این که آیا در ادبیات فارسی شعر سپید وجود دارد سوالی است که مقالهی پیش رو سعی در یافتن پاسخی برای آن دارد. نوشتار زیر با تحلیل تعریف، تاریخچه و تقطیع عروضیِ آن چیزی که در ادبیات جهان به عنوان شعر سپید نامیده میشود و مقایسهی آن با آن چیزی که در ادبیات ایران این عنوان ر چکیده کامل
این که آیا در ادبیات فارسی شعر سپید وجود دارد سوالی است که مقالهی پیش رو سعی در یافتن پاسخی برای آن دارد. نوشتار زیر با تحلیل تعریف، تاریخچه و تقطیع عروضیِ آن چیزی که در ادبیات جهان به عنوان شعر سپید نامیده میشود و مقایسهی آن با آن چیزی که در ادبیات ایران این عنوان را دارد به این نتیجه میرسد که به کار بردن عنوان شعر سپید برای شعرهای ایرانی – به ویژه برای مُبدع این نوع شعر در ایران یعنی احمد شاملو یک سوء تفاهم جریانساز بوده است. این مقاله همچنین با تعریفی که از شعر آزاد ارائه میدهد نتیجهگیری میکند که شعر شاملو را با خوش بینی میتوان در زمره این قالب شعری قرار داد.
پرونده مقاله
نظریۀ ریخت شناسی از جمله نظریه هایی است که در زمینۀ تحلیلِ ساختاری آثار ادبی بسیار کارآمد است. اهمیت این نظریه سبب شد تا با رویکرد به آن، شعر مسافر از سهراب سپهری مورد مطالعۀ شکل شناسی قرار گیرد. این پژوهش به طور کلی به دو بخش تقسیم می گردد: بخش اول، به بیان مباحث نظری چکیده کامل
نظریۀ ریخت شناسی از جمله نظریه هایی است که در زمینۀ تحلیلِ ساختاری آثار ادبی بسیار کارآمد است. اهمیت این نظریه سبب شد تا با رویکرد به آن، شعر مسافر از سهراب سپهری مورد مطالعۀ شکل شناسی قرار گیرد. این پژوهش به طور کلی به دو بخش تقسیم می گردد: بخش اول، به بیان مباحث نظری و اصول تئوری ریخت شناسی و الگوی ولادیمیر پراپ در تحلیلِ آثار ادبی می پردازد. همچنین اصطلاحاتِ مربوط به این نظریه از قبیل خویشکاری، نمودگار و حرکت در این بخش شرح داده می شود. در بخشِ دوم، عناصر ریخت شناسیِ شعر و ارکانِ موجود در آن در قالب جدول هایی ارائه می گردد. علاوه بر آن، نگارنده تحتِ عنوانِ تحلیل ریخت شناسی مسافر، با توجه به الگوی ساختاری پراپ و بافتِ تاریخی آن به ارائۀ تحلیل کلّی از این شعر می پردازد. نتیجۀ این تحلیل نشان می دهد عناصر ریخت شناسی و ساختارِ این شعر، علاوه بر برخی شباهت ها با الگوی روایی پراپ، از ساختاری مستقل برخوردار است که آن را باید در چارچوب تفاوت های جامعۀ ایران و روسیه تحلیل کرد.
پرونده مقاله
ادبیات موجودیتی زنده و پویا دارد و در مسیر پویش خود ناگزیر از اقتباس، ترکیب، تأثیر، تأثر و بازآفرینی است. بنابراین آثار ادبی با هم تعامل دارند و ناگزیر آفرینش هر متنی با تکیه بر میراث ادبی و متون قبل از آن، صورت میگیرد. کمتر اثری را میتوان یافت که با متون دیگر ارتباط چکیده کامل
ادبیات موجودیتی زنده و پویا دارد و در مسیر پویش خود ناگزیر از اقتباس، ترکیب، تأثیر، تأثر و بازآفرینی است. بنابراین آثار ادبی با هم تعامل دارند و ناگزیر آفرینش هر متنی با تکیه بر میراث ادبی و متون قبل از آن، صورت میگیرد. کمتر اثری را میتوان یافت که با متون دیگر ارتباط و یا حداقل نظری به آنها نداشته باشد. شعرا و نویسندگان، خود به این نکته اذعان داشتهاند که مضامین و موضوعات گفتنی، قبل از ایشان گفته و یا نوشته شده است و از این نظر کار، بر آنان مشکل شده است.
