بررسی تاثیر چابکی استراتژیک سازمانی بر توسعه فعالیت های بازرگانی در بورس تهران با تاکید بر تغییر رفتار سهامداران
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتحسین اجتهادی 1 , هادی ابوالفتحی 2 , سحر شتابان 3
1 - دانشجوی كارشناسي ارشد، گروه مديريت بازرگانی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مديريت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: چابکی استراتژیک سازمانی , توسعه فعالیت های بازرگانی , بورس تهران,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر چابکی استراتژیک سازمانی بر توسعه فعالیت های بازرگانی در بورس تهران با تاکید بر تغییر رفتار سهامداران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تعدادی از صاحبان کسب و کار در بورس تهران حدودا (500 نفر) می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 322 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد و 29 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، چابکی استراتژیک سازمانی بر توسعه فعالیت های بازرگانی در بورس تهران اثر مثبت و معنی داری دارد.
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to Investigating The impact of stratejic Organisational agility on development business activities in Tehran bours. The research population comprised 500000 citizens in Tehran city era out of whom a sample 322 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 4 factors and 30 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 322 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and F-Test used indicated that cultural competencies of the urban managers had a significant effect on development business activities in Tehran bours.
Keywords: stratejic Organisational agility, development business activities, Tehran bours
منابع فارسی:
آذر، عباس و پیشدار، مجتبی (1390). شناسایی و اندازهگیری شاخصهای چابکی سازمانی (مطالعه موری: سه سازمان انفورماتیک)، پژوهشهای مدیریت، سال چهارم، شماره 11، صص 20-5.
امانی، الناز،1403،تاثیر تسهیم دانش بر چابکی و توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی سرمایه های فکری (مطالعه موردی اداره استانداری استان اردبیل )،دهمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری،تهران ،https://civilica.com/doc/2026642
ایرانزاده، سجاد؛ مصباحیجهرمی، ناصر؛ شکری، علی¬حیدر و ابراهیمی، رضا (1395). بررسی رابطه ابعاد چابکی سازمانی و بهرهوری کارکنان شرکت بیمه دانا در استان آذربایجان شرقی، مدیریت بهره وری، سال دهم، شماره 38، صص 145-117.
بندریان، رضا(1395) .ارائه مدل مفهومی چابکی استراتزیک در سازمانهای پزوهش و فناوری، فصلنامه رشد فناوری، سال دوازدهم، شماره 46، 9-15.
جعفرنژاد، احد و زارعی، علی (۱۳۸۴). بررسی نقش عوامل درون سازمانی در تبیین مدلی برای تبدیل سازمانهای فعلی به سازمانهای چابک در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره ۱۰، صص ۸۶-67.
جوادی پور، محمد، کلانی، امین و ساعتچیان، وحید(1394). نقش ابعاد یادگیری سازمانی در تسهیل چابکی سازمان، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره31، 105-120.
خرقانی، مهدی و صبوری، مهدی،1403،بررسی دانش مدیریت استراتژیک ، تصمیم گیری و تاثیر آن بر سیستمهای مدیریت اطلاعات (MIS) و منابع برنامه ریزی سازمان( (ERP،دهمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری،تهران ،https://civilica.com/doc/2026463
خوشسیما، رضا (۱۳۸۲). مقدمهای بر چابکی در سازمانها، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۳۴، صص ۵۸- ۵۵.
رشیدی، محمدمهدی و پورصادق، نادر (1387). نوآوری و شکوفایی (نیاز استراتژیک سازمانها، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره دوم، صص 97-66.
علیزاده، سارا و احمدزاده، سعید (1398). شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر چابکی نیروی انسانی (مطالعۀ موردی: راهنمایی و رانندگی استان آذربایجان غربی)، فصلنامه علمی دانش انتظامی آذربایجان غربی، دوره 12، شماره 44، صص 60-50
کرمی متمایل، محمد و کرمی، زینب،1403،بررسی رابطه بین چابکی فکری و نوآوری کسب وکار در شرکت سحر با نقش میانجی رهبری کارآفرینانه در شرکت سحر همدان،دهمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری،تهران، https://civilica.com/doc/2026394
کياسي، سعید و برومند زهیر (1388). بررسي و ارزيابي راهبردهاي کارآفريني فرهنگي (موسسه هاي فرهنگي و هنري کشور) و ارايه مدل مطلوب، مديريت فرهنگي، دوره 3، شماره 6، صص 94-75.
