تحلیل محتوای کتابهای تعلیم وتربیت اسلامی یازدهم و دوازدهم افغانستان براساس فرمول خوانایی گانینگ و فلش
محورهای موضوعی : پژوهشهای زبان شناختی و معنا شناسی، نشانه شناسی و تحلیل متون
محمد جمال غواصی
1
*
,
محمد شریفینیا
2
1 - گروه مدیریت و رهبری آموزشی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, فرمول گانینگ و فلش, کتاب تعلیم و تربیت اسلامی, افغانستان, کتابهای درسی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان سهولت و دشواری خواندن متون و مطالب کتابهای تعلیم وتربیت اسلامی یازدهم و دوازدهم افغانستان براساس فرمول خوانایی گانینگ و فلش است. در این راستا، از روش تحلیل محتوا براساس فرمول خوانایی گانینگ و فلش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متون و مطالب مندرج در کتابهای تعلیم و تربیت اسلامی یازدهم و دوازدهم افغانستان میباشد. نمونهگیری به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، فرمول خوانایی گانینگ و فلش بود. یافتههای پژوهش نشان داد، براساس فرمول گانینگ، میانگین نمره خوانایی متن کتاب تعلیم و تربیت اسلامی یازدهم (7.92) بوده که مناسب سطح کلاسی هفتم و بالاتر است. میانگین نمره خوانایی متن کتاب تعلیم و تربیت اسلامی دوازدهم (8.92) بوده که مناسب سطح کلاسی هشتم وکمی بالاتر میباشد. مطابق فرمول فلش، میانگین سطح خوانایی کتاب تعلیم و تربیت اسلامی یازدهم (68.73) بوده که در جدول خوانایی فلش، بین (60-70) قرار میگیرد و بیانگر آن است که سطح خوانایی آن مناسب کلاس هشتم تا نهم میباشد. میانگین سطح خوانایی کتاب تعلیم و تربیت اسلامی دوازدهم (82.89) بوده که در جدول خوانایی فلش بین (80-90) قرار دارد و نشاندهنده سطح خوانایی مناسب برای کلاس ششم است. بنابراین، سطح خوانایی این دو کتاب مناسب کلاس یازدهم و دوازدهم نیست.
The present study aimed to examine the degree of ease and difficulty of reading the texts and materials of the eleventh and twelfth grade Islamic Education textbooks of Afghanistan on the basis of the Gunning and Flesch readability formulas. In this regard, the method of content analysis according to the Gunning and Flesch readability formulas was employed. The statistical population of the study comprised all the texts and materials contained in the eleventh and twelfth grade Islamic Education textbooks of Afghanistan. Sampling was conducted through
the simple random sampling method. The data collection tool was the Gunning and Flesch readability formulas. The findings of the study indicated that, according to the Gunning formula, the mean readability score of the eleventh grade Islamic Education textbook was (7.92), which corresponds to the seventh grade level and above. The mean readability score of the twelfth grade Islamic Education textbook was (8.92), which corresponds to the eighth grade level and slightly higher. According to the Flesch formula, the mean readability score of the eleventh grade Islamic Education textbook was (68.73), which, in the Flesch readability scale, falls between (60–70), indicating that its readability level is suitable for the eighth to ninth grade. The mean readability score of the twelfth grade Islamic Education textbook was (82.89), which, in the Flesch readability scale, falls between (80–90), indicating a readability level suitable for the sixth grade. Therefore, the readability levels of these two textbooks are not appropriate for the eleventh and twelfth grades.
منابع • قرآن کریم
1. حسن مرادی، نرگس، (1399)، تحلیل محتوای کتاب درسی، تهران: انتشارات آییژ.
2. دیانی، محمدحسین، (1369)، «معیار برای تعیین سطح خوانایی نوشتههای فارسی»، نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره دهم.
3. دشتی، رحیمه و همکاران(1394)، «ارزیابی و سنجش خوانایی کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی بر اساس سه فرمول فلش، فرای و گانینگ»، سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
4. شعبانی، حسین، (1392)، تحلیل محتوا به عنوان یک روش تحقیق، قم: انتشارات بنی الزهرا(س).
5. شکاری، عباس و نجاریان، زکیه(1391)، «تعیین شاخصهای سطح خوانایی گانینگ در محتوای کتاب هدیههای آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی ایران»، پژوهش در برنامهریزی درسی(دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی درسی)، دروه9، شماره 33، صص79-71.
6. فضل الهی، سیفاله؛ ملکی توانا، منصوره، (1389)، روششناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون، مجله عیار پژوهش در علوم انسانی3، 97-71.
7. ملکی، حسن،(1398)، تحلیل محتوای کتابهای درسی، تهران: آییژ.
8. ــــ ، (1397) ، مقدمات برنامهریزی درسی، تهران: انتشارات سمت.
9. یارمحمدیان، محمد حسین،(1386)، اصول برنامهریزی درسی، تهران: یادواره کتاب.
10 – Fpster .C.R (2002)Editorial treatment of education in the American press Cambridge Harvard university press.
11 - Nicholls, Jason, (2002) “Methods in school text book research” University of oxford.
12 - Owen, James, L. And Others (2007),” A content Analysis of the treatment of informative and reinforcing feedback in contemporary communication theory text book, American communication journal, allrights reserved issN: 1532-5865 copyright.