحی مدل ریاضی به منظور اندازه گیری عملکرد مبتنی بر بازار شرکت ها در صنعت بیمه
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیهادی عبداللهی 1 , کامبیز شاهرودی 2 , سیدمحمود شبگو منصف 3 , یلدا رحمتی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی،رشت،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران.
کلید واژه: ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازار, شرکتهای بیمهگر, صنعت بیمه ایران, ارزیابی عملکرد, تحلیل پوششی دادههای شبکهای,
چکیده مقاله :
ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر یکی از چالشهای اصلی بیمه مرکزی ج.ا.ا میباشد. مکانیزم فعلی ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر مبتنی بر شاخصهای سنتی حسابداری میباشد که در بهترین حالت قادر به ارزیابی50% از شرکتها میباشد و عملکرد بازاریابی که شاخص های آن مبتنی بر بازار و بیمه گذار محوری هستند، در مکانیزم فعلی لحاظ نشده است. لذا سئوال اصلی این است که چگونه میتوان مدلی به منظور ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر طراحی نمود تا بتواند واقع بینانهای از عملکرد آنها ارائه نماید؟ به منظور پاسخ دادن به سئوال فوق، ابتدا شاخصهای فعلی مورد ارزیابی در شرکتها و صنعت بیمه در جهان مورد بررسی و غربالگری قرار گرفت. سپس با انجام مصاحبه از خبرگان داخلی، شاخصهای نهایی حاصل از پیشینه و مصاحبه تلخیص گردید. بررسیها نشان داد که خلأ قابل توجهی در رابطه با شاخصهای مبتنی بر بازار به هنگام ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر وجود دارد. لذا مدل ریاضی تحلیل پوششی دادههای شبکهای مبتنی بر شاخصهای بازار طراحی گردید. جامعه آماری شامل 28 شرکت فعال در صنعت بیمه ایران میباشند. دادههای واقعی از اسناد و مدارک مربوط به سال 1398 بیمه مرکزی ج.ا.ا جمعآوری گردید. نتایج حل مدل ریاضی ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر نشان داد که تنها 1شرکت در هر سه مرحله و همچنین بطور کلی کارا بوده است. تعداد 12 شرکت در یک مرحله، تعداد 9 شرکت در دو مرحله کارا بودند، در حالیکه کارایی کلی آنها کمتر از 1 بود. همچنین تعداد 6 شرکت دارای کارایی 100% در فرآیند بازاریابی و عملکرد بازار بودند.
ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر یکی از چالشهای اصلی بیمه مرکزی ج.ا.ا میباشد. مکانیزم فعلی ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر مبتنی بر شاخصهای سنتی حسابداری میباشد که در بهترین حالت قادر به ارزیابی50% از شرکتها میباشد و عملکرد بازاریابی که شاخص های آن مبتنی بر بازار و بیمه گذار محوری هستند، در مکانیزم فعلی لحاظ نشده است. لذا سئوال اصلی این است که چگونه میتوان مدلی به منظور ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر طراحی نمود تا بتواند واقع بینانهای از عملکرد آنها ارائه نماید؟ به منظور پاسخ دادن به سئوال فوق، ابتدا شاخصهای فعلی مورد ارزیابی در شرکتها و صنعت بیمه در جهان مورد بررسی و غربالگری قرار گرفت. سپس با انجام مصاحبه از خبرگان داخلی، شاخصهای نهایی حاصل از پیشینه و مصاحبه تلخیص گردید. بررسیها نشان داد که خلأ قابل توجهی در رابطه با شاخصهای مبتنی بر بازار به هنگام ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر وجود دارد. لذا مدل ریاضی تحلیل پوششی دادههای شبکهای مبتنی بر شاخصهای بازار طراحی گردید. جامعه آماری شامل 28 شرکت فعال در صنعت بیمه ایران میباشند. دادههای واقعی از اسناد و مدارک مربوط به سال 1398 بیمه مرکزی ج.ا.ا جمعآوری گردید. نتایج حل مدل ریاضی ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمهگر نشان داد که تنها 1شرکت در هر سه مرحله و همچنین بطور کلی کارا بوده است. تعداد 12 شرکت در یک مرحله، تعداد 9 شرکت در دو مرحله کارا بودند، در حالیکه کارایی کلی آنها کمتر از 1 بود. همچنین تعداد 6 شرکت دارای کارایی 100% در فرآیند بازاریابی و عملکرد بازار بودند.