طراحی چارچوب نظری الگوی انتقال آموزش به محیط کار در یاددهی و یادگیری سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانی
حمزه یساقی
1
(
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
)
محبوبه سلیمان پور عمران
2
(
نویسنده مسئول:گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
)
رویا افراسیابی
3
(
دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
)
کلید واژه: : انتقال آموزش به محیط کار, ارایه الگو, یاددهی و یادگیری سازمانی, فرماندهی انتظامی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی انتقال آموزش به محیط کار در یاددهی و یادگیری سازمانی در فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی بود که با استفاده از طرح پژوهش کیفی و به طور ویژه مطالعه موردی کیفی انجام شد. در این راستا روش تحقیق کیفی داده بنیاد، به کمک مصاحبه های اکتشافی(نیمه ساختار یافته) با متخصصان کلیدی شامل 14 نفر از مربیان و مدیران و کارکنان نیروی انتظامی، بر اساس نمونه گیری هدفمند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و کدها و مولفه ها احصاء گردید و در قالب مدل مفهومی تدوین شد. در بخش کیفی روش تحلیل بهصورت تحلیل مضمون بود. روایی پژوهش حاضر به صورت صوری و محتوایی و ضریب توافق روایی سازه CVI مورد بررسی و تایید واقع گردید. در این مرحله با استفاده از روش تحلیل مضمون تعدادی مفهوم استخراج شد که بر اساس تحلیل محتوای مصاحبه های به دست آمده، 7 مضمون فرعی و 47 مفهوم عملیاتی در 3 مضمون اصلی 1- شاخصه های فردی، 2- شاخصه های سازمانی و 3- شاخصه های پویایی و تعاملی فرد و سازمان ارایه حاصل گردید. مدل پژوهش حاضر توانست مولفه های نو و بدیع تری را در مقایسه با مدل هالتون (2005) پیشنهاد کند که بیشتر جنبه ی پویایی و رابطه ی رفت و برگشتی بین مولفه های فردی و سازمانی را بازنمایی کند. بدیهی است که یافته¬های این پژوهش امکان طراحی الگوی انتقال آموزش به محیط کار در یاددهی و یادگیری سازمانی در فرماندهی انتظامی را فراهم آورده است.
The aim of the current research was to design a model of transfer of training to the workplace in organizational teaching and learning in North Khorasan Police Command, which was carried out using a qualitative research design and specifically a qualitative case study. In this regard, the foundation's qualitative data research method was conducted with the help of exploratory (semi-structured) interviews with key experts, including 14 trainers, managers, and police force employees, based on the purposeful sampling of semi-structured interviews, and the codes and components were calculated. And it was compiled in the form of a conceptual model. In the qualitative part, the analysis method was thematic analysis. The face and content validity of the current research and the validity agreement coefficient of the CVI structure were examined and confirmed. At this stage, using the theme analysis method, a number of concepts were extracted, based on the content analysis of the obtained interviews, 7 sub-themes and 47 operational concepts in 3 main themes 1- individual characteristics, 2- organizational characteristics and 3- characteristics The dynamics and interactions of the individual and the organization were presented. The current research model was able to propose new and innovative components compared to Halton's (2005) model, which represents more of the dynamic aspect and the reciprocating relationship between individual and organizational components. It is obvious that the findings of this research have made it possible to design a model for transferring training to the workplace in organizational teaching and learning in police command.
آریایی، شکوفه و ایرانبان، سید جواد. (1399). رابطه بین مدیریت منابع انسانی استراتژیک با یادگیری سازمانی بر اساس نقش واسطهای مدیریت دانش. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 4 (31). 86-98.
اسماعیلپور، رضا؛ کاشانی، سیدحسام و نیکوکار، هانی. (1393). تسهیم دانش، بررسی نقش عوامل مؤثر بر آن و بهرهوری سازمان. مدیریت بهرهوری. 8 (31). 51-73.
اصغري، آرش. (1388). بررسي ویژگیهای سازمانهای يادگيرنده و رابطه آن با خلاقيت كاركنان در سازمانهای دولتي استان آذربایجان غربی، پایاننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب.
اکبری بورنگ، محمد و پور، سمیه. (1395). تعیین تأثیر روشهای مدیریت منابع انسانی بر توانایی یادگیری سازمانی با میانجیگری سرمایه انسانی. فصلنامه مدیریت بهرهوری. 10 (39). 191-215.
