کارآمدی عقل در ارزش گذاری گزاره های اخلاقی (ریشه یابی منشأ حسن و قبح عقلی)
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختیمحمد رحیمیان 1 , علیرضا رحیمیان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد کلام و عقاید دانشگاه قرآن و حدیث
2 - دکترای عرفان اسلامی، نویسنده و پژوهشگر
کلید واژه: حسن و قبح ذاتی عقلی, حسن عدل, قبح ظلم, حسن صدق, قبح کذب,
چکیده مقاله :
نوشتار پیش رو در پی تبیین تحلیلی نو از دیدگاه اندیشمندان شیعه درباره حسن و قبح عقلی است؛ مسئلهای که محل بحث و نزاع گستردهای در سنت کلام اسلامی بوده است. عدلیه (شامل شیعه و معتزله) به حسن و قبح ذاتی عقلی معتقدند و برخلاف آنها، اشاعره حسن و قبح را شرعی میدانند. این نزاع خاستگاه و تبار معرفت شناختی دارد؛ ریشه نزاع در پذیرش داوری عقل در حیطه احکام اخلاقی از سوی عدلیه و خلع عقل از چنین شأنی از سوی اشاعره است. پس از قبول دیدگاه عدلیه، اختلافهایی درباره تبیین جزئیات آن بهچشم می خورد که در نحوه پاسخ گویی به شبهات اشاعره نمود پیدا کرده است. برخی از اندیشمندان شیعه برای افعالی چون صدق و کذب، حسن و قبح ذاتی قائل شده اند، گروهی دیگر حسن و قبح این افعال را به سودمندی یا زیانرسانی آنها وابسته میدانند و عدهای حسن و قبح افعال را پس از سنجش آنها با عدل و ظلم میسنجند و در حقیقت حسن عدل و قبح ظلم را ریشه حسن و قبح افعال میشمارند. در این نوشتار پس از تبیین این سه دیدگاه و ارائه شواهد، نظر سوم بهعنوان نظر مختار برگزیده شده است.