شناسایی عوامل موثر بر بازاریابی سبز با استفاده از تئوری داده بنیاد در صنعت هتل داری
مجید علی زاده
1
(گروه مدیریت بازرگانی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران)
سینا نعمتی زاده
2
(گروه بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
حسن اسماعیل پور
3
(گروه مدیریت بازرگانی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران)
کلید واژه: محیط زیست, تغییرات اقلیمی, بازاریابی سبز, رویکرد دادهبنیاد, هتل سبز, نرم افزار مکسکیودا,
چکیده مقاله :
بازاریابی سبز بهدلیل افزایش نگرانیهای زیست محیطی و فشار ذینفعان به یک راهبرد جذاب، مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در صنعت هتلداری میباشد. روش پژوهش کیفی بوده و از نظر هدف بنیادی است. جامعه آماری پژوهش، ۱۰ نفر از خبرگان دانشگاهی و هتل بودند که بصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته و بررسی متون، گردآوری شدند. تحلیل دادهها بر اساس روش دادهبنیاد انجام شد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ سنجیده و تأیید گردید. روایی همگراAVE برای تمامی سازههای پژوهش در حد مناسب میباشد. در نهایت با برقراری ارتباط بین مقولهها، مدل پارادایمی پژوهش، مشتمل بر ۱۸عامل مؤثر بر بازاریابی سبز و ۶۹ مفهوم ارائه شد. مقدار ضریب کاپا برابر با ۶۹۶/۰ است که بیانگر معتبر بودن سطح توافق مدل میباشد. عامل محصول سبز (هتل سبز) بهعنوان پدیده اصلی تعیین گردید. نتایج پژوهش بیانگر تأثیر محصول سبز، پاسخ رفتاری مشتریان، سواد اکولوژیکی، اعتماد و آمیخته بازاریابی سبز بر تصویر شرکتی، انگیزه و بهبود عملکرد هتلها میباشد.همچنین مقوله اعتماد، بهعنوان یک عامل مداخلهگر و مهمترین عامل مؤثر بر بازاریابی سبز شناسایی گردید.
چکیده انگلیسی :
Green marketing has paid the attention of organizations due to the increase in environmental concerns and the pressure of interested parties for an attractive strategy.The aim of this research is to identify the factors affecting green marketing in the hotel industry.The research method is qualitative.The statistical population of the research was 10 university and hotel experts.Data were collected through in-depth semi-structured interviews and literature review.Data analysis was done based on the grounded theory approach, which includes open, axial and selective coding. The validity of the questionnaire was measured and confirmed by experts and its reliability through Cronbach's alpha.Convergent validity of AVE is adequate for all research constructs.Finally,by communicating between the categories, the research paradigm model was presented,including 18 factors affecting green marketing and 69 concepts.The value of the Kappa coefficient is equal to 0.696, which indicates the validity of the agreement level of the model.The factor of green product (green hotel) was determined as the main phenomenon.The results of the research show the effect of green product,behavioral response of customers,ecological literacy,trust and green marketing mix on corporate image,motivation and improvement of hotel performance.Also,the category of trust was identified as an intervening factor and the most important factor affecting green marketing.
_||_