برشان، ادیبه ؛ صفایی موحد، سعید؛ مقدم زاده، علی؛ فرزاد، ولی اله و کیامنش، علیرضا. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری انتقال یادگیری به محیط کار در آموزشهای ضمن خدمت صنایع مس منطقه کرمان. پژوهش در نظامهای آموزشی. (39). 113-134.
جبرییلی، زهره؛ شمس مورکانی، غلامرضا وخراسانی، اباصلت . (1396). اهمیت انتقال آموزش به محیط کار (با تأکید بر مدل انتقال آموزش هالتون). پنجمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی. 1-18.
خاکره، فتانه؛ ملکیان، فرامرز؛ سعیدی پور، بهمن و کاویانی، الهام. (1397). طراحی الگوی عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بر اساس نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی. 6 (4). 1-20.
خراسانی، اباصلت؛ شمس مورکانی، غلامرضا و مختاري، زينب. (1396). ارزيابی نقش عامل فردي در انتقال اثربخش آموزشهای ضمن خدمت کارکنان به محيط کار. مجلهی مطالعات آموزش و يادگيري. علوم اجتماعي و انساني سابق. 9 (1). 109-128.
دادگرپناه، ژیلا و عرفانی خانقاهی، معصومه. (1392). پیشبینی رابطه ابعاد جو یادگیری با انتقال آموزش در بیمارستان میلاد تهران و ارائه مدل. فصلنامه بیمارستان. ارگان رسمی انجمن علمی اداره امور بیمارستانهای ایران. 12 (4). 63-70
رحیمیان، حمید و نجفی، علی. (1388). واکاوی مدلهای انتقال آموزش؛ مجموعه مقالات پذیرفتهشده در کنفرانس بینالمللی مدیران آموزش. 1-12.
رضایی نور، جلال، ضرغامی، حمیدرضا و ممشی، یاسر. (1393). شناسایی رابطه بین فرایندهای مدیریت دانش با تواتنمدسازی کارکنان سازمانهای تأمین اجتماعی استان اردبیل. مدیریت بهرهوری. 8 (30). 153-181.
روح الهی، احمدعلی؛ محجوب، حسن؛ خیراندیش، مهدی و مهری، داریوش. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیل انتقال آموزش به محل کار از منظر محیط سازمانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 3 (11). 21-47.
سجادی، محمدتقی؛ کیان، مرجان و صفایی موحد، سعید. (1393). آسیبشناسی پدیده انتقال آموزش در آموزشهای ضمن خدمت سازمان آموزشوپرورش (مطالعه موردی استان خراسان جنوبی). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 1 (3). 1-24.
شمس، غلامرضا و عباسی کسانی، حامد. (1395). آسیبشناسی و اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار (بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 4 (13). 27-58.
عرفانی خانقاهی، معصومه؛ عبادي فرد آذر، فربد و عبادي فرد آذر، گلرخ. (1399). ارائه مدل عوامل اثرگذار بر انتقال آموزش در کارکنان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله سلامت و بهداشت. 11 (2). 204-212.
فیاض، امید. (1397). نقش میانجی قابلیت سازمانی و یادگیری دانشی در رابطه میان اقدامات نوآورانه و عملکرد نوآورانه در شعب موسسه ثامن استان خراسان شمالی. پايان¬نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت بازرگانی داخلی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان.
قنبري، سیروس و زندي، خلیل. (1397). طراحی الگوي سیستماتیک عوامل مؤثر بر انتقال یادگیري به محیط کار (الگویی جهت ارتقاي بهرهوری آموزشهای سازمانی). مدیریت بهرهوری. 12 (45). 115-151.
قنبری، سیروس؛ رحماني، اسماعيل و افضلي، افشين. (1398). رابطه تسهيم دانش با يادگيري سازماني: نقش میانجیگری دلبستگی شغلي. مدیریت بر آموزش سازمانها. 8 (2). 357-383.
کلانی، امین؛ ساعتچیان، وحید و قربانی، مهدی. (1393). مدل ارتباطی قابلیتهای یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی ادارههای ورزش و جوانان استانهای شمالی ایران. دو فصلنامه پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي. 4 (7). 117-130.
محمدی، مهدی و ترکزاده، جعفر و رئیسی، لاله. (1396). مروری بر مدلهای انتقال یادگیری به محیط کار: کاربرد در آموزش پلیس. فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی. (39). 41-60.
