تحلیلی بر جایگاه «دکلمه» در متون شعر سنتی و نو فارسی
محورهای موضوعی : تفسیری (با ویژگی ادبی و هنری)
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان شیراز، شیراز، ایران
کلید واژه: دکلمه, خوانش, شعر کهن و نو فارسی, شعر فرمالیستی, شعر نیمایی,
چکیده مقاله :
نیمایوشیج اولین بار در عرصۀ شعر فارسی از واژۀ «دکلمه» در توضیح یکی از مؤلّفههای شعر خود استفاده کرد. این موضوع که دکلمۀ یک شعر در سنت ادبی ما چه جایگاهی داشته و شعر نو چه تحولی در آن ایجاد کردهاست مورد بحث این نوشتار است. منظور از دکلمۀ شعر در این پژوهش، شیوۀ ارائه گفتاری شعر و تأثیر این شیوه بر چگونگی به کارگیری آواها و سکونها در وزنهای شعر سنتی و نو است؛ به گونهای که در ترکیب با عوامل فرا متنی(عناصر فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و...) که از بیرون متن بر متن تاثیر میگذارند به ایجاد ساختار شعر منجر شود. در این پژوهش سعی خواهد شد به روش توصیفی-تحلیلی (کتابخانهای) پس از بررسی و تبیین اجمالی جایگاه دکلمه در سنت شعر فارسی به نقش آن در شکل گیری ساختار شعر نو پرداخته شود. در ادامۀ مقاله، چند شعر از نیمایوشیج، احمد شاملو و یدالله رویایی با رویکرد فرمالیستی بررسی خواهد شد تا نشان داده شود که موضوع دکلمه، نه تنها در شعر نیمایی بلکه در شعر فولکلور و فرمالیستی نیز یک مؤلّفۀ اساسی محسوب میشود؛ حال آنکه در سنت ادبی ما، شعر، همواره به عنوان موضوعی نوشتاری مطرح بودهاست.
For the first time in the field of Persian poetry, Nimayoshij used the word "declamation" to describe one of the components of his poetry. The issue of what is the position of the declamation of a poem in our literary tradition and what is the evolution of new poetry in it is discussed in this article. The meaning of the declamation in this article is the way of presenting the speech of the poem and the effect of this method on how to use sounds and inertia in the weights of traditional and modern poetry in such a way that in combination with other textual factors (cultural, religious, social elements and ...) which affects the text from outside the text to create the structure of the poem. In this article, we will try to use descriptive-analytical (library) method, after examining and briefly explaining the place of diction in the tradition of Persian poetry, and its role in the formation of new poetry structure. At the continuation of the article, by mentioning examples from the poetry of Nimayoshij, Ahmad Shamloo and Yadollah Royaee, it will be shown that this issue is considered as a fundamental and structuring component not only in Nimayosh poetry but also in folklore and formalistic poetry; However, in our literary tradition, poetry has always been considered as a written subject and in the books of rhetorical sciences of Persian literature, The logic of speech presentation of poetry has never been discussed.