بررسی رفتار فیزیکی و مکانیکی بتون فاقد ریزدانه
محورهای موضوعی : آنالیز سازه - زلزله
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هزینه اساسی در احداث و توسعه جدید زیر ساختها، اطمینان از زهکشی و هدایت آبهای سطحی جادهها، خیابانها، پیادهروها، زمینهای ورزشی، محوطه پارکینگها، انبارهای روباز، پارکها و ... میباشد. این نیاز در مناطقی با نزولات جوی رگباری در مناطق توسعه یافته شهری خیلی سریعتر از شرایط طبیعی منطقه و با حجم زیادتری جاری میشود. این پدیده علاوه بر آبگرفتگی در مناطق شهری به آب شستگی، فرسایش کانالها، رسوبگذاری، اختلال در شبکه فاضلاب و ... منجر میشود. برای دستیابی به توسعه پایدار و مدیریت صحیح آبهای سطحی نزولات رگباری شدید استفاده از رویههای خیلی متخلخل با قابلیت جذب و زهکشی زیاد بتونی است. در این تحقیق با استفاده از طرحهای اختلاط بتونی خاص و با اسلامپ صفر نتایج بررسی نشان داد که قابلیت نفوذپذیری و جذب آب رویه های بتونی فاقد ریزدانه ناشی از نزولات جوی رگبار شدید در لایههای اساس و زیر اساس و بسترهای طبیعی به میزان 100 الی 750 لیتر در دقیقه در هر متر مربع میسر میباشد. آزمایشات انجام شده با دانهبندی مختلف، عیار سیمان متفاوت و نسبتهای آب به سیمان گوناگون رفتار فیزیکی و مکانیکی این نوع طرح اختلال که تحت عنوان "بتون فاقد ریزدانه" است نشان داد که بافت خاص و منحصر به فرد این نوع بتون در دستیابی به یک رویه آبکش و کاملاً نفوذپذیر نه تنها در مهارو کنترل جریان نزولات رگباری فوقالعاده مؤثر و جالب است، بلکه میتوان از این نوع بتون در بسترسازی دیوارها و بستر رودخانههای فرسایشی استفاده نمود که از لحاظ اکولوژیکی نتیجه ارزشمندی در حفظ محیط زیست خواهد داشت.
No- fines concrete is a type of concrete from which the aggregate is totally omitted and single- sized coarse aggregates are held together by a binder consisting of paste of hydraulic cement and water. No- Fines concrete creates a porous structural pavement that allows water to infiltrate directly into the soil naturally. Because no- fines concrete allows rainwater to seep directly into the ground, ground water is recharged, water resources are preserved, stormwater runoff is reduced or eliminated, and water quality is improved. This type of concrete is a pervious concrete and can be used successfully for parking lots, sidewalks, low volume streets and various other paving applications. The present paper cites the physical and mechanical behavior of- fines concrete and detailed experiments.