ژولیا کریستوا نظریهی بینامتنیت را برای هر نوع ارتباط میان متنهای گوناگون مطرح کرد و پس از آن ژرارژنت با بررسی مطالعات او این نظریه را گسترش داد. موضوع این مقاله بررسی مصادیق بینامتنیت در داستان زیبای مار و مرد اثر سیمین دانشور بر پایهی نظریهی بینامتنیت، است.بنابراین کوشیدهایم رابطهی میان متن این داستان با متنهای پیش از آن را بیابیم و تحلیل کنیم. بنابراین ابتدا نگاهی گذرا به نظریهی بینامتنیت و تاریخچهی آن در متون افکندهایم و سپس خلاصهی داستان را آورده و سرانجام متن این داستان را با تکیه بر نظریهی ژرارژنت، تحلیل کردهایم. هدف از این تحلیل نشان دادن میزان و چه گونگی تعامل داستان مار و مرد با آثار و آگاهیهای بیش از آن است. روش نقد و بررسی نیز طبق نظریهی بینامتنیت ژنت خواهد بود.
پرونده مقاله
این مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم دریک اثر ادبی، چگونه میتوان از رهگذر سبک شناسی انتقادی به این مهم دست یافت.در این مقاله، نخست بر روی مفهوم سبک تأمل کرده و سپس نقبی بر سبک شناسی انتقادی زدهایم و از رهگذر آن، لایههای رمان ماه چکیده کامل
این مقاله در پی آن است که نشان دهد برای کشف گفتمان مسلط و ایدئولوژی حاکم دریک اثر ادبی، چگونه میتوان از رهگذر سبک شناسی انتقادی به این مهم دست یافت.در این مقاله، نخست بر روی مفهوم سبک تأمل کرده و سپس نقبی بر سبک شناسی انتقادی زدهایم و از رهگذر آن، لایههای رمان ماه کامل میشود اثر فریبا وفی را مورد بررسی قرار داده ایم.این پژوهش به روش لایهای انجام شده است. ابتدا لایهی بیرونی و بافت موقعیتی متن مورد بررسی قرار گرفته است و سپس در لایهی روایی و متنی، مسایلی چون کانون سازی، میزان تداوم و جنبههای آن و خردلایههای واژگانی، نحوی و بلاغی با عنوان مؤلفههای سبکی، تجزیه و تحلیل شده است. در پایان مقاله به این نتیجه میرسیم که در این رمان، یکی از مولفهی مهم و معنا دار تقابل است؛ از سوی دیگر، ویژگیهای سبکی متن نظیر تقابل شخصیتها و برجستگی قطب منفی و عدم قطعیت کلام راوی ونیز طنزهای موجود در روایت رمان، نشان دهندهی ایدئولوژی پنهان متن است که عبارت است از وجود خلا در زندگی و احساس سردرگمی راوی و درنتیجه بی ثباتی هویتی،که این امر منجر به عدم یافتن جایگاه مستقل برای راوی در جامعه، به عنوان یک زن مجرد میشود
پرونده مقاله
یکی از مباحث اساسی در نقد اصالت زن(فمنیسم) و زبان شناسی تفاوت زبان زن و مرد است که در تمام جنبه های زبان قابل مشاهده است. در گذشته بهترین گفتار را آن می دانستند که بیانش مردانه باشد، اما در داستان پردازی معاصر به جنسیت توجهی ویژه می شود. زبان شناسی جنسیت ابعاد مختلفی دا چکیده کامل
یکی از مباحث اساسی در نقد اصالت زن(فمنیسم) و زبان شناسی تفاوت زبان زن و مرد است که در تمام جنبه های زبان قابل مشاهده است. در گذشته بهترین گفتار را آن می دانستند که بیانش مردانه باشد، اما در داستان پردازی معاصر به جنسیت توجهی ویژه می شود. زبان شناسی جنسیت ابعاد مختلفی دارد که آواها، تکواژها، واژه ها، نظام صرفی و نحوی و گفتمانی زبان را شامل می شود. کاربرد این نمودها در زبان زنان و مردان متفاوت است. لذا در مقاله حاضر کوشش شده تفاوت های واژگان به کار رفته در زبان زنان و مردان رمان شازده احتجاب شامل متغیرهایی چون رنگواژه ها، دشواژه ها (رکیک و غیررکیک)، سوگندواژه ها، تشدیدکنندهها، تعدیلکننده ها، صفات و واژه های عاطفی، واژه های جنسیتی(صریح و ضمنی) و دایره ی واژگان در مکالمات شخصیت های رمان با توجه به موازین علمی زبان شناسی و گاه روان شناسی نقد و بررسی شود. هوشنگ گلشیری اگر چه در مواردی زبانی متناسب با جنسیت قهرمانان خود خلق کرده، لیکن به دلیل عدم توجه به یافته های علمی زبان شناسان اجتماعی مخصوصاً زبان و جنسیت، در مواردی هم موفق به خلق زبانی متناسب با جنسیت قهرمانان خود نشده است.