معطوفی، علیرضا؛ تاجدینی، کیهان؛ آقاجانی، حسنعلی و تاجدینی، کیوان. (1389). نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری و عملکرد سازمانی.چشمانداز مديريت بازرگاني. (4). 87-71.
میرکمالی، سیدمحمد؛ متاجی نیمور، علیه و حسنزاده، مصطفی. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش به محیط کار در بین کارکنان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی. فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. 8 0(30). 100-122.
نژاد ایرانی، فرهاد. (1381). مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمانها. انتشارات پیک سبحان. چاپ اول.
همه مرادی، مجید؛ خراسانی، اباصلت و فتحی واجارگاه، کوروش. (1393). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت شرکت ملی گاز ایران بر اساس سه الگوی پاتریک، فیلیپس و سیپ. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت. 6 (19). 103-130.
یوزباشی، علیرضا؛ ابیلی، خدایار؛ خرازي، سیدکمال و سبحانی نژاد، مهدي. (1395). عوامل سازمانی زمینهساز انتقال یادگیري به محیط کار (مطالعه موردي؛ شرکت ملی گاز ایران). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 3 (9). 21-45.
Babkina, M. (2014). Training Transfer improvement at organizational level. Master’s Thesis, Saimaa University of Applied Sciences, Lappeenranta.
Bhatti, M. A., Battour, M. M., Sundram, V. P. K., & Othman, A. A. (2013), Transfer of Training: Does It Truly Happen?. European Journal of Training and Development, 37(3), 273-297.
Burke, L, A., Hutchins, H, M. (2007).Training Transfer an integrate literature review. Human Resource Development Review, 6(3), 263-296.
Chiaburu, D. S., Dam, K. V. & Hutchins, H. M. (2010). "Social Support in the Workplace and Training Transfer: A Longitudinal Analysis." International Journal of Selection and Assessment. Vol. 18, no.2.
Choi, H. J. & Park, J. (2014).The Relationship Between Learning Transfer Climates and Innovation in Public and Private Organizations in Korea. International Journal of Manpower, 35(7), 956 – 972.
Cromwell, S.E., Kolb, J. A. (2004). An examination of work-environment support factors affecting transfer of supervisory skills training to the workplace. Human Resource Development Quarterly, 15(4), 449-72.
De Rijdt, C., Stes, A., van der Vleuten, C., & Dochy, F. (2013), Influencing Variables and Moderators of Transfer of Learning to the Workplace within the Area of Staff Development in Higher Education: Research review. Educational Research Review, 8, 48-74.
Dirani, K. (2012), Professional Training as a Strategy for Staff Development. European Journal of Training and Development, 36 (2/3), 158-178.
Furnham, A., Hughes, D. J., & Marshall, E. (2013). Creativity, OCD, narcissism and the Big Five. Thinking Skills and Creativity, 10, 91–98. doi: 10.1016/j.tsc.2013.05.003 [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Gattiker UE, Larwood L. Predictors for managers' career mobility, success, and satisfaction. Hum Relat. 1988;41: 569–591. [Google Scholar] [Ref list]
Goldstein, I.L., Ford, K.J. (2002). Training in Organisations; Needs assessment, development and evaluation. Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.
Håvard R. Karlsen & Eva Langvik | Marco Tommasi (Reviewing editor) (2021) Facet level effects of extraversion on leadership behaviours rated by subordinates, Cogent Psychology, 8:1, DOI: 10.1080/23311908.2021.1930712
Holton,E (2005) “Holton's Evaluation Model: New Evidence and Construct Elaborations”. Advances in Developing Human Resources. No. 7 Iss. 1, P: 37.
Hung, Wei-Hsi and Wang, Wen-Hsin. (2020). Design Principles of Wiki System for Knowledge Transfer and Sharing in Organizational Education and Training. Sustainability 2020, 12, 6771; doi:10.3390/su12176771. 1-15.
Jaw, B. S. and Liu, W. (2003), Promoting organizational learning and selfrenewal in Taiwanese company: the role of HRM; Human Resource Management 42 (3), pp: 223–241.
Judge, T. A., Rodell, J. B., Klinger, R. L., Simon, L. S., & Crawford, E. R. (2013). Hierarchical representations of the five-factor model of personality in predicting job performance: Integrating three organizing frameworks with two theoretical perspectives. Journal of Applied Psychology, 98, 875–925. doi: 10.1037/a0033901 [Crossref], [PubMed], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Karg, U. (2006). Betriebliche Weiterbildung und Transfer. Einflussfaktoren auf den Lerntransfer im organisationalen Kontext. Bielefeld: Bertelsmann.
