بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر توسعه وفاق و سازگاری درمیان دانشجویان استان کردستان
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتعلیرضا الله مرادی 1 , علیرضا صامت 2 , اسماعیل کاوسی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسؤل)
3 - استاد گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: عوامل فرهنگی و اجتماعی, سازگاری فرهنگی و اجتماعی, دانشجویان استان کردستان,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر توسعه وفاق و سازگاری درمیان دانشجویان استان کردستان انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه اقوام و خرده فرهنگهای استان کردستان میباشند که تعداد آنها حدوداً 4000 نفر میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان (تعداد 383 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیهها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به دادههای تحقیق میتوان گفت، عوامل فرهنگی و اجتماعی (انطباق پذیری فرهنگی و اجتماعی، همبستگی فرهنگی و اجتماعی و درک تنوع فرهنگی و اجتماعی) در توسعه وفاق و سازگاری درمیان دانشجویان استان کردستان مؤثر میباشند.
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to identification effected social & cultural factors on compatibility among students in Kurdistan. The research population comprised 4000 students in Kurdistan out of whom a sample 383 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 3 factors and 44 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 400 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and spirman used indicated that social & cultural factors had a significant effect on compatibility among students in Kurdistan.
ابراهیمآبادی، غ.ر. (1382). بررسی تأثیر کثرتگرایی فرهنگی بر فرهنگ سیاسی در ایران (با تأکید بر تحولات اخیر جهان و ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا،1380. بررسی رابطه بین انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی سازمان یافته روستاییان در نواحی روستایی کاشان، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نهم، شماره 36، تهران،
ازکیا، مصطفی و غلامرضا غفاری،1383. توسعه روستایی با تأکید بر جامعه روستایی ایران، نشر نی، تهران،
اسلامی نسب، علی (1373). روانشناسی سازگاری. چاپ و نشر بنیاد.
اصانلو، ب و خدامی، س. (1393). بررسی اثر هوش فرهنگی بر شوک فرهنگی، سازگاری میان فرهنگی و عملکرد، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره دوم، شماره 4، بهار، صص 75-96.
امیری، مجتبی، 1374. پایان تاریخ و بحران اعتماد؛ بازشناسی اندیشههای فرانسیس فوکویاما، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شمارههای 98-97، تهران،
پور مقدس، علی (1367). روان شناسی سازگاری. انتشارات: مشعل.
تهامی، مرتضی،1394، فرهنگ ایرانی- فرهنگ همگرا، هشتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران همدلی اقوام ایرانی انسجام و اقتدار ملی، سنندج،https://civilica.com/doc/433224
رحمانی، شهلا و محمدی اغجه قلعه، متین،1398، تأثیر مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی-فرهنگی، سومین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، تهران،https://civilica.com/doc/967462
رضائیان، علی؛ وثوقی، منصور؛ ساروخانی، باقر (1398)«مطالعه جامعهشناختی حوزههای همگرایی و واگرایی هویت ملی و هویت قومی (مطالعه موردی: قوم لک)»، مطالعات علوم اجتماعی ایران، دوره شانزدهم، شماره 2 (پیاپی 61)، صفحه 18-36.
زارع، مریم و سامانی، سیامک (1387)، "بررسی نقش انعطافپذیری و انسجام خانواده در هدفگرایی فرزندان" فصلنامه خانواده پژوهی، سال چهارم، شماره سیزده: 36-17.
زتومکا، پیوتر،1384. اعتماد یک نظریه جامعه شناختی، ترجمه فاطمه گلابی، تبریز،
سالاری، اسلام و حسینی باینوجی، سید بهنام و ابجامه، مراد و غلامی، حمیدرضا،1395، نقش مدرسه و خانواده در سازگاری فرهنگی-اجتماعی دانش آموزان، کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، قم،https://civilica.com/doc/609811
صالحی رمچاهی، محمد و اسلامی رمچاهی، فوزیه،1394، بررسی تاریخچه مشارکت اجتماعی زنان و تأثیر آن در وفاق اجتماعی، اولین کنفرانس علمی پژوهشی راهکارهای توسعه وترویج آموزش علوم در ایران، گله دار،https://civilica.com/doc/482753
فرید، ابوالفضل (1375)."بررسی و مقایسه میزان سازگاری اجتماعی یک زبانهها و دو زبانهها در مدارس ابتدایی شهرستانهای تهران و تبریز". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
فرید، ابوالفضل (1375)."بررسی و مقایسه میزان سازگاری اجتماعی یک زبانهها و دو زبانهها در مدارس ابتدایی شهرستانهای تهران و تبریز". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
گودرزی، ح. (1385). مفاهیم بنیادی در مطالعات قومی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
مرادی زاده, سیروس؛ لیلا بازگیر و مریم عبدالهی مقدم، ۱۳۹۴، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 94-93، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار،
منافی شرفآباد، ک؛ زمانی، ا و مهدویخواه، ع. (1393). تربیت شهروند جهانی، تهران: مرکز ملی مطالعات جهانی شدن، چاپ اول.
میرزایی، سید آیتالله (1399)، ناسیونالیسم و قومیت در ایران (مطالعهای تجربی)، تهران: نشر آگاه.
والیپور، ایرج (1360). روان شناسی سازگاری. چاپ و نشر وحید.
منابع لاتین:
Damas, E. J., & Laughlin, J. (2001), "Latent model of family process in African American families: Relationships to child competence, achievement, and problem behavior", Journal of Marriage and Family, 63, 967- 98.
Flaspoler, B. (2007). Cultural Intelligence and Adatation. Master Thesis. Faculty of Economics and Business Adminstration, Universiteit Mastricht.
Gruman, J.A., Saks, A.M., Zweig, D.I. (2006). Organizational Socialization Tactics and Newcomer Proactive Behaviors: An Integrative study. Journal of Vocational Behavior, Vol. 69, pp. 90–104.
Meyer, J.P& Tracy D. (2010). Hecht, Harjinder Gill, LaryssaToplonytsky Person–organization (culture) fit and employee commitment under conditions of organizational change: Alongitudinal study. Journal of Vocational Behavior (76), pp. 458–473.
Olson, D.H. (1999), Circumplex model of marital & family systems. Journal of Family
Olson, DH. (2004), "The relationships between communication skills and marital satisfaction", j marriage and family, 59: 889-919.
_||_