پرونده مقاله
وزارت یکی از مهمترین مناصب در طول تاریخ است.این منصب با توجه به شرایط و موقیتهای گوناگون دچار تغییراتی شده است.
حکومتها متناسب با ویژگیهای خود هر کدام قواعدی را به این منصب افزودهاند. به عنوان مثال زمانی که مسلمانان ایران را فتح کردند قوانین و ویژگیهای اسلامی را چکیده کامل
وزارت یکی از مهمترین مناصب در طول تاریخ است.این منصب با توجه به شرایط و موقیتهای گوناگون دچار تغییراتی شده است.
حکومتها متناسب با ویژگیهای خود هر کدام قواعدی را به این منصب افزودهاند. به عنوان مثال زمانی که مسلمانان ایران را فتح کردند قوانین و ویژگیهای اسلامی را به آن افزودند که باعث شد این منصب شکلی اسلامی پیدا کند.
در این مقاله علاوه بر بررسی مفهوم واژه وزیر، در کتابهای گوناگون؛به تاریخچه، ویژگیها، پیوند دین و سیاست و تاثیر آن بر منصب وزارت و نیز جایگاه و حیطه تواناییهای وزیر بر اساس برخی متون تاریخی و ادبی پرداخته شده است.
پرونده مقاله
شاعران و نویسندگان در هر دوره ای متأثّر از محیط سیاسی – اجتماعی خویش هستند و این تأثیر در آثار و نوشتههایشان نمود مییابد. از عدالت و برابری خرسند بودهاند و زبان به بیان عشق خود به وطن، زن، آزادی و...گشودهاند و از ظلم و ستمها، بی عدالتیها و ... شکایت کرده ان چکیده کامل
شاعران و نویسندگان در هر دوره ای متأثّر از محیط سیاسی – اجتماعی خویش هستند و این تأثیر در آثار و نوشتههایشان نمود مییابد. از عدالت و برابری خرسند بودهاند و زبان به بیان عشق خود به وطن، زن، آزادی و...گشودهاند و از ظلم و ستمها، بی عدالتیها و ... شکایت کرده اند.
از جمله این شاعران میتوان جبران خلیل جبران را نام برد که در سال(1931 –1833م) در البشری در لبنان متولد شد و به خاطر ترس از فقر و تحت تأثیر اوضاع سیاسی- اجتماعی مجبور به ترک لبنان شد. و نیما یوشیج از جمله شاعران سیاسی و اجتماعی است که در سال( 1274- 1338ش) در یوش، دهکده نور مازندران متولد شد. او زندگی خود را به ناچار دور از زادگاه و در تهران سپری کرد.
جبران و نیما مانند هر شاعر دیگری متأثر از محیط و اوضاع سیاسی- اجتماعی زمان خویش بودهاند و مسائل سیاسی- اجتماعی به وضوح در آثار شان نمود پیدا کرده است. از جمله این مضامین میتوان به طبیعت، آزادی، انسان گرایی و جامعه آرمانی، سیاست و... اشاره کرد.
این مقاله کوشش تطبیقی است در بررسی مضامین اجتماعی از دیدگاه دو شاعر معاصر عرب زبان جبران خلیل جبران و شاعر فارسی زبان، نیما یوشیج. جبران و نیما به خوبی توانستهاند مضامینی مانند وطن، طبیعت، آزادی، سیاست و ظلم ستیزی و ... را به تصویر بکشند. از طبیعت زنده و پویای لبنان و یوش سخن بگویند و با یاد وطن آرام گیرند و با طامعین و ظالمان مبارزه کنند و مرگ در راه آزادی را برتر از زندگی با ذلت بدانند.
روش پژوهش بر اساس مکتب تطبیقی آمریکاست. در این مقاله، تفاوت و شباهت فکری این دو شاعر و نقاش در رابطه با مضامین اجتماعی موجود در عصرشان به تصویر کشیده میشود.
پرونده مقاله