Kim, S. G., & Yang, S. J. (2015). Structural Relations of Learning Orientation, Self- Efficacy, Learning Transfer and Job Performance of Farmers who Participated in the Strong and Small Farms Education. Journal of Agricultural Extension & Community Development, 22(4), 455-464.
Kontoghiorghes, C. (2014), A Systemic Perspective of Training Transfer. Springer International Publishing, 65-79.
Krämer, N. C., & Winter, S. (2008). Impression management 2.0: The relationship of self-esteem, extraversion, self-efficacy, and self-presentation within social networking sites. Journal of Media Psychology, 20, 106–116. doi: 10.1027/1864-1105.20.3.106 [Crossref], [Google Scholar]
Lancaster, S., Di Milia, L., & Cameron, R. (2013). Supervisor behaviours that facilitate training transfer. Journal of Workplace Learning, 25(1), 6- 22.
Lancaster, S., Di Milia, L., & Cameron, R. (2013). Supervisor behaviours that facilitate training transfer. Journal of Workplace Learning, 25(1), 6- 22.
Leimbach, M. (2010), Learning Transfer Model: A Research-Driven Approach to Enhancing Learning Effectiveness. Industrial and Commercial Training, 42(2), 81-86.
Li, W. W., & Xie, G. (2020). Personality and job satisfaction among Chinese health practitioners: The mediating role of professional quality of life. Health Psychology Open. https://doi.org/10.1177/2055102920965053
Martin, Andreas & Brun, Roman (2009), Applying Organizational Learning to Enterprise Knowledge Maturing, University of Applied Sciences Northwestern Switzerland (FHNW) School of Business Institute for Information Systems.
Öhlander, M, et al. 2020. Knowledge Transfer Work: A Case of Internationally Mobile Medical Professionals. Nordic Journal of Migration Research, 10(2), pp. 36–49. DOI: https://doi.org/10.33134/njmr.136.
Ones DS, Dilchert S, Viswesvaran C, Judge TA. In support of personality assessment in organizational settings. Pers Psychol. 2007;60: 995–1027. [Google Scholar] [Ref list]
Pavot, W., Diener, E., & Fujita, F. (1990). Extraversion and happiness. Personality and Individual Differences, 11, 1299–1306. doi: 10.1016/0191-8869(90)90157-M [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Raja, U., & Johns, G. (2010). The joint effects of personality and job scope on in-role performance, citizenship behaviors, and creativity. Human Relations, 63, 981–1005. doi: 10.1177/0018726709349863 [Crossref], [Web of Science ®], [Google Scholar]
Renta-Davids, A., Jiménez-González, J. M., Fandos-Garrido, M., & González-Soto, A. P.(2014), Transfer of learning. European Journal of Training and Development, 38(8), 728- 744.
Rothmann, S., & Coetzer, E. P. (2003). The Big Five personality dimensions and job performance. SA Journal of Industrial Psychology, 29, 68–74. [Crossref], [Google Scholar]
Saner, R. (2001). Competitive Advantage & Quality of Human Resources, Centre for Socio -Eco-Nomic Development, Geneva, 4.
Schneider, K. (2014). Transfer of Learning in Organizations. Springer International Publishing, Switzerland.
Uchida, M., Kaneko, M., & Kawa, S. (2014). Effects of personality on overtime work: A cross-sectional pilot study among Japanese White-collar workers. BMC Research Notes, 7, 180. doi: 10.1186/1756-0500-7-180 [Crossref], [PubMed], [Google Scholar]
Velada, R., Caetano, A. (2007). Training transfer: the mediating role of perception of learning. Development and Learning in Organizations, 21(5), 283-297.
Watson, D., & Clark, L. A. (1997). Extraversion and its positive emotional core. In R. Hogan, J. A. Johnson, & S. R. Briggs (Eds.), Handbook of personality psychology (pp. 767–793). San Diego: Academic press. [Crossref], [Google Scholar]
Wei-Tien Hung (2020) Revisiting relationships between personality and job performance: working hard and working smart, Total Quality Management & Business Excellence, 31:7-8, 907-927, DOI: 10.1080/14783363.2018.1458608