مثله کردن اسراء توسط جریانهای تکفیری؛ بدعت یا سنت، از دیدگاه فریقین
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقسید حسن عابدیان 1 , احمد مرادخانی 2 , سید محمدمهدی احمدی 3 , زینب محمدی 4 *
1 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
2 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد قم، قم، ایران
3 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم،ایران
4 - دانشجوی دکترا، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
کلید واژه: جریان تکفیری, مثله کردن, بیحرمتی به میت, اسیر,
چکیده مقاله :
مثله کردن، یکی از فجیعترین و غیر انسانیترین اقداماتی است که بعد و یا حتی قبل از کشتن اسیران توسط برخی گروههای تکفیری، انجام میشد. این در حالی است که آنها این عمل را مانند سایر اقدامهای خود به دین نسبت داده و چهره منفوری از اسلام در نزد افکار عمومی ایجاد میکردند و اسلام را به عنوان یک دین خشن به جهانیان معرفی مینمودند. هدف پژوهش حاضر، بررسی حکم فقهی مثله کردن اسراء از دید گاه فریقین میباشد. این تحقیق، به روش توصیفی و تحلیلی و با مطالعه آیات و روایات و بارویکرد فقهی، نشان داد که دین مقدس اسلام، همواره بر احترام به مقام انسان و کرامت انسانی خواه در صلح یا در جنگ، سفارش کرده و برممنوعیت مثله کردن، شکنجه و هر شکل دیگری از رفتار تحقیرآمیز در مقابل جایگاه والای انسان حکم نموده است، لذا چنین عملی را نه تنها تایید نکرده، بلکه آن را خلاف قوانین اسلامی میداند و حکم به بطلان آن مینماید.
Mutilation is one of the most heinous and inhumane acts committed after or even before the killing of prisoners by some takfiri groups. However, they attributed this act to religion, like their other actions, and created a hated image of Islam in the public opinion, and introduced Islam to the world as a violent religion. The purpose of the present study is to examine the jurisprudential ruling on mutilation of captives from the perspective of the two sects. This research, by descriptive and analytical methods and by studying verses and hadiths and jurisprudential practice, showed that the holy religion of Islam has always recommended respect for human dignity and human dignity whether in peace or war, and the prohibition of mutilation, torture and Any other form of humiliating behavior has ruled against the high position of man, so not only has he not approved of such an act, but he considers it against Islamic law and rules that it is invalid.
_||_