بررسی عوامل موثر بر بهبود رفتار دانشآموزان در مدارس ابتدایی کرمان
محورهای موضوعی :
مطالعات رفتاری در مدیریت
لادن تاج الدینی
1
,
احمد میرزاکوچک خوشنویس
2
,
محمد ایرانمنش
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی / پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه باهنر کرمان، کرمان، ایران و گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد
تاریخ دریافت : 1401/09/13
تاریخ پذیرش : 1401/10/13
تاریخ انتشار : 1402/01/01
کلید واژه:
دانشآموز,
دبستان,
مطالعات رفتاری,
مدیریت مدارس,
پرسشنامه SDQ,
چکیده مقاله :
بهبود سلامت روان و توجه به تأثیر رنگ در محیطهای کلاسهای درس، بهعنوان فضایی که دانشآموزان ساعات زیادی را در آن سپری میکنند، یکی از مثبتترین قدمها در جهت تطبیق جنبههایی از محیط فیزیکی با رفتارهای استفادهکنندگان از فضا میباشد. ازاینرو ارزیابی تأثیر رنگ بر سلامت روان دانشآموزان بهعنوان آیندهسازان کشور که باید از سطح سلامتروان بسیار بالایی برخوردار باشند، هدف اصلی پژوهش حاضر بوده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کاربردی و پژوهش از نوع مداخلهای است. جهت سنجش نقاط قوت و ضعف کودک، پرسشنامه (SDQ) که دارای پنج خرده مقیاس نشانههای هیجانی، مشکلات سلوک، بیشفعالی-کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعه پسند است، استفاده شده است. یافتهها نشان دادند ازآنجاییکه سطح معنیداری برای پسران کمتر از سطح معنیداری 05/0 است، با 95% اطمینان میتوان گفت میانگین نشانههای بیشفعالی دانشآموزان پسر قبل و بعد از رنگآمیزی با هم متفاوت است؛ اما سطح معنیداری برای دختران بزرگتر از سطح معنیداری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین نشانههای بیشفعالی دانشآموزان دختر قبل و بعد از رنگآمیزی با هم متفاوت نیست. در نهایت میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که رنگآمیزی کلاسها بر نشانههای بیشفعالی پسران دانشآموز، اثرگذار بوده ولی بر نشانههای بیشفعالی دختران دانشآموز، اثرگذار نبوده است.
چکیده انگلیسی:
The most positive step towards matching aspects of the physical environment with the behaviors of users is to improve pupils' mental health and pay attention to the effect of color in classrooms. As the future builders of the country, it is essential that pupils have a very high mental health level, so this study evaluated the effect of color on their mental health. The approach of this research is "applied" and interventional. In order to measure the child's strengths and weaknesses, a questionnaire (SDQ) that has five subscales of emotional symptoms, behavior problems, hyperactivity-attention deficit, communication problems with peers and pro-social behaviors has been used. Based on the results, it can be said that male students' hyperactivity symptoms before and after coloring are distinct, since the significance level for boys is lower than that of 0.05. However, the significance level for girls is greater than the significance level of 0.05, which means that with 95% confidence, there is no difference between the mean hyperactivity symptoms of female pupils before and after coloring. As a result, the coloring of the classes affected the signs of hyperactivity of male pupils, but it did not affect the signs of hyperactivity of female pupils.
منابع و مأخذ:
ابراهیمزاده، فاطمه، مهدیزاده سراج، فاطمه، نوروزیان ملکی، سعید و پیری، سعید (1399). شاخصهای طراحی مؤثر بر دلبستگی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس از دیدگاه متخصصان معماری، فناوری آموزش، 15(1)، صص 191-205.
آیتاللهی، حبیب الله (1398). "مبانی رنگ و کاربرد آن"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ایتن، یوهانس (1400). "هنر رنگ"، محمد حسین حلیمی (1392). تهران، انتشارات یساولی، (1961).
بختیاری فرد، حمید رضا (1395). "رنگ و ارتباطات"، چاپ دوم، تهران، انتشارات فخراکیا.
خان محمدی، حمیدرضا (1397). " تأثیر سواد فرهنگی مدیران مدارس بر کیفیت یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران"، مطالعات رفتاری در مدیریت، 9(18)، صص 53-66.
رحیمی، بهزاد (1390)"تأثیر رنگ در درمان اختلالات روانی" مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
روحی، علیرضا (1393). رویکردهای نظری و کاربردی در اختلالهای اضطرابی کودکان، تعلیم و تربیت استثنایی، 3(125)، صص 47-58.