مرادی، کامران، شفیعی، سارا (1395). باز پژوهشی نقش سرمایههای انسانی معلمان و مدیران در چابکسازی مدارس، پژوهش های تربیتی، شماره 33، صص 112-92.
ناظمزاده، عباس (1394). سازمانهاي فردا، سازمانهاي چابک، مدیریت کسب و کار، موسسه فرهنگی هنری ارغوان نگاره بصیر.
نقیبی، محمد و یوسف پور، شبنم،1403،بررسی نقش سرمایه انسانی بر قابلیت های پویایی بازاریابی در بخش گردشگری شهرستان ارومیه،دهمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری،تهران،https://civilica.com/doc/2026529
ویشلقی، م. زارعی، ع. فیض، د. (1400). طراحی الگوی چابکی استراتژیک در رابطه با رونق پایدار تولید بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد (مورد مطالعه: صنایع خودروسازی). بهبود مدیریت, 15(2), 127-153.
منابع لاتین:
De Diego, E. and Almodóvar, P. (2021), "Mapping research trends on strategic agility over the past 25 years: insights from a bibliometric approach", European Journal of Management and Business Economics, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJMBE-05-2021-0160
Desouza, C., Roy, S. (2010). Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information. Applied Mathematics and Computation, 216: 2824-2836.
Harsch, K., & Festing, M. (2020). Dynamic talent management capabilities and organizational agility: A qualitative exploration. Human Resource Management, 59(1), 43–61.
Jayarathna, G. S., Perera, S. R., & Gunawardana, S. (2024). Strategic Human Resource Management: Driving Organizational Excellence Through Strategic Alignment, Ethical Practices, and Emerging Trends.
Khan, S. A. R., Sheikh, A. A., Ashraf, M., & Yu, Z. (2022). Improving Consumer-Based Green Brand Equity: The Role of Healthy Green Practices, Green Brand Attachment, and Green Skepticism. Sustainability, 14(19), 11829.
Khoshnood, N. T., & Nematizadeh, S. (2017). Strategic agility and its impact on the competitive capabilities in iranian private banks. International Journal of Business and Management, 12(2), 220-229.
Liu, Y., Khan, A. J., Iqbal, J., Hameed, W. U., & Ahmed, T. (2023). Strategic management of natural resources through human, technological, and institutional resources: Sustainable curing the resource curse. Resources Policy, 86, 104233.
Long, C., (2000). Measuring your strategic agility, Consulting to Management; 11(3): 25-28.
Morgan, R. E., & Page, K. (2008). Managing business transformation to deliver strategic agility. Strategic Change; 17(5-6): 155–168. https://doi.org/10.1002/jsc.823
Ojha, D., (2008). Impact of strategic agility on competitive capabilities and financial performance, Ph.D. thesis, CLEMSON UNIVERSITY.
Ravichandran, T (2018). Exploring the relationships between IT competence, innovation capacity and organizational agility, The Journal of Strategic Information Systems, Volume 27, Issue 1, March 2018, Pages 22-42.
Sambamurthy, Bharadwaj, & Grover (2003). Shaping Agility through Digital Options: Reconceptualizing the Role of Information Technology in Contemporary Firms. MIS Quarterly; 27(2), 237. https://doi.org/10.2307/30036530
Santos, V., Ramos, P., Sousa, B., Almeida, N., & Valeri, M. (2022). Factors influencing touristic consumer behaviour. Journal of Organizational Change Management, 35(3), 409-429.
Shams, R., Vrontis, D., Belyaeva, Z., Ferraris, A., Czinkota, M.R., 2021. Strategic agility in international business: a conceptual framework for “agile” multinationals. Journal of International Management; 27 (1), 100737.
Sharifi, H. & Zhang, Z. (2001). Agile Manufacturing in Practice. Application of a Methodology, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 21(5), pp. 772-794.
Singh, H. & V. Sahay (2012). Determinants of Shopping Experience: Exploring the Mall Shoppers of National Capital Region (NCR) of India, International Journal of Retail and Distribution Management, 40(3): 235- 248.