ارزیابی کیفیت فضایی بازارهای سنتی و معاصر از دیدگاه کاربران با رویکردی اجتماعی-فرهنگی (مورد پژوهی: بازار سنتی و ایرانمال تهران)
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعیالمیرا صعوه 1 , محمدرضا پاکدل فرد 2 * , حسن ستاری ساربانقلی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی معماری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
2 - دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
3 - دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: کیفیت فضایی, ادراکات کاربران, اجتماعی-فرهنگی, بازار سنتی و ایرانمال تهران.,
چکیده مقاله :
کیفیت فضایی مفهومی استکه سازگاری فیزیکی مردم با محیط، احساسات و ادراکات کاربران از فضا و درنهایت سطح رضایتمندی از ابعاد مختلف فضا را نشان میدهد. باتوجهبه تأثیر کیفیت فضا بر احساسات مردم و همچنین مطلوبیت عملکردی و سرزندگی فضا با رویکردی اجتماعی-فرهنگی، تحقیق حاضر باهدف ارزیابی کیفیت فضایی بازار سنتی و ایرانمال تهران برمبنای ادراکات و دیدگاه کاربران نگارش شده است. روشتحقیق در مطالعۀ حاضر آمیخته از (کیفی-کمی)، باتبیین کاربردی و ماهیت توصیفی-تحلیلی میباشد. درراستای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از ماتریس کیفی “PPS”، و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار “AMOS”، استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین تحققپذیری دربین عوامل تبیینکنندۀ کیفیت فضایی در بازارسنتی تهران مربوطبه متغیرهای حس و تعلق به فضا، گسترش ارتباط بصری فضاها، همهشمولی، زیباییشناختی و جذابیت بهترتیب با ارزش 83/0، 79/0، 74/0، 72/0 و 68/0 میباشد. در بازار ایرانمال تهران نیز بیشترین تحققپذیری مربوط به متغیرهای امنیت، نفوذپذیری و دسترس، تنوع عملکردها، اختلاط کاربریها و همهشمولی بهترتیب باارزش 74/0، 72/0، 69/0، 63/0 و 68/0 است. بهطورمشخص، نتایج مدل مقدار بحرانی برای تمامی متغیرهای اصلی در بازارسنتی تهران در سطح اطمینان 95درصد معنادار میباشد. در بازار ایرانمال تنها متغیر کاربری و فعالیت دارای مقدار بحرانی بالای 96/1 بوده و 3متغیر دیگر یعنی کیفیت راحتی و تصویر، دسترسی و پیوند و جامعهپذیری در وضعیت مطلوبی نمیباشند.
Spatial quality reflects the physical compatibility of people with their environment, their emotions and perceptions of space, and ultimately their satisfaction with different dimensions of the space. Considering the impact of spatial quality on emotions, as well as the functional desirability and vitality of space from a socio-cultural perspective, this research evaluates the spatial quality of Tehran's traditional bazaar and Iran Mall based on user perceptions. The research method is mixed (qualitative-quantitative), with an applied approach and a descriptive-analytical nature. For data analysis, the qualitative matrix "PPS", and structural equation modeling using "AMOS", software were employed. The findings show that in the traditional bazaar of Tehran, the highest feasibility among the factors explaining spatial quality is associated with sense and attachment to space (0.83), visual connectivity (0.79), inclusiveness (0.74), aesthetics (0.72), and attractiveness (0.68). In Iran Mall, the highest feasibility is linked to security (0.74), permeability and accessibility (0.72), functional diversity (0.69), mixed-use development (0.63), and inclusiveness (0/68). Specifically, the model results indicate that the critical value for all major variables in Tehran's traditional bazaar is significant at the 95% confidence level. In Iran Mall, only the use and activity variable has a critical value above 1.96, while three other variables—comfort and image quality, accessibility and connectivity, and sociability—are not in a favorable state.