شناسایی پارامترهای تعیین کننده ارزش نام تجاری و ارائه الگویی برای قیمتگذاری و ارزشگذاری برند
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کاروحید رضا نصابی 1 , بهرام خیری 2 , حمیدرضا یزدانی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
کلید واژه: ارزش گذاری برند, ارزش نام تجاری, شرکت تدبیرگران فردای امید,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق شناسایی پارامترهای تعیین کننده ارزش نام تجاری و ارائه الگویی برای قیمتگذاری و ارزشگذاری برند شرکت تدبیرگران فردای امید (سهامی خاص) است. در بخش روششناسی تحقیق با استفاده از روش دلفی، از نظر متخصصان، مدیران، خبرگان و صاحبنظران شرکت که با این امر، سر و کار دارند، استفاده شده است و در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. جامعه آماری 382 نفر بودهاند که بر اساس فرمول کوکران، در نهایت360 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. براساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان در مجموع 62 عامل شناسایی شده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفاده شده است و 55 شاخص در راند اول، 51 شاخص در راند دوم و 46 شاخص در راند سوم استخراج شده است. موانع شناسایی شده در چهار بعد، کیفیت ادراک شده، آگاهی برند، وفاداری برند و تداعی برند شناسایی شده است که به ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. اعتبارسنجی مدل نیز نشان داد مقدار شاخص GOF عددی برابر 546/0 بوده است که شاخصی قوی است و نشان از کیفیت بالای کلی مدل دارد.
The purpose of this study is to identify the parameters that determine brand value and provide a model for pricing and brand valuation of Tadbirgaran Farda Omid Company (Private Joint Stock). In the research methodology section, using the Delphi method, the views of experts, managers, experts and experts of the company who deal with this matter, has been used, and finally led to the extraction and identification of variables. The statistical population was 382 people who according to Cochran's formula, finally 360 people were selected as a sample and randomly. Based on the research literature and expert opinions of experts, a total of 62 factors have been identified. The fuzzy Delphi approach was used to screen the indicators and identify the final indicators, and 55 indicators were extracted in the first round, 51 indicators in the second round and 46 indicators in the third round. Barriers identified in four dimensions: perceived quality, brand awareness, brand loyalty and brand association have been identified, which have been ranked first to fourth, respectively.
_||_