مظفر، احمد. (1400). بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر بهبود فرهنگ سازمانی در وزارت آموزش و پرورش. مطالعات رفتاری در مدیریت، 11(23)، صص 99-112
فرود، حورا، رهبری منش، کمال، خوانساری، شیدا و سلطانزاده، حسین. (1400). تبیین اصول طراحی محیطی مؤثر بر یادگیری دانش آموزان درمدارس ابتدایی (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهر رشت). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 23(4)، صص 21-35.
قربانی، بیژن (1383). تأثیر رنگ در فعالیتهای آموزشی دانشآموزان، فصلنامه آموزه، 23، صص 31-33.
وایت، ویلیام. (1392). "زندگی اجتماعی فضاهای شهری کوچک"، مسعود اسدی محل چالی، چاپ اول، تهران، انتشارات آرمانشهر.
Amarin, Nidal, and Amna Al-Saleh. (2020). The Effect of Color Use in Designing Instructional Aids on Learners’ Academic Performance. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 16(2), pp. 42–50.
Bai, Miao-Shui, Chun-Yue Miao, Yu Zhang, Yang Xue, Fei-Yong Jia, and Lin Du. )2022(.COVID-19 and Mental Health Disorders in Children and Adolescents (Review), Psychiatry Research, 317, pp. 114881.
Cohen, Sheldon, Michael L. M. Murphy, and Aric A. Prather. (2019). Ten Surprising Facts About Stressful Life Events and Disease Risk, Annual Review of Psychology, 70, pp. 577–597.
Gökçe, Nazli, Erdoğan Kaya, Semra Günay Aktaş, and Yeliz Mert Kantar. (2016). An Overview of Equal Educational Opportunities in Turkey: A Spatial Analysis of Classrooms in Rural and Urban Primary Schools. Journal of Education and Training Studies, 5(1), pp. 67–78.
Legha, Rupinder K., and Gordon-Achebe, Kimberly. )2022(.The Color of Child Protection in America: Antiracism and Abolition in Child Mental Health. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 31(4), pp. 693–718.
Ogita, Chiharu and Pothong, Amy. (2021). The Effects of Wall Color on Students’ Attention Levels: An International School’s Perspective, Journal of Student Research, 10(2), pp. 1–13.
Plummer, Deborah., and Alice (Illustrator) Harper. (2010). “Helping Children to Cope with Change, Stress and Anxiety : A Photocopiable Activities Book”, London, Jessica Kingsley Pub.
Rogers, Marie Rogers., Christoph. Witzel, Peter. Rhodes, and Anna. Franklin. (2020). Color Constancy and Color Term Knowledge Are Positively Related during Early Childhood. Journal of Experimental Child Psychology, 196.
Sabatini, Fabio. (2014). The relationship between happiness and health: Evidence from Italy, Social Science & Medicine, 114, pp. 178–187.
Sanchez, Amanda L., Danielle Cornacchio, Tommy Chou, Ovsanna Leyfer, Stefany Coxe, Donna Pincus, and Jonathan S. Comer. )2017(. Development of a Scale to Evaluate Young Children’s Responses to Uncertainty and Low Environmental Structure. Journal of Anxiety Disorders, 45, pp. 17–23.
Schniering, Carolyn A., and Ronald M. Rapee. (2020). Evaluation of a Transdiagnostic Treatment for Adolescents with Comorbid Anxiety and Depression. Journal of Affective Disorders Reports, 2, pp. 100026.
Theule, Jennifer, )2010(. “Predicting Parenting Stress in School of Children with ADHD”, PhD thesis, University of Toronto.
Tomba, Elena, Carlotta Belaise, Fedra Ottolini, Chiara Ruini, Alessandra Bravi, Elisa Albieri, Chiara Rafanelli, Ernesto Caffo, and Giovanni A. Fava. (2010). Differential Effects of Well-Being Promoting and Anxiety-Management Strategies in a Non-Clinical School Setting. Journal of Anxiety Disorders, 24(3), pp. 326–33.
Veszeli, Judit, and Alex J. Shepherd. )2019(.A Comparison of the Effects of the Colour and Size of Coloured Overlays on Young Children’s Reading. Vision Research, 156, pp. 73–83.
World Health Organization (WHO). )2001(. Mental health: new understanding, new hope: World Health Organization.
_||_
ابراهیمزاده، فاطمه، مهدیزاده سراج، فاطمه، نوروزیان ملکی، سعید و پیری، سعید (1399). شاخصهای طراحی مؤثر بر دلبستگی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس از دیدگاه متخصصان معماری، فناوری آموزش، 15(1)، صص 191-205.
آیتاللهی، حبیب الله (1398). "مبانی رنگ و کاربرد آن"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ایتن، یوهانس (1400). "هنر رنگ"، محمد حسین حلیمی (1392). تهران، انتشارات یساولی، (1961).
بختیاری فرد، حمید رضا (1395). "رنگ و ارتباطات"، چاپ دوم، تهران، انتشارات فخراکیا.
