بررسی رابطه فقه واخلاق وتطبیق آن با حقوق اسلامی
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقزینب موسوی سادات 1 , سید محمد مهدی احمدی 2
1 - دانشجو دکتری فقه وحقوق
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
کلید واژه: حکمت عملی, فقه, مصالح, قوانین شرعی, اخلاق,
چکیده مقاله :
برخی از حقوق دانان مسلمان بر این عقیده اند که نیروهای متعددی که از منابع فطرت، عقل، عرف، مصالح و عدل سرچشمه می گیرند،موجب الزام در احکام و قوانین حقوقی اسلام می شوند. به نظر می رسد که این سخن ناتمام است زیرا اولا: خاستگاه احکام شرعی، اراده تشریعی خداونداست و اوست که براساس علم و لطف خود، مصالح،مفاسد و حکمت ها، قوانینی را جعل می کند که تضمین کننده سعادت انسان در دنیا و آخرت باشد و هر انسانی که دارای فطرت پاک و عقل سلیم باشد درمی یابد که باید ازقوانینی پیروی کند که سعادت او را در دنیا و آخرت تضمین کند و این غیر از قوانین شرعی، چیز دیگری نمی تواند باشد. ثانیا: منابعی را که برای ایجاد الزام در قوانین حقوقی اسلام ذکر کرده اند، مجموع و یا هر یک از آنها، قدرت ایجادالزام در مکلفین را ندارندفقه و اخلاق هر دو در حوزه حکمت عملی قرار دارندو به تعبیر برخی از اندیشمندان اسلامی فقه و اخلاق هردو در حوزه علوم معامله قرار می گیرند; یعنی علومی هستند که تحصیل آنها برای عمل است تا آنجا که اخلاق رافقه اکبر و فقه را فقه اصغر شمرده اند.
Some Muslim jurists believed that all various forces that are originated from some sources such as nature, reason, custom, competence and justice could obligate the rule and regulation of Islamic law. It seems that this phrase is not complete because first of all: the origins of religious orders is depended on the will of God and he would guarantee human happiness in this world and the hereafter based on the science and his favor , corruption and wisdom. So each human who has pure nature and common sense of course he could find out that obeying these regulation could guarantee his happiness in this world and the hereafter not anything else. Secondly: some sources that are mentioned in order to obligating legal rule of Islam as the total or separated, could not be able to obligate people so jurisprudence and ethics are placed in the practical wisdom area and some Islamic scholars have interpreted jurisprudence and ethics in the “trade” education and this field is included some sciences that learning them is needed for the act so the ethics is called as “Feghhe Akbar” and “Feghhe Asghar”.