واکاوی مؤلفههای چابکی در سازمانهای آموزشی
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتطیبه عباسی 1 , مریم خداوردیان 2 , نیکو دیالمه 3
1 - عضو هیات علمی و استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق(ع)
3 - عضو هیات علمی و دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع)
کلید واژه: انعطافپذیری, سازمان آموزشی, چابکی سازمان, ساختار سازمان, نگاه سیستمی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، واکاوی مؤلفههای چابکی سازمانهای آموزشی بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. درگام نخست از طریق بررسی اسناد به شیوه قیاسی مؤلفههای چابکی سازمان در ادبیات مدیریت شناسایی شد و سپس از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، بر اساس نظر متخصصان حوزه مدیریت آموزشی به شیوه کیفی اعتبار یابی شد. روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع مقولهای و تعداد نمونهی مصاحبه ۱۲ نفر بود. پس از انجام مصاحبه و بر اساس نظر متخصصان، مؤلفهها ذیل ۵ مؤلفه کلی و ۱۵ مؤلفه جزئی طبقهبندی شد، مؤلفههای اصلی عبارتاند از: مدیریتی، سازمانی، نیروی انسانی، مرتبط با مشتری، محیطی و مؤلفههای فرعی عبارتاند از: شیوه مدیریت، نگاه سیستمی، ساختار سازمانی، بهبود و اصلاح فرایندها، فناوری، انعطافپذیری، سیستم نظارتی، شایستگی، خلاقیت، آموزش و ارتقاء نیروی انسانی، نیازسنجی، پاسخگویی، سرعت، پیشبینی و تسخیر فرصتها، سازمان مجازی. بر این اساس چنین نتیجهگیری میشود که سازمانهای آموزشی نیز مانند سایر سازمانها نهتنها جهت حفظ و بقا خود در محیط متغییر امروزی نیازمند ویژگیهای چابکی سازمان هستند؛ بلکه برای استفاده هر چه بهتر از فرصتهای محیطی در زمان مناسب ملزم به داشتن این قابلیتها میباشند.
This study aimed to investigate the components of agility in educational organizations. The research method was qualitative content analysis. First, by examining the documents in a deductive way, the components of organizational agility in the management literature were identified, and then through semi-structured interviews, based on the opinion of experts in the field of educational management, it was qualitatively validated. The purposive sampling method was categorical until the saturation limit and the number of interview samples was 12 people. After the interview and according to the experts, the components were classified into 5 general components and 15 minor components. The main components are: managerial, organizational, human resources, customer-related, environmental and sub-components are: Method Management, system view, organizational structure, process improvement, technology, flexibility, monitoring system, competence, creativity, training and upgrading of human resources, needs assessment, responsiveness, speed, anticipation, and seizure of opportunities, virtual organization. Based on this, it is concluded that educational organizations, like other organizations, not only need the agility characteristics the organization to maintain and survive in today's changing environment; Rather, they are required to have these capabilities to make the best use of environmental opportunities at the right time.
_||_