تاملی در مسئولیت فرستنده کالا ناشی از تاخیر در عملیات بارگیری و تخلیه کشتی: در پرتو اصطلاحات بازرگانی و کنوانسیونهای بین المللی
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوقی بین المللیبهاره شفیعی 1 , سعید منصوری 2 , احمد شمس 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. رایانامه:shafiei_bahar@yahoo.com
2 - استادیار حقوق خصوصی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). رایانامه:dr.mansouri63@gmail.com
3 - دانشیار حقوق بینالملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. رایانامه:shams_ahmad1967@yahoo.com
کلید واژه: دموراژ, اینکوترمز, فرستنده, کنوانسیونهای بین المللی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: یکی از موضوعات بحثبرانگیز در حقوق حملونقل دریایی، مسئله تأخیر در عملیات بارگیری و تخلیه کشتی (دموراژ) و تأخیر در تحویل کالا میباشد؛ بدین جهت تنظیم روابط قراردادی میان فرستنده کالا و متصدی حملونقل بحثی چالشبرانگیز در نظامهای حقوقی مختلف و در کنوانسیونهای بینالمللی محسوب میشود. از طرفی فرستنده کالا ممکن است به موجب بارنامه نیز مسئول پرداخت خسارت ناشی از تأخیر در عمیات بارگیری و تخلیه و یا تأخیر در تحویل کالا باشد. در کنوانسیونهای بینالمللی دریایی به مسئولیت فرستنده کالا پرداخته شده است که در مقایسه کنوانسیونهای بینالمللی، مقررات روتردام نمایانگر تحولات حقوق حملونقل دریایی در طی سالهای اخیر بوده است. لذا این مقاله درصدد بررسی این نکته هست که فرستنده کالا به موجب کنوانسیونهای بینالمللی مسئول خسارت ناشی از تأخیر در تحویل میباشد؟ در چه شرایطی دارندة بارنامه (مرسل الیه) در برابر پرداخت دموراژ مسئول است؟ آیا میان پرداخت دموراژ و اینکوترمز ارتباط معنایی وجود دارد؟ روش: روش گردآوری اطلاعات این مقاله استفاده از روش کتابخانهای است و روش تحلیل دادهها به صورت توصیفی- تحلیلی میباشد. یافتهها و نتایج: ارتباط غیرمستقیمی میان دموراژ و اینکوترمز وجود دارد که انتخاب هریک از اصطلاحالات اینکوترمز در تعیین دموراژ موثر خواهد بود. همچنین فرستنده کالا مطابق کنوانسیون روتردام در برابر خسارت تحویل کالا مسئول نمیباشد و دارنده بارنامه (فرستنده) در صورت وجود شرط صریح، مسئول پرداخت دموراژ است.
Background and Aim: One of the controversial issues in maritime transport law is the issue of delays in the loading and unloading of ships (demolition) and delays in the delivery of goods; Therefore, regulating the contractual relationship between the consignor and the transport operator is a challenging issue in various legal systems and in international conventions. On the other hand, the sender of the goods may also be responsible for paying damages due to delays in the operations of loading and unloading or delays in the delivery of goods, according to the bill of lading. International maritime conventions deal with the responsibility of the shipper, which, in comparison with international conventions, reflects the evolution of maritime transport law in recent years. Therefore, this article seeks to investigate the fact that the sender of the goods is responsible for damages resulting from delivery delays under international conventions? Under what circumstances is the bill of lading holder responsible for the demolition payment? Is there a semantic relationship between demolition payment and Incoterms?Method: The method of data collection of this article is the use of library method and the method of data analysis is analytical-descriptive.Results and Findings: There is an indirect relationship between demolition and Incoterms that the choice of any of the terms Incoterms will be effective in determining demolition and the holder of the bill of lading (the consignor) is responsible for paying the demolition if there is an explicit condition.
_||_