تاثیر ویژگیهای شخصیتی، روحیه و وابستگی نسلی بر عملکرد کارکنان
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
محمد کاظم زاده هوچقان
1
(گروه مدیریت دولتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران)
رضا نجف بیگی
2
(گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران)
ناصر میرسپاسی
3
(گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران)
کرم الله دانش فرد
4
(گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران)
کلید واژه: عملکرد کارکنان, روحیه, ویژگیهای شخصیتی, وابستگی نسلی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر همبستگی بین شخصیت، روحیه و وابستگی نسلی کارکنان بر میزان عملکرد در محیط کاری است. روششناسی: روش پژوهش کمی و تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون چندگانه صورت گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر از کارشناسان منابع انسانی یکی از سازمانهای دولتی، است. برای اندازهگیری روحیه کارکنان از پرسشنامه استاندارد مقیاس روحیه کارکنان (EMS)، برای اندازهگیری شخصیت از پرسشنامه استاندارد (HEXACO)، برای اندازهگیری عملکرد کارکنان از پرسشنامه استاندارد (JOBS) و برای نشان دادن وابستگی نسل از سال تولد هر یک از شرکت کنندگان استفاده شد.یافتهها: نتایج تحلیل از 8 فرضیه پژوهش نشان داد که 4 فرضیه تائید و 4 فرضیه رد شدند: سه بعد برونگرایی، تطابق یا سازگاری و استقبال از تجربیات تازه از ویژگیهای شخصیتی و روحیه کارکنان با عملکرد وظیفه ارتباط معنادار و بین سه بعد صداقت - فروتنی، عاطفی، وجدانی بودن و وابستگی نسلی با عملکرد وظیفهای ارتباط معناداری وجود ندارد.بحث: با توجه به این یافتهها و نتیجهگیری از پژوهش پیشنهاد میشود که مطالعه بیشتری بر متغیرها بویژه روحیه و تاثیر آن بر عملکرد وظیفه، در محیط کار در نظر گرفته شود.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of correlation between personality, morale and generational dependence of employees on performance in the workplace.Methodology: Quantitative research method and analysis of results have been done using multiple regression. The study sample includes 120 human resources experts from a government organization. To measure employee morale from the standard staff morale scale (EMS) questionnaire, to measure personality from the standard questionnaire (HEXACO), to measure employee performance from the standard questionnaire (JOBS) and to show the generation dependence of each year of birth One of the participants was used.Results: The results of the analysis of 8 research hypotheses showed that 4 hypotheses were confirmed and 4 were rejected: three dimensions of extraversion, adaptation and acceptance of new experiences of personality traits and employee morale with a significant relationship with job performance and three dimensions of honesty There is no significant relationship between humility, emotionality, conscientiousness and generational dependence on task performance.Discussion: According to these findings and conclusions of the research, it is suggested that further study on variables, especially mood and its effect on task performance, be considered in the workplace.
_||_