خان محمدی، حمیدرضا (1397). " تأثیر سواد فرهنگی مدیران مدارس بر کیفیت یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران"، مطالعات رفتاری در مدیریت، 9(18)، صص 53-66.
رحیمی، بهزاد (1390)"تأثیر رنگ در درمان اختلالات روانی" مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
روحی، علیرضا (1393). رویکردهای نظری و کاربردی در اختلالهای اضطرابی کودکان، تعلیم و تربیت استثنایی، 3(125)، صص 47-58.
مظفر، احمد. (1400). بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر بهبود فرهنگ سازمانی در وزارت آموزش و پرورش. مطالعات رفتاری در مدیریت، 11(23)، صص 99-112
فرود، حورا، رهبری منش، کمال، خوانساری، شیدا و سلطانزاده، حسین. (1400). تبیین اصول طراحی محیطی مؤثر بر یادگیری دانش آموزان درمدارس ابتدایی (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهر رشت). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 23(4)، صص 21-35.
قربانی، بیژن (1383). تأثیر رنگ در فعالیتهای آموزشی دانشآموزان، فصلنامه آموزه، 23، صص 31-33.
وایت، ویلیام. (1392). "زندگی اجتماعی فضاهای شهری کوچک"، مسعود اسدی محل چالی، چاپ اول، تهران، انتشارات آرمانشهر.
Amarin, Nidal, and Amna Al-Saleh. (2020). The Effect of Color Use in Designing Instructional Aids on Learners’ Academic Performance. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 16(2), pp. 42–50.
Bai, Miao-Shui, Chun-Yue Miao, Yu Zhang, Yang Xue, Fei-Yong Jia, and Lin Du. )2022(.COVID-19 and Mental Health Disorders in Children and Adolescents (Review), Psychiatry Research, 317, pp. 114881.
Cohen, Sheldon, Michael L. M. Murphy, and Aric A. Prather. (2019). Ten Surprising Facts About Stressful Life Events and Disease Risk, Annual Review of Psychology, 70, pp. 577–597.
Gökçe, Nazli, Erdoğan Kaya, Semra Günay Aktaş, and Yeliz Mert Kantar. (2016). An Overview of Equal Educational Opportunities in Turkey: A Spatial Analysis of Classrooms in Rural and Urban Primary Schools. Journal of Education and Training Studies, 5(1), pp. 67–78.
Legha, Rupinder K., and Gordon-Achebe, Kimberly. )2022(.The Color of Child Protection in America: Antiracism and Abolition in Child Mental Health. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 31(4), pp. 693–718.
Ogita, Chiharu and Pothong, Amy. (2021). The Effects of Wall Color on Students’ Attention Levels: An International School’s Perspective, Journal of Student Research, 10(2), pp. 1–13.
Plummer, Deborah., and Alice (Illustrator) Harper. (2010). “Helping Children to Cope with Change, Stress and Anxiety : A Photocopiable Activities Book”, London, Jessica Kingsley Pub.
Rogers, Marie Rogers., Christoph. Witzel, Peter. Rhodes, and Anna. Franklin. (2020). Color Constancy and Color Term Knowledge Are Positively Related during Early Childhood. Journal of Experimental Child Psychology, 196.
Sabatini, Fabio. (2014). The relationship between happiness and health: Evidence from Italy, Social Science & Medicine, 114, pp. 178–187.
Sanchez, Amanda L., Danielle Cornacchio, Tommy Chou, Ovsanna Leyfer, Stefany Coxe, Donna Pincus, and Jonathan S. Comer. )2017(. Development of a Scale to Evaluate Young Children’s Responses to Uncertainty and Low Environmental Structure. Journal of Anxiety Disorders, 45, pp. 17–23.
Schniering, Carolyn A., and Ronald M. Rapee. (2020). Evaluation of a Transdiagnostic Treatment for Adolescents with Comorbid Anxiety and Depression. Journal of Affective Disorders Reports, 2, pp. 100026.
Theule, Jennifer, )2010(. “Predicting Parenting Stress in School of Children with ADHD”, PhD thesis, University of Toronto.
Tomba, Elena, Carlotta Belaise, Fedra Ottolini, Chiara Ruini, Alessandra Bravi, Elisa Albieri, Chiara Rafanelli, Ernesto Caffo, and Giovanni A. Fava. (2010). Differential Effects of Well-Being Promoting and Anxiety-Management Strategies in a Non-Clinical School Setting. Journal of Anxiety Disorders, 24(3), pp. 326–33.
Veszeli, Judit, and Alex J. Shepherd. )2019(.A Comparison of the Effects of the Colour and Size of Coloured Overlays on Young Children’s Reading. Vision Research, 156, pp. 73–83.
World Health Organization (WHO). )2001(. Mental health: new understanding, new hope: World Health Organization.