قیمومیت مرد بر زن دلیل خشونت در برابر ناشزگی زن
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقمعصومه بانو عظیمی مهرآبادی 1 , احمد مرادخانی 2
1 - آموزش و پرورش منطقه3، تهران، ایران
2 - استادیار، گره فقه و حقوق ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: خانواده, تنبیه, قران, قوام, نشوز,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی دلایل قیومیت مردبر زن و شرایط و محدوده آن پرداخته است و بعد موارد ناشزگی زن را مطرح کرده و روش برخورد مرد نسبت به تمرد زن را با استفاده از منابع کتابخانه ای وروش توصیفی-تحلیلی از منظر قرآن تحلیل نموده است در ابتدا ، به مفهوم القوامّ و نُشوز در آیه 34 سوره نساء پرداخته است. و بعد دیدگاه مفسرین وفقهاء را مطرح نموده است . علامه طباطبائی قیومیت مرد را مختص امور منزل ندانسته و آن را به روابط اجتماعی نیز جریان داده است ولی از منظر آیت الله جوادی آملی فقط در محدوده خانواده مرد بر زن قیومیت دارد. در ادامه راه های علاج نشوز از دیدگاه علما با توجه به شبهات فراوانی که دشمنان اسلام میان مردم بهویژه زنان وجوانان پیرامون جقوق زن دردین اسلام مطرح کرده وشبکه های اجتماعی وفضای مجازی به آن دامن می زنند را مورد تدقیق قرار گرفته است. از منظر قرآن و حدیث ؛ اسلام اجازه نمی دهد که حقوق زن بهوسیله مردان خودکامه مورد تجاوز قرار گیرد و در عین حال اطاعت از شوهر در حوزه زناشوئی واجب بوده ولی این وجوب به طور مطلق نخواهد بود.
This article deals with reasons behind man’s guardianship over woman and the circumstantial conditions. It also raises instances of woman’s disobedience and analyzes man’s treatment if woman disobeys by means of library sources as well as descriptive-analytic methodology in the eyes of the holy Quran. To begin, it has terminologically elaborated sense of “Al-Qawam and Noshuz”, maintainer and disobedience, according to Nisa’: 34. It has continued to bring up viewpoint of interpreters and jurisprudents in this regard. Allameh Tabatabaie (ra) says man’s guardianship is not limited to household affairs, but he has extended it to social relationships. According to Ayatollah Javadi Amoli, man shall guard woman only within family boundaries.It has pursued to enumerate remedial ways of disobedience in the eyes of scholars. In addition, considering plenty of doubts raised by enemies of Islam among people, particularly women and youth about rights of women in Islam and internet and in social media’s aggravation of the subject-matter, it has intended to provide both a convincing and comprehensive response.
_||_