ارتقا سطح حرفه ای معلمان زبان با افزایش کفایت فردی از طریق همکاری آنان در یک بستر غیرحضوری
محورهای موضوعی : روانشناسی (با ویژگی ادبی و هنری)
آزاده ذاکری
1
,
پرویز مفتون
2
*
,
پرویز بیرجندی
3
,
مسعود سیری
4
1 - دانشجوی دکتری گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: تربیت معلم, کفایت فردی, حلقههای مشارکت غیرحضوری, ارتقا سطح حرفهای, کنش انعکاسی,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر همکاری معلمان در یک بستر غیر حضوری طراحی شده برای کمک به ارتقا سطح حرفهای آنها از طریق افزایش کفایت فردی بوده است. شبکههای اجتماعی آنلاین فرصتهای جدیدی را برای ارتقا سطح معلمان زبان از طریق مشارکت در بحثهای غیرحضوری فراهم میکنند. بدین منظور تحقیق حاضر تلاش دارد تا با در نظر گرفتن سهم خود در زمینۀ آموزش زبان، برای آماده سازی معلمان زبان در جهت ارتقا سطح حرفهای آنان گام برداشته و بینش موثری ایجاد نماید. شرکت کنندگان تحت یک طرح شبه آزمایشی شامل سه مرحله پیش آزمون، مرحله آموزشی و پس آزمون قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که همکاری در شبکههای اجتماعی به طور قابل توجهی کفایت فردی معلمان را افزایش میدهد که به نوبه خود به پیشرفت حرفهای آنها کمک میکند. بر اساس نتایج، مشارکت در حلقههای بحث مشارکتی، حرفهای و انتقادی نقش موثری بر مؤلفه کفایت فردی در ارتقا سطح حرفهای معلمان زبان دارد و جنسیت، سن و سطح تحصیلات معلمان بهطور متفاوتی بر رشد حرفهای آنها تأثیر میگذارد. نتایج این مطالعه در چارچوب نظریههای اجتماعی- سازنده و فعالیت مورد بحث قرار میگیرد.
Following postmethod pedagogy, the spotlight has turned on language teachers. This means that their beliefs, experiences, and knowledge have been valued because it is the language teacher who knows both her learners and her classroom contexts best and can also fulfill postmethod promises. However, how can the field of language teaching come up with much-needed professional development, self-efficacious teachers who can have their own contextualized praxis? As such, and as a possible contribution to the field of TESOL, the purpose of the present study is to provide insights into the promotion of professional development for teachers. Online social networks provide new opportunities for language teachers' life-long development through participation in collaborative, professional and critical discussions. The purpose of the study was to see whether participation in collaborative, professional and critical discussion circles enhance self-efficacy component of language teachers’ professional development, and whether language teachers’ experience as a teacher and employment status affect this development. A professional development questionnaire was devised quantitatively and qualitatively through the delineation of the essential components of teachers’ self-efficacy. Then, language teachers underwent a quasi-experimental design consisting of three phases of a pretest, an educational treatment phase, and a posttest. The findings showed significant changes in the self-efficacy component of professional development.